Güncelleme Tarihi:
Hakem Heyetlerine 2013 yılının ilk 8 ayında yapılan 363 bin 715 şikayetin 298 bini tüketici lehine, 41 bin 562’si aleyhine sonuçlandı. 2002 yılında 33 bin tüketici hakem heyetine başvuruda bulunurken, sadece 2013 yılının ilk sekiz ayında bu sayı 363 bine ulaştı. 2002 yılında 33 bin tüketici şikâyet başvurusu yaparken, 2010 yılında bu sayı 179 bin, 2011 yılında 165 bin, 2012 yılında 446 bin oldu. Şikayetlerde yıllara göre artış olması dikkat çekerken, tüketicinin çoğu zaman haklı olduğu da ortaya çıktı.
TÜKETİCİ İSTEDİĞİNİ ALDI
Son 12 yılda Tüketici Hakem Heyetlerine yapılan 1 milyon 706 bin şikayetin, 1 milyon 268 bini tüketici lehine çözülürken, 228 bini ise tüketici aleyhine sonuçlandı. Hakem Heyeti, söz konusu başvurulardan 148 binini bilirkişi incelemesine, 60 bini ise başka kurumlara sevk etti. İstatistiklere göre başvuruların yüzde 75’inde tüketici istediğini aldı. Şikayetlerin büyük bölümünü tüketici kredileri, kredi kartları ve konut finansman sözleşmeleri oluşturdu. 2013 yılındaki şikayet başvurularının yüzde 69’u bankacılık sektörüne ilişkin oldu. Bankacılık sektörünü yüzde 29’la ayıplı mal ve hizmetler, yüzde 3’ünü mesafeli ve abonelik sözleşmeleri takip etti.
2012 yılının ilk sekiz aylık döneminde tüketici şikayeti başvuru sayısı 132 bin 386 iken 2013 yılının aynı döneminde bu sayı 363 bin 715’e yükseldi. Sadece 2013 yılının ilk 8 ayında gelen 363 bin şikayetin 298 bini tüketici lehine, 41 bini tüketici aleyhine sonuçlandı. Böylece tüketici şikâyetlerinin yüzde 88’i tüketici lehine sonuçlanmış oldu. Tüketiciler, aldıkları malın ayıplı olması durumunda illerdeki Ticaret İl Müdürlüğü’ne başvuru yapabiliyor. Bin 200 liranın altındaki uyuşmazlıklara Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri bakarken, heyetin vereceği karar tarafları bağlıyor. Taraflar bu karara karşı 15 gün içinde Tüketici Mahkemesi’ne itirazda bulunabiliyor. Bu miktarın üzerindeki şikayetlerde ise devreye Tüketici Mahkemeleri giriyor.