Güncelleme Tarihi:
EKİM ayında giyim ve gıda fiyatları öncülüğünde TL'deki değer kaybının etkisiyle 15 yılın zirvesi olan yüzde 25.24'e yükselen yıllık TÜFE ise hükümetin enflasyonla mücadele kapsamında aldığı önlemlerin etkisiyle 2018 yılını yüzde 20.30 seviyesinden kapattı.
Reuters anketinde otomotiv, beyaz eşya ve mobilya vergi indirimleri ve kampanyaların yanı sıra enerji fiyatlarındaki düşüşün de etkisiyle TÜFE'nin Aralık'ta da yüzde 0.23 düşüşle 20.52'ye gerilemesi bekleniyordu.
Enflasyonla topyekün mücadele kapsamında giyim ve gıda tarafında yapılan indirimlerin yanı sıra mobilya, beyaz eşya, otomotiv başta olmak üzere bazı kalemlerde vergi indirimlerine gidildi.
Ekim ayında açıklanan Yeni Ekonomi Programına (YEP) göre enflasyon yıl sonunda yüzde 20.8 öngörülüyordu. TCMB ise 31 Ekim'de açıklanan yılın son Enflasyon Raporu'nda 2018 sonu enflasyon tahminini yüzde 13.4'ten yüzde 23.5'e revize etmişti.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre tüketici fiyatlarına yansımaları nedeniyle yakından takip edilen yurt içi üretici fiyat endeksi (Yİ-ÜFE) Aralık'ta yüzde 2.22 azalırken, yıllık yüzde 33.64 arttı.
Özel kapsamlı TÜFE göstergelerinden "B" yıllık olarak Kasım ayındaki yüzde 21.21'den Aralık'ta yüzde 20.15'e, "C" ise Kasım'daki yüzde 20.72'den yüzde 19.53'e geriledi.
Enflasyon verisi öncesinde 5.48 seviyesinde olan dolar/TL verinin arından 5.4323 seviyesine kadar geriledi.
Bir bankanın döviz işlemcisi, "Enflasyon verisi ardından kurda gözlenen gerilemede enflasyonun düşüş eğiliminin vergi indirimleriyle birleştirilen kampanyalar ile devam edeceği öngörüsü belirleyici. Enflasyonda geldiğimiz seviyeler TCMB'den bir faiz indirimi için ise yeterli değil. Ancak düşüş eğilimi de öngördüğümüzden daha kuvvetli. Küresel satış baskısının oldukça kuvvetli olduğu aşikar. Beklentilerden iyi gelen ancak hızlı bir faiz indirimine işaret etmeyen enflasyon verileri piyasadaki satış baskısını azalttı" dedi.
Verilerin ayrıntılarına bakıldığında Aralık'ta aylık en fazla düşüş gösteren grup yüzde 4.08 ile giyim ve ayakkabı olurken, ulaştırmada yüzde 2.56, eğlence ve kültürde yüzde 0.25, haberleşmede yüzde 0.11 ve konutta yüzde 0.06 düşüş gerçekleşti.
Aylık en yüksek artış ise yüzde 1.08 ile gıda ve alkolsüz içecekler grubunda olurken, çeşitli mal ve hizmetlerde yüzde 0.78, sağlıkta yüzde 0.62, lokanta ve otellerde yüzde 0.31 ve alkollü içecekler ve tütünde yüzde 0.16 artış gerçekleşti.
Yıllık en fazla artış ise yüzde 31.36 ile ev eşyası grubunda gerçekleşirken, bir önceki yılın aynı ayına göre çeşitli mal ve hizmetler yüzde 28.80, gıda ve alkolsüz içecekler yüzde 25.11, konut yüzde 23.73 ve eğlence ve kültür yüzde 20.86 ile artışın yüksek olduğu diğer ana harcama grupları oldu.
Yİ-ÜFE2nin detaylarına bakıldığında ise Aralık ayında aylık en fazla düşüş yüzde 8.91 ile enerji sektöründe gerçekleşti. Ara malında aylık bazda yüzde 1.85, dayanıksız tüketim mallarında yüzde 0.49 düşüş gözlendi. Yıllık bazda ise yine en yüksek düşüş yüzde 57.13 ile enerjide gözlenirken, ara mallarında yüzde 34.14, sermaye mallarında yüzde 32.92 artış görüldü.