Güncelleme Tarihi:
TRAFİK sigortasında prim artışlarına paralel yüksek fiyat tartışması tüm hızıyla sürürken, kaskoda fiyat artışı yerinde saydı ve özellikle otomobillerde ortalama kasko fiyatı, bin lira seviyelerinde kaldı. Bu senenin Eylül ayında tüm araçlarda toplam fiyat artışı, geçen senenin aynı dönemine göre sadece yüzde 2 oldu ki, bu da enflasyonla mukayese edildiğinde reel olarak fiyatlarda yüzde 5’lik bir gerileme anlamına geliyor. Uzmanlar, otomobiller için günlük kasko priminin 2,73 lira olduğunu belirterek, fiyatın sudan ucuz olduğunu savunuyor. Türkiye’deki 20 milyon 729 bin araçtan 4 milyon 401’i kasko sigortası yaptırıyor. Yani, tüm araçların sadece yüzde 21’i kaskolu. Sigorta Bilgi Merkezi’nin (SBM) verilerine göre, bugün için araç bazında ortalama kasko fiyatlarına bakıldığında; taksilerde bin 500, minibüslerde bin 100, otobüslerde 7 bin, kamyonetlerde 830, kamyonlarda 2 bin 300, motosikletlerde bin 200 ve traktörlerde 400 liralar seviyelerinde. Kasko sigortasında en yüksek primi ödeyen kesim ise otobüs, kamyon, taksi ve motosikletler.
KÂRLILIK AZALIYOR
Öte yandan, bu yılın ilk yarısında sigorta şirketleri sattıkları kasko sigortasından 3 milyar TL prim toplarken, 2.9 milyar liralık da tazminat ile karşı karşıya kaldılar. Sigortacılar, özellikle otomobillerde 1.9 milyar liralık prime karşılık 1.8 milyar liralık hasar ödediler. Yani, kaskoda, aldıkları her 100 liralık prime karşılık 70’liraya yakın hasar ödemesi yaptılar. Yılın ilk yarısında ise sigorta şirketleri kasko sigortasında 276 milyar lira kar elde etti.
FİYAT ARTABİLİR
Sigortacılar ise kasko fiyatındaki düşüklüğü, şirketler arasında yaşanan ve fiyat odaklı olan rekabete bağlıyor. Trafik sigortasında yaşananların yakın zamanda kaskoda da yaşanacağından endişe eden sigortacılar, “Sigortalı araç sayısı zaten düşük. Rekabet arttıkça fiyatlar geriliyor ama hasarlar da artıyor. Şimdilik az da olsa kar ediyoruz. Bugün için verilen fiyatlar doğru fiyatlar değil, rekabetten kaynaklı düşük fiyat. Eğer ibre zarara doğru dönmeye başlarsa ki, başlaması yakın, kaskonun fiyatı da artar” diyor.
TRAFİK FİYATI KASKOYU DA VURDU
2016’nın eylül ayı itibariyle araçların yüzde 21’isinin kaskosu bulunuyor. 2015’in sonunda ise araçların yüzde 28’e yakını kaskoluydu. Bu da şunu gösteriyor ki, trafik sigortasındaki fiyat artışı, kasko sigortasını vurdu ve sigortalı araç sayısında yüzde 7’lik bir azalışa sebep oldu. İşin ilginci ise son bir yıl içinde kasko sigorta yaptıran otomobillerin sayısında yüzde 4’e yakın artış olurken; taksi, minibüs, otobüslerde sigortalılık oranı yüzde 10’lar seviyesinde azaldı. Daha açık bir anlatımla trafik sigortasındaki fiyat artışından en çok şikayet eden kesim olan ticari araçlar, kasko sigortasını yaptırmamaya başladı.
DOĞA, KÂRLILIĞINI ARTIRDI
DOĞA Sigorta, prim üretimindeki hızlı büyümesini kârlılık oranlarına da yansıttı. Geçtiğimiz yılın ilk yarısında prim üretimde 56 milyon lira ile sektörde 26’ncı sırada yer alan Doğa Sigorta, bu yılın ilk yarısında 360 milyon liralık üretimle 15’inci sıraya yükseldi. Doğa Sigorta CEO’su Nihat Kırmızı, prim kârlılık oranının ise geçtiğimiz yılın ilk altı ayındaki negatif görünümden bu yılın altı ayında pozitife döndüğünü belirterek, şunları söyledi: “Geçen yıl prim kârlılık oranı yüzde -4 olan Doğa Sigorta, bu yılki 360 milyon liralık üretime karşılık, 878 bin liralık dönem net kârı ile yüzde 0.24 oranında prim kârlılık oranına ulaşmış oldu. Sektörünün yeni oyuncularından biri olmamıza rağmen, başarılı sonuçlar elde ettik.”