Güncelleme Tarihi:
Denizcilik sektörünü teşvik etmek için çıkarılan “ÖTV”siz akaryakıt uygulaması, vergi kaçakçılarının haksız kazanç kapısına dönüştü. Balıkçılar, yolcu ve yük taşıyan deniz araçlarına sağlanan ÖTV’siz akaryakıtın, amaç dışı kullanıldığını tespit eden Maliye, çözümü GPS’te buldu. Maliye Bakanı Şimşek, deniz araçlarına GPS takılarak, ne kadar yol yaptıklarını, dolayısıyla da ne kadar yakıt tükettiklerini tespit etmek için Ulaştırma Bakanlığı’na teklif götüreceklerini açıkladı.
Şimşek, denizcilik sektörünün teşvik edilmesi amacıyla Bakanlar Kurulu Kararı ile ÖTV'siz akaryakıt uygulamasını hayata geçirdiklerini ancak fırsatçıların bazı hilelerle sektöre büyük darbe vurduğunu söyledi. Sahte belgelerle deniz akaryakıtlarının, usulsüz şekilde piyasaya sunularak devletin ciddi vergi kaybına uğratıldığını ifade eden Şimşek, yapılan incelemeler sonucu olası vergi kaybı nedeniyle bazı mükellefler hakkında yaklaşık 1 milyar lira tutarında ihtiyati haciz uygulandığını kaydetti.
Sektörün etkin bir denetim ve incelemeye alındığını vurgulayan Şimşek, kesin çözüm için Ulaştırma Bakanlığı’na vergi indiriminden yararlanan tüm deniz taşıtlarına GPS cihazı takılması için öneri götüreceklerini söyledi. Şimşek, bu sayede hangi taşıtın, hangi zaman diliminde ne kadar yol aldığını, dolayısıyla da ne kadar yakıt tükettiğinin ortaya çıkacağını vurguladı. Böylece yolcu ya da yük taşıma, balıkçılık gibi gerekçelerle alınan fazla akaryakıtın ‘kara’ taşıtlarında kullanımının önüne geçileceğini ifade etti.
1 YILDA YÜZDE 100 ARTTI
Maliye Bakanlığı, akaryakıt dağıtım şirketlerinin TÜPRAŞ’tan aldıkları ÖTV’siz deniz motorini miktarının 2011 yılına göre 2012 yılında yüzde 100’ün üzerinde artması üzerine harekete geçti. 2011 yılında dağıtım şirketleri TÜPRAŞ’tan 584 milyon liralık deniz motorini çekerken; 2012 yılında çekilen miktar 1.3 milyar liraya yükseldi. Böylece sektörü teşvik için alınmayan ÖTV tutarı 2011 yılında 224 milyon lira iken; 2012 yılında 584 milyon liraya ulaşmış oldu.
MALİYE-KOM ORTAK DENETİM
Bu artış üzerine Maliye Bakanı Şimşek’in talimatı üzerine harekete geçen Vergi Denetim Kurulu, Emniyet Genel Müdürlüğü Kaçakçılık ve Organize Suçlarla Mücadele (KOM) Daire Başkanlığı ile yaptığı ortak çalışmayla sektörü incelemeye aldı. Denetimlerde ÖTV’siz deniz yakıtı teslimlerinde bazı mükelleflerin usulsüzlük yaptığı tespit edildi. Bu kişilerin, ÖTV'siz akaryakıt teslim edilebilecek deniz araçlarına, herhangi bir akaryakıt teslimi olmadığı halde teslim edilmiş gibi sahte belge düzenledikleri ve akaryakıtı usulsüz şekilde piyasaya arz ederek vergi kaybına sebep oldukları belirlendi. Olası vergi kaybına karşı bazı mükellefler hakkında yaklaşık 1 Milyar TL tutarında ihtiyati haciz uygulandı.
10 YIL ÖNCE BAŞLADI
2003'te 5868 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile balıkçılar ve denizde yük ve yolcu taşıyanların kullandığı motorinin ÖTV’si sıfıra indirildi ve uygulama 1 Ocak 2004'te başladı. Buna göre sektöre ÖTV’siz akaryakıt sevkiyatı yapmak isteyen akaryakıt dağıtım şirketleri, öncelikle Maliye Bakanlığı’ndan izin alıyorlar. İzin belgesiyle TÜPRAŞ’a başvuran dağıtım şirketleri, buradan diledikleri kadar akaryakıtı tankerlere yükleyip yola çıkıyor.
Düzenlemeye göre bu tankerlerdeki motorinin balıkçılarla yük ve yolcu gemisi sahiplerine teslim edilmesi gerekiyor. Ancak bazı akaryakıt dağıtıcılarının bu motorinin büyük kısmını yurt genelindeki bayilere sattıkları tahmin ediliyor. Yetkililer, ÖTV’siz akaryakıtın sadece üçte birinin denizcilere gittiğini tahmin ediyor.