Oluşturulma Tarihi: Ağustos 07, 2009 00:00
Kayseri’de 33 yıl önce sünger üretimiyle yola çıkıp, sonra Yataş’la yatak sektörüne öncülük yapan, ardından da mobilyada büyüyen Altop Ailesi, bugün 110 milyon dolarlık ciroya ulaştı.
Yataş CEO’su Yavuz Altop, “En son aldığımız iş İncirlik’teki ABD üssüne 5 yıl boyunca yatak verme anlaşması oldu. 1 milyon dolarlık anlaşma bizim önemli referansımız olacak” dedi.
33 yıl önce Kayseri’de Süntaş’ı kurup, sünger üretimiyle yola çıkan Altop Ailesi, 1980’de Yataş’la girdiği pazara “Sır vermeyen yatak” sloganıyla kendine önemli yer açtı. Daha sonra mobilya sektörüne de girip, kurumsallaşma hedefiyle halka da açılan Yataş, 2008’de 110 milyon dolarlık ciroya ulaştı. Yataş CEO’su Yavuz Altop, 2009’da yüzde 5 dolayında büyüme beklediklerini belirterek, “En son aldığımız işlerden biri ABD’nin İncirlik’teki üssü için 1 milyon dolarlık yatak bağlantısı oldu. İncirlik Üssü’nün yataklarını 5 yıl süreyle biz vereceğiz” dedi.
Kayseri’de üretim
Yavuz Altop, Yataş Genel Müdürü Aykut Coşan’la birlikte düzenlediği sohbet toplantısında, 1970’li yıllarda askerliği sırasında, “Kayseri’ye döndüğümde ne iş yapabiliriz” üzerine kafa yorduğunu belirterek, şunları anlattı: “O dönemde sünger fabrikalarının hepsi İstanbul’daydı. Kamyonların çoğu Anadolu’ya sünger taşıyordu. Sünger havaleli bir yük olduğu için, ister istemez kamyon sayısı artıyordu. Böyle bir üretimi Kayseri’de yapmanın, bize önemli avantaj sağlayacağını düşündüm. Nitekim 1976’da Kayseri’de Süntaş’ı kurup, üretime geçtik. Başarılı da olduk.”
Katma değer için yatakYavuz Altop, sünger üretimine başladıkları yıllarda kota uygulandığını hatırlatarak, şunları dile getirdi: “Verilen küçük kotalarla sünger fabrikasını çalıştırabilmemiz pek olanaklı görünmüyordu. Bunun üzerine, buna ‘katma değer ekleyelim’ diye düşündük ve Yataş’ı kurduk. O dönemde yaylı yatağın daha sağlıklı, iyi olduğu yönünde inanış vardı. Biz sünger yatakla bu anlayışı da değiştirmeye çalıştık. Sonra biz de yaylı yatak işine girdik.”
‘Sır vermeyen’ yatak
Altop, 1980’li yıllarda Tan Gazetesi’nde gördükleri, “Komşunun yatak gıcırtısından uyuyamıyorlar” benzeri başlığın kendilerine ilham kaynağı olduğunu ifade ederek, şunları aktardı: “Biz de o başlıktan yola çıkarak, ‘Anneye babaya, yetişkin evlada, konuya komşuya sır vermeyen yatak’ sloganını ortaya attık. 48 çeşit yatakla ve yeni sloganımızla pazara yüklendik.”
110 milyon dolar ciroYataş’ın adından dolayı sadece yatak üreticisi olarak algılandığına dikkat çeken Altop, şöyle konuştu: “Oysa Yataş olarak süngerden yatağa, mobilyaya kadar üretimimiz yaygınlaştı. Mobilya, 110 milyon dolarlık 2008 ciromuz içinde önemli bir yer tuttu. Bu karışıklığı gidermek için mobilyada ‘Enza’ markasını gündeme getireceğiz.”
İncirlik’e yatakYavuz Altop’la Aykut Coşan, Yataş’ın kısa süre önce yeni bir bağlantı kurduğu bilgisini vererek, şunları söyledi: “İncirlik’teki ABD Üssü’ne 5 yıl boyunca yatak vermek üzere anlaşma yaptık. Bu satış 1 milyon dolardan aşağı olmayacak. İncirlik Üssü’ne yatak vermemizin bize referans açısından da büyük katkısı olacak.”
