Güncelleme Tarihi:
Sivil havacılık sektörü ve taşınan binlerce yolcu, 2003 yılında hizmetten kaldırılan efsane yolcu uçağı “Concorde” ile sesten daha hızlı uçuşun nasıl bir şey olduğunu net şekilde deneyimlemişti. Ancak ilk kez 1969 yılında uçan ve 1976 yılında da ticari olarak hizmete giren süpersonik yolcu uçağı Concorde, yaşadığı talihsiz kazalar, yüksek maliyet, sınırlı yolcu kapasitesi ve oluşturduğu gürültü nedeniyle kullanımdan ve üretimden kaldırıldı. Concorde’un son ticari seferi, 24 Ekim 2003’te Londra-New York arasında yapıldı ve bu uçuş sonrasında sivil havacılık dünyasında önemli bir dönem kapandı. Concorde sonrasında sivil yolcu taşımacılığı başta Boeing ve Airbus imzalı daha yavaş yolcu uçakları ile yapılmaya başlandı. Ancak bu durum önümüzdeki on yıl içerisinde değişecek. Çünkü sivil havacılık alanında yer alan birçok firma, sesten daha hızlı uçabilen süpersonik yolcu uçaklarını hayatımıza dahil etmek adına kapalı kapılar ardında önemli adımlar atıyor. Ses hızı yaklaşık 1235.5 km/saat olarak alınıyor ve savaş uçakları gibi bu hızın üstünde yol alabilecek yolcu uçakları ile ülkeler arası mesafelerin ciddi şekilde aşağılara çekilmesi hedefleniyor.
6 SAAT 3’E DÜŞECEK
Bu alanda son dönemde özellikle “Boom” firması ses getiriyor. Yıl sonunda ilk ticari süpersonik yolcu uçağı olacak “Overture” için büyük bir fabrika kurmayı hedefleyen Boom, daha fiziksel olarak ortada olmayan ilk uçağı için şimdiden sipariş almaya başlamış durumda. Geçtiğimiz haftalarda Boom ile American Airlines firmaları bir araya geldi ve Overture için 20 siparişlik bir anlaşma imzaladı. Hatta American Airlines süreç istediği gibi giderse Boom’dan ekstra 40 uçak daha sipariş verebileceğini açıkladı. Boom firması, American Airlines anlaşması öncesinde United Airlines tarafıyla da bir sipariş anlaşması yapmıştı. United Airlines, Boom’un süpersonik yolcu uçaklarından duruma bağlı olarak 50 tane satın alma düşüncesine sahip ve bu gerçekten gelecek için çok önemli görünüyor. Boom şu an uçak çalışmalarını sanal ortamda yapıyor ancak bu çalışmalar büyük firmaları ikna edecek düzeyde görünüyor. Firma planlarda bir aksilik olmaz ise 2022’de açılacak fabrikasıyla ilk süpersonik yolcu uçağını 2024 yılında üretime almak istiyor. Firmanın Overture merkezli ilk süpersonik uçuşunun ise 2026 yılından önce olmayacağı belirtiliyor. Boom’un dört motor üzerine kurulacak ilk ticari süpersonik yolcu uçağı Overture, Mach 1.7 hıza çıkabilecek, 80 kişiye kadar taşıyabilecek ve yüzde 100 sürdürülebilir yakıt kullanacak. Yani oldukça hızlı yeni dönemde yeşil havacılık da göz ardı edilmeyecek. Boom Overture ile şu an 13-14 saat süren mesafeler 6 saat seviyesine, şu an 6-7 saat süren yolculuklar ise 3 saat seviye kadar çekilebilecek.
NASA DA ÇALIŞIYOR
Süpersonik yolcu uçakları konusunda çalışan başka isimler de bulunuyor. Bu isimler arasında ABD Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi NASA da yer alıyor. NASA, sürecin şimdilik daha çok “sonik patlama” kısmına odaklanıyor. Sonik patlama, bir nesne havada ses hızından daha hızlı hareket ettiğinde oluşan şok dalgalarıyla bağlantılı bir ses ve bu yeni nesil süpersonik yolcu uçaklarında da olacak. Concorde gibi yeni nesil süpersonik yolcu uçakları da ses hızını aştıkları zaman sonik patlama üretecekler. İşte havacılık konusunda büyük tecrübelere sahip NASA tam olarak buraya odaklanıyor ve özel kanat / gövde tasarımları ile sonik patlamanın şiddetini azaltmaya çalışıyor. NASA’nın bu amacı gerçekten önemli çünkü sonik patlamalar yerleşim yerleri üzerinde rahatsız edici ve zaman zaman oldukça korkutucu gürültü kirliliği yaratabiliyor.