Güncelleme Tarihi:
Sosyal medya uygulamaları uzun bir süredir yeni pazar yerine dönüşmüş durumda ve markaların doğrudan satış yapabildiği ‘sosyal ticaret’ kanalı her geçen gün genişlemeye devam ediyor. Domino’s Pizza, Facebook Messenger uygulamasıyla sipariş alıyor; MAC, Puma, Dior, Pandora gibi markalar Snapchat’te artırılmış gerçeklik özelliğiyle alışveriş imkânı sunuyor; Nike ise Pinterest’te öne çıkıyor.
We Are Social ve HootSuite’in Digital 2022 raporuna göre, sosyal medya kullanıcı sayısı pandemi öncesine göre artarken, sosyal ticaret kanalının da önümüzdeki dönemde hızlanmasının kaçınılmaz olduğu düşünülüyor. Son yapılan araştırmalara göre, sosyal medya kullanıcılarının yüzde 76.1’i, marka ya da ürün hakkında bilgi alabilmek için sosyal medyayı kullanıyor.
TIKTOK ÖN PLANDA
Sosyal medya kullanımında dünya ortalaması 2 saat 27 dakika olurken, ilk sırada 4 saat 7 dakikayla Nijerya yer alıyor. Türkiye de 2 saat 59 dakikayla listenin üst sıralarında. Sensor Tower verilerine göre, yılın ilk yarısında dünya genelinde indirilen uygulamaların sayısı ise 37 milyara ulaştı. Instagram bu dönemde düşüşe geçerken, TikTok ön plana çıktı. TikTok sadece kullanıcıların içerik paylaştığı bir mecra olmaktan çıkmak üzere. Çünkü uygulama, markaların izlediği stratejilerle sosyal ticarette ilk akla gelen mecralardan birine dönüştü. TikTok’un yeni alışveriş özelliği TikTok Shop’ta, kullanıcılar, tavsiyelere dayanarak yapılan satışları, #TikTokMadeMeBuyIt etiketiyle paylaşıyor. Bu etiketin bugüne kadar 7 milyar kez kullanıldığı belirtiliyor. Küresel anlamda geçtiğimiz yıl sosyal medya reklamları için 154 milyar dolar harcandığı belirtiliyor. Bu anlamda sosyal ticaretteki gelişmeleri reklam harcamalarında görmek de mümkün.
‘GELİR KAPISI GÖRÜLÜYOR’
E-Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi, e-ticaret’in yoğun kullanımı nedeniyle alışverişlerin sosyal medya uygulamalarına da kaydığını belirterek, “Türkiye’de 60 bin üzerinde influencer var. Bu kapsamda influencer’larla iş birliği modeli de hızla büyüyor. Bu konuda gelen yasal düzenlemeyle, daha çok kişinin gelir kapısı olarak iş birliği modelini kullanmaya başladığını görüyoruz. Bu noktada hem sosyal medya kullanım oranları hem de influencer iş birlikleriye sosyal ticaretin büyümesini sürdürmesini bekliyoruz” diye konuştu.
HANGİ UYGULAMA ÖNE ÇIKIYOR?
Alışveriş yapanların yüzde 81’i, ürünleri Instagram ve Facebook’ta araştırıyor. Kullanıcıların yüzde 60’ı Instagram’da yeni ürünler keşfediyor. Pinterest kullanıcılarının yüzde 48’i için ise alışveriş en önemli öncelik. Alışveriş yapanların yüzde 93’ü, ürün yorumlarının kararlarını etkilediğini söylüyor.