Meltem KARA
Oluşturulma Tarihi: Mart 01, 2011 00:00
AYD’nin bu yıl üçüncü kez düzenlediği AVM Yatırımları Konferansı, sektörün önümüzdeki 10 yılında yaşayacağı değişimi tartışacak. 10 yıl içerisinde 350’nin üzerine çıkması beklenen AVM yatırımlarının, mahalle merkezleri, power center, açık otoparklı konseptlerde gelişmesi bekleniyor. Sektör, Shoping Fest gibi işbirlikleriyle sağlıklı büyümeye dikkat çekiyor.
TÜRKİYE’DE 46 ilde yer alan 268 alışveriş merkezinin toplam kiralanabilir alan büyüklüğü 6 milyon 445 bin metrekareye çıkıyor. Sektörde sürdürülebilirlik teması ön plana çıkarken, Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) bu yıl üçüncü kez düzenlediği AVM Yatırımları Konferansı ile sektörde gelecek 10 yıla ışık tutucak modelleri tartışmaya açacak. AYD Başkanı Hakan Kodal, 10 yıl içerisinde Türkiye’de alışveriş merkezi sayısının 350 adedin üzerine çıkmasını beklediklerini söyledi. Kodal, sektörün artık her yıl yüzde 10 büyümesi gerektiğini ifade etti.
Sindirim döneminden geçiliyorAlışveriş merkezleri konusunda yabancı yatırımcının ilgisi mutlaka devam edeceğini belirten Hakan Kodal, “Henüz yatırımların gitmediği Anadolu şehirlerinde de yatırımlar bekliyoruz. Sektörde bir yavaşlama vardı. Mevcut yatırımların oturması için 2-3 yıllık bir süreçten geçilmesi gerekiyor. Biz de bu sindirim döneminden geçiyorduk. Ancak şimdi yukarı doğru bir trend başladı. Bundan sonra sektörün yüzde 10’lar seviyesinde büyümesi gerekiyor” diye konuştu. Uzun vadeli hedefleri arasında işbirliği modelleriyle sağlıklı büyümeyi sağlamak olduğunu kaydeden Kodal, İstanbul Shopping Fest bu işbirliğinin en önemli örneklerinden biri olduğunu vurguladı.
Sektörde sürdürülebilirliğin sağlanması için 3 modeli tartışacaklarını anlatan Hakan Kodal, şunları söyledi: “Yatırımların finansmanı, yatırımcısı, perakendecesi ve işletmecisi ile kazan kazan mantığıyla birbirleriyle işbirliği içerisinde olunması gerekiyor. Pazarlama ve etkinlik yönetiminde yapılması gerekenler, yapıların fiziksel boyutunu konuşacağız. Konsolidasyon olup olmayacağı, dünyadan örneklerle konuşulacak. Mahalle merkezleri, power center, açık otoparklı konseptlerde gelişim başlayacak. 20 bin metrekarenin üzerinde, mağaza sayısı yüksek yatırımları göreceğiz.”
Rakamlarla alışveriş merkezleri
2010 yılında açılan 21 alışveriş merkeziyle sektöre toplam 750 bin metrekare alan eklendi.
AVM sayısı 268’e ulaşmış ve kiralanabilir alan büyüklüğü 6 milyon 445 bin metrekare oldu.
Türkiye’deki 81 ilin 46’sında AVM bulunuyor.
Bin kişi başına düşen kiralanabilir alan 89 metrekare oluyor.
2010 yılında açılan AVM’lerin yüzde 58’i Ankara ve İstanbul’da bulunuyor.
İnşa halinde ve planlama aşamasında bulunan AVM’lerin tamamlanması ile 2011 yılında sektöre yaklaşık 825 bin metrekare kiralanabilir alan eklenecek.
Defile ve mini golf turnuvası olacak
3 Mart Perşembe günü gerçekleştirilecek AVM Yatırımları Konferansı hakkında da bilgi veren Hakan Kodal, “Bu yıl eğlenceli ve içerik olarak güçlü bir konferans hazırladık. Konuşmaların yanı sıra etkinliklerin de olduğu farklı bir konferans yaptık. Kahve aralarında sürpriz etkinliklerimiz olacak. Bunların arasında defile ve mini golf turnuvaları yer alıyor. Bu yıl daha dinamik oturumlar hazırladık” diye konuştu.
Program yedi oturumdan oluşacak
2009’un 50 düşünürü arasında yer alan ‘Delifişeklik’ ve ‘Kareoke Kapitalizm’ kitaplarının yazarı Dr. Kjell Nordström Kapitalizm 2.0 - Perakende ve İnovasyon içerikli konuşmasıyla dikkat çekecek. Nordström, Türkiye’ye ilk kez AYD için geliyor. Yapı
Kredi Bankası Başekonomisti Doç. Dr. Cevdet Akçay da dünya ve Türkiye ekonomisini değerlendirecek. Toplam 7 ana oturumdan oluşan programda kapanış oturumu, sektörün duayenleri Abdullah Kiğılı ve Zafer Kurşun’un Artunç Kocabalkan’ın moderatörlüğünde “nereden nereye geldiğimiz” tartışması olacak.