Güncelleme Tarihi:
Ambalajlı ihracat, önceki sezona göre 2 kat artınca ihracatçı ürünü koyacak şişe ve teneke bulmakta sıkıntı yaşamaya başladı. Ege Zeytin Zeytinyağı İhracatçılar Birliği Yönetim Kurulu Üyesi ve Zeytindostu Derneği Başkanı Mustafa Ahlat, Türkiye’de zeytin ağacı dikimine sağlanan devlet desteğiyle üretimin hızla arttığını, uluslararası piyasada en büyük ülke olan İspanya’da kuraklıktan kaynaklanan rekolte sıkıntısının da etkisiyle ihracatın hızlı artış yakaladığını ifade etti.
İHRACAT 5 KAT ARTTI
Toplam zeytinyağı ihracatının önceki sezona göre 5 kat arttığını, 13 Eylül itibarıyla ihracatın 86 bin ton, gelirin ise 277 milyon dolara ulaştığını belirten Ahlat, toplam satış içinde yüzde 35’lik paya sahip olan ambalajlı zeytinyağı ihracatının da 15 bin tondan 31 bin tona çıktığını kaydetti. Ahlat, sürpriz bir çıkış olarak görülen bu artışın normal karşılanması gerektiğini, 2004-2005 sezonunda 21 bin ton seviyesinde olan ambalajlı ihracatın 2007 yılında yaşanan kuraklık sonrası 11 bin tonlara gerilediğini hatırlatarak, gelinen seviyenin Türkiye’nin olması gereken noktanın altında bulundu-ğunu savundu.
Ahlat, şu bilgileri verdi: “Zeytinyağı ihracatında önceden tahmin edilmeyen bir sorun yaşanıyor. Ürün var, pazar bizden ürün bekliyor ama ambalaj yok. Ambalaj firmaları, zeytinyağı şişesi ve tenekesinde üretim planlarını geçen senenin rekoltesine göre yaptı. Bir şişe fabrikasının taşınması ve yaşanan grevlerin de etkisiyle üretimde sorun yaşandı. Zeytinyağı ihracatı da geçen yıla göre iki kat artınca piyasada ambalaj sıkıntısı başladı. Bir çok firma iç piyasada şişe bulamadığı için ithalata yöneldi. Bu da maliyeti artırmanın yanında siparişlere geç yanıt vermelerine neden oluyor. Bazı pazarlarda bundan dolayı kayıplar var. Bir çok ihracatçı da ambalaj bulamadığı için dökme göndermeye mecbur kaldı.”