Güncelleme Tarihi:
KUR artışından sigorta sektörü de nasibini aldı. Son dönemde dövizdeki hızlı yükseliş ağırlıklı ithalata bağlı olan yedek parça fiyatlarını da artırınca; sigortacılar, oto sigortalarında beklenmeyen maliyet artışı ile karşı karşıya kaldı.
Sigorta pazarının yüzde 50’sinin oto sigortalarından oluşması ve kur nedeniyle hem otomobil hem de yedek parça fiyatlarının artması sigorta şirketlerini de kara kara düşündürmeye başladı. Son 1,5 ayda kurdaki hareketlilik nedeniyle maliyet artışını şimdilik primlere yansıtmayan sigortacılar, önümüzdeki günlerde ise kasko ve trafik sigortası primlerini artırmayı düşünüyor. Bu da özellikle trafik sigortasında yüzde 20’lere varan prim artışı anlamına geliyor.
Sigortacılar, kurlardaki artış nedeniyle henüz kasko maliyetlerinde bariz bir artış olmadığını belirterek, “Şuan itibarı ile artış olmamasının temel nedeni fabrika ve servislerin bu kısa süre içinde dalgalanan kur karşısında yapacakları zam oranını netleştirmemelerinden kaynaklanmakta. Ancak kurun ortalama bir seviyede seyretmesi veya sabitlenmesi durumunda özellikle parça maliyetine direk olarak etki edeceği kaçınılmaz” diyorlar.
Kurdaki artışının özellikle parça maliyetlerine yüzde 10-15 etki edeceğine değinen sigortacılar, şunları söylüyor:
KASKO DA ETKİLENECEK
“Maliyet artışı sigorta şirketlerinin hasar-prim oranlarını doğrudan etkileyecek. Buna bağlı olarak sigorta şirketleri de kendi sonuçlarına bakarak, her şirket ayrı ayrı kendi kararını verecek. Aynı zamanda, kurlardaki dalgalanmanın araç bedellerini dolayısı ile kasko poliçe primlerini de etkileyecek. Parça maliyeti ve araç bedellerinde oluşan değişikliğe bağlı olarak primler de kısa süre içerisinde belirli bir dengeye oturacaktır.”
Kur artışı 1 milyar TL ek maliyet getirdi
AKSİGORTA Genel Müdürü Uğur Gülen, sigorta sektöründe toplam üretiminin yüzde 52’sinin kasko ve trafik sigortasından oluşan oto sigortalarından kaynaklandığını belirterek, toplam 20 milyar liralık sigorta prim üretiminin 10 milyar lirasının oto sigortalarından geldiğini söyledi. Oto sigortalarında da hasar oranının yüzde 70-75’lerde olduğuna dikkat çeken Gülen, şunları söyledi: “Sigorta sektörü 8 milyar TL’lik oto hasarı ödüyor. Bu hasarlardan birçoğu da maddi hasarlardan, bu hasarların yüzde 65’lik kısmı da yedek parça maliyetlerinden kaynaklanıyor. Yedek parçanın büyük bir kısmı da ithal ediliyor. Bu da bize kur artışının hasar maliyetlerini artıracağını gösteriyor. Maliyet artışı da yuvarlak bir hesapla 5 milyar TL’dir. Yüzde 20’lik kur artışı da sigorta sektörüne 1 milyarlık ek maliyet anlamına gelir. Bu maliyeti nedeniyle fiyatlarda artış olacağını söylemek yanlış olmaz.”