Sadi ÖZDEMİR-ekobi
Oluşturulma Tarihi: Aralık 05, 2006 00:00
Siirt’te 1943’ten itibaren inşaat firması olarak faaliyet gösteren Kuzu İnşaat’ın ikinci kuşağı işleri yeniden büyüttü. Bahçeşehir’de ve Dikmen Vadisi’nde dev konut projelerinin yapımını sürdüren Kuzu Group’un kargo şirketi ise Çin’e 5 uçak kiraladı.
TÜRKİYE’nin en yoksul illerinden Siirt’te inşaat sektöründe büyüyen Kuzu Ailesi’nin ikinci kuşağı, hem işleri büyüttü hem de herkesin ’rekabetinden çekindiği’ Çin’e yılda 50 milyon dolarlık hizmet ihraç ediyor.
NALBURİYEYLE BAŞLADIM: Kuzu Group Yönetim Kurulu Başkanı Gökçen Kuzu şöyle başlıyor anlatmaya: "Rahmetli babam ve amcalarım Siirt’te inşaat şirketi kurmuşlar. 1943’ten 1980’e kadar büyük işler yapmışlar. Babam ve amcalarım, Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da 220 kilometre yol, 1962’de Batman Havaalanı’nı yapmışlar. 1980’e gelindiğinde ülkemizde büyük sıkıntı başlamış. Bir litre mazot bulunamıyormuş. Bizim de elimizdeki makine parkı 1 litre mazot bulunamadığı için yatıyordu. 1250 personeli, 7 dozeri, 8 tam otamatik motor skreyperi, kepçeleri, 100’den fazla kamyonu olan bir inşaat şirketi düşünün ama iş yapacak mazot yok. Babam 1980’de öldü ve amcalar (babam 4 kardeşti) ve bizler kalanı paylaştık. Ağabeyime ’kaç paramız var’ dedim. ’7 milyon liramız var’ dedi. 3.5 milyon lirayı sermaye yapıp Siirt’te nalbur açtım."
İTÜ’YÜ KAZANDIM GİDEMEDİM: Babasının vefat ettiği yıl İTÜ İnşaat Mühendisliği’nin kazanan Gökçen Kuzu, babasız kalışı ve yeni iş kurması nedeniyle üniversite okuma hayalini gerçekleştiremez ve mühendis olmak yerine, ticaret öğrenmeye başlar. Kuzu, şöyle devam ediyor: "Ağabeyim babam ölünce endişe etmişti. Ben de ’sen telaş etme ben herkese bakarım’ dedim."
PAZARLAMA KİTABI OKUDUM: Siirt gibi bir yerde, nalburiye dükkanıyla başarı peşinde koşmayı seçen Gökçen Kuzu, şöyle konuşuyor: "Gittim ’pazarlama nasıl yapılır’ adında bir kitap aldım. Yazarı da yabancıydı. Ben de aktif pazarlama uyguladım. Hafta sonları Siirt’in içindeki bütün inşaatları dolaşıyordum. Siirt’in ilçelerinin tamamını da dolaştım. Dükkanda bazı ürünlerin fiyatlarını maliyetin altına çektim ve o ürünü almaya gelen diğer ürünleri de aldığı için toplamda kárlı olmayı başardım. 1980’lerde ailece yine kamu binaları yapan büyük bir inşaat grubu haline geldik. 1985’te 10 tane komando tabur binası yaptık. Rahmetli Hulusi Sayın Paşa zamanıydı. 1993’te Ankara’ya adım attık, Afyon’da işler aldık. Dinar depreminden sonra da 1150 konut yaptık. Yalova’da da deprem konutları yaptık. 8 yıllık kesintisiz temel eğitim başladığında ise 130 civarında okul binası yaptık."
Ciro patladı, sermaye katlandı
GÖKÇEN Kuzu, 18 yaşında ticarete atıldığı için yaşıtı arkadaşları da olmadığını belirtiyor ve şöyle devam ediyor: "Yaşım 18 ama esnaf olmuşum. Dükkanımı açıyorum; rahmetli babamın arkadaşları gelip oturuyorlar ve onlarla muhabbet ediyoruz, ticaret iyi gidiyor. Bir gün Aksa İnşaat’ın bir mühendisi geldi ve Kurtalan Çimento Fabrikası inşaatı için dükkanda ne kadar hortum varsa yükletti. Ben de ’abi neye ihtiyacınız varsa bana söyleyin’ dedim ve hizmette kusur etmeden büyük bir müşteri bağlamış oldum. Bu inşaat süresince sadece nalburiye değil, ekmek, deterjan aklınıza ne geliyorsa ben temin ettim. Dükkanın cirosu ayda 30-35 milyon liraya çıktı. 1982’de askere giderken sayım yaptım, 275 milyon liralık malım olmuştu."
Çin’de kargo, İstanbul’da su arıtma işletmeciliğiKUZU Group’un inşaat işinde Ankara Dikmen Vadisi’nde Ankara Büyükşehir Belediyesi ile kat karşığılı anlaştığını ve 2500 konutluk Park Vadi’yi yaptığını belirten Güven Kuzu, "İstanbul Bahçeşehir’de de 1000 konutluk işimiz var" diyor. Gökçen Kuzu şöyle devam ediyor: "İnşaat dışında son 3 yıldır İSKİ’nin atık su arıtma sisteminin işletmecisiyiz. İki yıl daha devam edecek. Bir kargo şirketi kurdum ve 6 uçak aldım. Bunların 5’i Çin içinde kargo yapıyor. Yılda 50 milyon
dolar kazanıyoruz. Bir uçağımızı da THY’ye kiraladık. İnşaat projelerimizin değeri 600 milyon doları buluyor. Çalışan sayımız 1500’ün üzerinde."