Güncelleme Tarihi:
KOLAY kullanımları ve taşınabilir olmaları sayesinde, bir kaç yıl içinde kişisel bilgisayarların yerini alması beklenen tablet bilgisayarlar, 2011 yılında satışlarını yüzde 275 oranında artırarak 26 milyar dolarlık bir ekonomi yarattı. 2011 yılında 66 milyon tablet satılırken, bu yıl satışların neredeyse ikiye katlanarak 120 milyon adede ulaşması bekleniyor. Piyasanın ise 40 milyar dolarlık büyüklüğe erişeceği öngörülüyor. Geçtiğimiz yıl bilgisayar pazarındaki segmentleri oluşturan ürünlere bakıldığında, dizüstü bilgisayarın yüzde 7.5, masaüstü bilgisayarların yüzde 2.3’te kalan büyümesi nedeniyle; 2017 yılında tablet satışlarının, dizüstü bilgisayarı sollamasına kesin gözüyle bakılıyor. Türkiye’deki tablet pazarı ise dünyanın en hızlı büyüyen pazarlarından biri oldu. 2010 yılında 4 bin 400 adet tabletin satıldığı Türkiye’de geçtiğimiz yıl ise bu rakam 127 bine yükselerek yaklaşık 32 katlık bir sıçrama gösterdi.
Apple lider
Global tablet satışlarına bakıldığında, pazarın yüzde 57.6’sını temsil eden Apple, sektörde lider konumunda yer alıyor. Apple’ın iPad modeli ile önderlik ettiği ve bilgisayar dünyasında yeni bir çağ olarak tarif edilebilecek tablet dönemini başlatan iPad, geçtiğimiz yıl 66 milyon olan toplam pazarın 49 milyon adetlik kısmını oluşturdu. Apple bu yıl ise 73 milyon adet iPad satışı gerçekleştirerek pazar payını yüzde 70’e ulaştırmayı hedefliyor. Bu rakamın, geçtiğimiz yılki toplam tablet piyasasının yanı sıra ABD’li bilgisayar devi Hewlett-Packard’ın toplam satışlarından da fazla olacağı anlamına geliyor.
Android peşini bırakmıyor
Google tarafından geliştirilen Android tabanlı işletim sistemine sahip tablet bilgisayarlar ise 10.5 milyon adetle pazarın yüzde 39.1’lik dilimini oluşturdu. Android işletim sistemine sahip ürünler arasında da en fazla tercih edilen Amazon Kindle ilk sırada yer alırken, Samsung Galaxy Tab ikinciliği oluşturdu. Android tabanlı tablet bilgisayarların ise bu yıl 38 milyon, 2013 yılında ise 61 milyon adetlik bir satış gerçekleştirmesi bekleniyor. Yapılan analizlerde Apple’ın liderliği 2016 yılında da sürdüreceği öngörülürken, Microsoft’un geliştirdiği Windows 8’in ise 2014 yılından itibaren daha yaygın bir biçimde tabletlerde kullanılacağı ifade ediliyor. Geçtiğimiz yıl Windows 8 işletim sistemini kullanan yaklaşık 5 milyon tablet satılırken, 2013 yılında 14.5 milyonluk satış gerkçekleştirmesi bekleniyor.
Türkiye’de en çok tercih edilen tabletler
Apple iPad:
Türkiye’de telefon operatörlerinin internet sözleşmeli paketlerinin yanı sıra, tekno marketlerde de satışa sunulan iPad 1189 liradan başlayan fiyatlara alınabiliyor. Ayrıca Turkcell ayda 79 lira, Vodafone 69 lira ve Avea 82 liradan başlayan tarifelerle yeni iPad’e 24 aylık taksitler ve internet erişimiyle sahip olunalibiliyor. Yeni iPad, görüntü kalitesi yükseltilen ekranı, işlemcisi ve 5 megapiksel kamerası ile farklılaşıyor.
Samsung Galaxy Tab:
Samsung Galaxy Tab 10.1, Turkcell İletişim Merkezleri’nde internet bağlantısı dahil 24 ay, ayda 73 liradan başlayan fiyatlara alınabilirken, 8.9 inç ekran boyuna sahip versiyonuna ise Vodafone mağazalarında ayda 70 liralık taksitlerle sahip olunabiliyor. Galaxy Tab 8.9, küçük boyutuyla cepte de taşınabiliyor.
Motorola Xoom 2:
TÜRK Telekom, Motorola’nın Android tabanlı tablet bilgisayarı XOOM’dan sonra, serinin ikinci ürünü Motorola XOOM 2’yi 36 ay boyunca aylık 39 liradan başlayan taksitlerle satışa sunuyor. Ayrıca 3G ve Wi-Fi’li 10 inç yeni Motorola Xoom 2’ler Avea İletişim Merkezleri 24 ay boyunca ayda 55 liradan başlayan fiyatlarla da alınabilecek. İnce tasarımı ve hafifliğinin yanı sıra yüksek çözünürlüğe sahip ön/arka kamera ve ekrana sahip olan Xoom 2, Andoid’in 3.2 sürümünü kullanıyor. Motorola XOOM 2, 1.2 GHz çift çekirdekli işlemci, 32 GB bellek ve 1 GB RAM’e sahip.
Yazılımla farklılaşıyor
PEK çok elektronik devi tablet bilgisayar pazarından pay kapmak için yeni modellerini piyasaya sürse de, ürünlerde kullanılan ekran, işlemci, kamera ve hafıza deposu gibi donanımsal özelliklerin çoğu aynı markalar tarafından tedarik ediliyor. Bu noktada ürünler arasındaki farkı da yazılımlar oluşturuyor. Apple’ın liderliğindeki pazarda, iOS işletim sistemi açık kaynak olmadığı için, bilgisayar şirketleri ağırlıklı olarak Android işletim sistemini tercih ediyor. Ancak Windows 8’in güçlü özelliklerini gören üreticilerden bazılar önümüzdeki dönemde tabletlerinde Microsoft yazılımlarına yer vererek rekabette öne çıkmayı deneyecek. 2015 yılında dünya genelinde satılacak olan tablet bilgisayarların, yüzde 35’ini ticari kullanıcıların oluşturacağı belirtilirken, Windows’un da dünya genelinde en çok kullanılan işletim sistemi olması avantajını tablette de kullanacağı kaydedildi. Microsoft’un son tüketicinin yanı sıra iş dünyasına yoğunlaşarak bu noktadaki açıktan faydalanmayı amaçladığı ifade edildi.