KDV indirimi çok yaradı, vardiya arttı, işçi aldıYATAŞ Genel Müdürü Aykut Coşan, mobilya sektöründeki KDV indiriminin sektöre yaptığı katkıyı, “2008 Aralık, 2009 Ocak-Şubat dönemi iyi gitmedi. Esnek çalışma uygulamasından yararlanıp, işçilerimize izin verdik. 15 Mart’ta hükümet KDV’de indirim yapınca, piyasa canlandı. Biz izne çıkardığımız işçileri hemen çağırdık. Ardından üç vardiya çalışmaya döndük. Mevcut işçilerimiz yeterli olmayınca 200 yeni işçi de aldık” sözleriyle değerlendirdi. Yataş CEO’su Yavuz Altop da, “KDV indiriminin yarattığı canlılık, 2009’un ilk çeyreğini boşa geçirdiğimizi bize gösterdi. Eğer indirim daha önce olsaydı, ilk çeyreği kaybetmemiş olurduk” dedi.
Otel bizi dinlemedi müşteri yatağı anında şikâyet etti
AYKUT Coşan, yatak alırken, vücuda uygunluğuna bakmak gerektiğini belirterek, şunları dile getirdi: “Biz bu yüzden mağazalarda ‘deneme köşeleri’ düzenliyoruz. Yatak alırken en azından şöyle bir uzanıp, rahatlığını, kendi vücudunuza uyumunu görmeniz gerekir. Bu konuda en fazla sıkıntı otellerde oluyor. Oteller başlangıçta çok harcama yapıyor, iş yatak aşamasına gelince, kesenin ağzını kapatmaya kalkıyor. O zaman da ortaya müşteriyi rahatsız edebilecek durumlar çıkıyor. Biz de bu konuda sürekli olarak kendilerini uyarıyoruz.
Merrill Lynch’le görüştük şirketi fonlara satmayızYAVUZ Altop, “Yataş’ın yabancılara satışı, ortaklık hiç gündeme geldi mi, gündeme gelse düşünür müsünüz?” sorusunu şöyle yanıtladı: “Ben fonlara şirket satmayı doğru bulmuyorum. Adam geliyor, 3-4 yıl ortak kalayım, tamamını alayım deyip, giriyor. Bize de böyle teklifler oldu. Birisiyle görüştük, ‘Size ortak olalım. Satacağımız zaman gerekirse tümünü alıcıya devretme taahhüdü verin’ dediler. Biz de istemedik. Örneğin, Merrill Lynch’le de görüşmelerimiz oldu.”
Tehditler yüzünden Rusya’dan çıktık, keşke risk alsaydıkYATAŞ CEO’su Yavuz Altop, “Rusya’da neden yoksunuz?” sorusu üzerine şunları anlattı: “Aslında Rusya’ya 1994’te gittik. Bir Azeri ortakla birlikte boş sünger fabrikası kiralayıp, üretime de geçtik. Zaman içinde tehditler almaya başladık. Orada işin başında olan kardeşim, sünger formülü için ölümle tehdit edildi. Biz de korkuyla Rusya’dan çıktık. 1996’da bizden sonra DuPont girdi. Biz onlarla da iş yaptık. DuPont da 1998 Rusya krizi sırasında oradan çıktı. Şimdi elbette yeniden girmek istiyoruz. Eğer ilk girdiğimiz yıllarda kalsaydık, 40 kere köşeyi dönmüş olurduk. Belki de o riski almalıydık. Çünkü, işadamlığı biraz da risk alma işidir.”
İran’da 16 mağazası var, yeni pazarlara yükleniyor
YATAŞ Genel Müdürü Aykut Coşan, ihracatta Avrupa ülkelerine yöneldiklerini belirterek, şu bilgileri verdi:
Türkiye’de 600 Yataş mağazası var. Bunların 11-12’si bizim, gerisi bayilerimizin.
Bayilik sistemini yurtdışında da sürdürüyoruz. İran’da bu şekilde 16 mağazamız var.
Macaristan’daki mağaza sayımız 4’ü buldu.
Suriye’de 3, Yemen’de 1 mağaza faaliyet gösteriyor.
Kuzey Irak’ta da 1 mağaza hizmet veriyor. Kuzey Irak’a bundan sonra yükleneceğiz.
Azerbaycan ve Nahcivan’da otel ve konukevinin tefrişi işleri aldık.