Güncelleme Tarihi:
PAZAR araştırmaları özellikle hızlı tüketim ürünlerinin ve Türkiye pazarına yeni girecek firmaların vazgeçilmezi haline geldi. Şirketlerin yaklaşık 20 bin dolar bedelle yaptırdığı özel araştırmalar, tüketicinin ne istediğini, rakip firmanın piyasadaki etkisini ortaya koyuyor. Geçmiş yıllara oranla tüketiciye daha yakın olmak isteyen şirketlerin vazgeçilmezi haline gelen araştırmalarda son yöntemlerden biri TV’lerdeki gibi tüketicinin satın alma alışkanlıklarının reytingini ölçüyor.
Pazar 147 milyon dolar
30 yıl önce üniversitedeki görevinden ayrılarak kurduğu Barem Research şirketiyle tüketicinin nabzını tutan Pervin Olgun, araştırma sektörünün bugün Türkiye’de 147 milyon dolarlık bir büyüklüğe ulaştığını anlattı. Araştırma sektöründe eskiye oranla çok büyük gelişmeler yaşandığını buna rağmen yine de Türkiye’nin dünyanın gerisinde olduğunu anlatan Olgun şöyle konuştu: “Sektörümüzün bu yıl yüzde 10 büyüyeceğini düşünüyoruz. Dünyada müşteriye özel araştırma bedeli yaklaşık 120 bin dolar civarında. Türkiye’de ise ortalama 20 bin dolar. Türkiye’de araştırmada kişi başına düşen pay 1,74 lira iken, İngiltere’de bu rakam 52 bin pound. Ekonomi olarak dünyada 17. sırada olmamıza rağmen araştırmada 27. sıradayız. Araştırma pazarının 2012 yılında dünyada 31.2 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşacağı tahmin ediliyor.”
Tüketim anında veri
Beram Yönetim Kurulu Başkanı Pervin Olgun, son dönemde özellikle hızlı tüketim ürünlerinde kullanılmak üzere TÜBİTAK desteğiyle Digi Panel yöntemini geliştirdiklerini anlattı. Olgun, yeni sistemi şöyle anlattı “Bin kişi üzerinden yapılan araştırmaya olanak sağlayan sistemde, şirketler hedef kitlelerinin ürünü ne zaman aldığını ne zaman tükettiğini anında görüyor. Bu veriler hızlı tüketim açısından büyük önem taşıyor. Digi Panel yöntemiyle TV’lerdeki gibi tüketicinin satın alma alışkanlıklarının reytingini ölçülüyor. Firmalara müşterilerinin pazarlama faaliyetlerinin etkilerini hemen görebilme olanağı sağlayan bu yöntemle TÜBİTAK’tan destek de almaya hak kazandık.”
Müşteriye yakın olmak istiyorlar
Üniversitelerdeki araştırmalara destek olmak için Barem Research’ü kurduğunu anlatan Pervin Olgun, pazar araştırmalarının yanı sıra müşteriye özel araştırmaların son dönemde arttığını belirterek şunları söyledi: “Bizim ilk kurumsal müşterimiz Eczacıbaşı oldu. Yaptığımız araştırmalar iki başlıkta toplanıyor. Birisi müşterinin talebi üzerine onun için yapılan araştırmalar. Diğeri sürekli araştırmalar. Müşteriye özel yapılan araştırmalar giderek artıyor. Şirketler hedef kitlelerine her an daha yakın olmak istiyor. Bir şirket kendi ürünün etkisini merak ederken, rakibinin de piyasada ki etkisini giderek daha çok merak ediyor. Hayal kırıklığı yaşamamak için araştırma yapıyorlar. Hedef kitlenin nabzını tutmak eskiye oranla daha da zorunluluk haline geldi.”
68 ülkede araştırma yapıyor
DÜNYANIN önde gelen yerel ve bağımsız araştırma şirketlerinin bir araya gelmesiyle oluşan WIN/GIA’a (Dünya Bağımsız Araştırmacılar Ağı) / (Gallup International Association), üye olduklarını anlatan Pervin Olgun, “Her ülkenin en büyük yerel şirketlerinden oluşan bu global topluluk sayesinde 68 ülkede araştırma yapabiliyoruz. Bir yandan ülkeyi iyi tanıyan yerelleriz, bir yandan tüm dünyada global bir gücümüz var. Bu bize özellikle ekonomide artan ihracat ve yeni ülke araştırmaları için de büyük avantaj sağlıyor. Dış pazar araştırmalarını bu yolla yapıyoruz.”
Telekomünikasyon sektörü gözde
TELEKOMÜNİKASYON sektöründe faaliyet gösteren GSM şirketlerinin araştırmalara olan ilgisinin arttığını anlatan Pervin Olgun, “Hemen hemen bütün global şirketler müşterimiz. Özellikle hızlı tüketim ürünleri için çok fazla araştırma yapıyoruz. Son dönemde telekomünikasyon şirketleri de atağa geçti. Turkcell, Vodafone, Avea ve Türk Telekom içinde eskiye oranla daha çok araştırma yapıyoruz. Şirketler hem kendi performanslarına hem de rakiplerinin performanslarını merak ediyorlar. Biz hem araştırma hem de danışmanlık yapıyoruz” diye konuştu.