Oluşturulma Tarihi: Kasım 05, 2001 00:00
7
dolar fazla ödememek için sigorta yaptırmayan tatilciler şimdi, iptal edilen turların bedelini acentelerden geri almaya uğraşıyor. ABD'de yaşanan terör olayının ardından yurt dışı turlara olan talebin düştüğünü savunan acenteler, ‘‘iptal edilen tur bedellerini, ödemesini daha önce yaptığımız havayolu ve tesis işletmecilerinden aldığımız zaman müşterilerimize iade edeceğiz’’ diyor.TATİLCİLER, tur fiyatlarına 7 ile 14 dolar arasında yansıyan tatil sigortasını yaptırmamanın bedelini ağır ödüyor. Peş peşe yaşanan ekonomik krizlerin ardından zor duruma düşen acenteler, iptal ettikleri turların bedelini geri ödemeye yanaşmıyor. 7 dolar fazla ödememek için sigorta yaptırmayan tatilciler şimdi, acentelerden paralarını kurtarmaya çalışıyor.Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB), Güneş Sigorta'yla işbirliğine giderek, geçtiğimiz Ağustos ayından itibaren Tatil Sigortası uygulamasını başlattı. Bu uygulama, acentenin sorumsuzluğu yüzünden ortada kalan ya da otel ve hava limanlarında sefil olan tatilcilere tüm konaklama, gezi ve dönüş masraflarını karşılatma hakkını getiriyordu. Ayrıca, acentelerin tur iptali, tesis işletmecilerinin de yıldız oyunu, sorumsuz rehber, çifte rezervasyon, farklı yerde konaklatma gibi tatili zehir eden uygulamalarında da tatilciler ödedikleri bedeli alma hakkını elde etmişlerdi.7 DOLARA GÜVENCEAncak, tatilcilerin tüm bu haklardan yararlanabilmesi için tur bedelinin dışında, 7 ile 14 dolar arasında değişen sigorta poliçe bedelini de ödemeleri gerekiyor. Tatilci, bu poliçeyi almadığı taktirde zarar tazmininde TÜRSAB, sigorta şirketi ve Turizm bakanlığı devre dışında kalıyor. Bu durumda tüketici, tatili zehir eden seyahat ecentesinden hakkını sadece yasal yollardan arayabiliyor. Seyahat Güvence Paketi adı verilen sigorta yugulamasında ise tüketiciler, yasal yollara başvurmalarına gerek kalmadan, zararlarını sigorta şirketine karşılatabiliyor. Ne var ki, Seyahat Güvence Paketi'nin tatilcilere 7 ile 14 dolar arasında ek yük getirmesi, uygulamanın yaygınlaşmasını engelliyor. Bu 7 dolarlık yükten kaçınan tatilciler, yeterli katılım olmadığı gerekçesiyle iptal edilen turların bedelini şimdi, zor durumdaki bazı acentelerden geri almaya çalışıyor. ALINCA ÖDEYECEKArkadaşımız Lerna Asurluoğlu, iptal edilen turların bedelini almakta zorlanan tatilcilerin başvurusu üzerine Bien Tur Halkla İlişkiler Müdürü Derya Bodur'la görüştü. ABD'de yaşanan terör olayının ardından yurtdışı turlara olan talebin düştüğünü savunan Bodur, ‘‘Özellikle, New York, Paris, Roma gibi büyük merkezlere yönelik turlara katılım azaldı. Bu da, yeterli katılım olmayan turları iptal etmemize yol açtı. Sözleşmemiz gereği, iptal edilen turların bedelini vize ücretleri dışında iade ediyoruz. Ancak, tur bedelleri, tesis işletmeleri ile havayolu şirketlerine önceden yapılıyor. Tur iptal edildiğinde, bu işletmelere yapılan ödemeler hemen tahsil edilemiyor, zaman gerekiyor. Bu da tüketicilere yansıyor. Hava yolu ve tesis işletmecilerinden tahsilat yaptıkça, biz de müşterilerimize ödemede bulunacağız’’ dedi.Türkiye Seyahat Acentaları Birliği Başkanı Başaran Ulusoy da, tatilcilerin mağdur olmamaları için mutlaka Tatil Sigortası yaptırmalarını istedi. İptal edilen turların Seyahat Güvence Paketi'nin 5. maddesine girdiğine dikkat çeken Ulusoy, ‘‘İptal edilen turlarda sigorta şirketi tatilcilere 1000 dolara kadar ödeme yapıyor. Sigorta şirketi de bu bedeli daha sonra acenteden yasal yollarla tahsil ediyor. Tatilcilerin ödememe ya da geç ödeme sorunuyla karşılaşması engelleniyor’’ dedi.Açıkta satılan kahveye dikkatSon zamanlarda başta kuruyemişciler olmak üzere semt pazarlarında ve işportada satılan kahvelerin insan sağlığını tehdit ettiğini vurgulayan uzmanlar, hijyenik koşullardan uzak kahvelerin tercih edilmemesini istedi. Açıkta satılan kahvelerin bakteri yoğunluğu açısından büyük risk taşıdığına değinen uzmanlar ‘‘Bu tür kahveler hava akımıyla taşınan tozları barındırabilir. Kahvelere karışan bu tozların kana karışarak hastalıklara davetiye çıkarırlar. Hijyenik ambalajlarda satılan ve Sağlık Bakanlığı'nın saptadığı standartlara uyan kahveler tercih edilmeli’’ dedi.Krizde kadınlar tasarruf uzmanı olduEKONOMİK kriz, aile bütçesini denkleştirmeye çalışan kadınları tasarruf konusunda uzmanlaştırdı. Artık kadınlar, yeni giysi almak yerine eskileri yenilemeye, deterjan yerine sabun tozu kullanmaya ve sağlamı yerine kırık yumurta, kalıp peynir yerine de parça peynir almaya başladı.Tüketicileri Koruma Derneği (TÜKODER) İzmir Şube Başkanı Gülçin Tonguç, kadınların artık alışverişe sadece zorunlu gereksinimleri için çıktığına dikkat çekerek ‘‘Kriz, kadınları tasarruf cambazı yaptı. Kadınlar, işportadaki ucuz ve defolu giysilere yöneldi. Yeni bir giysi yerine eskilerini yenilemeye başladı. Kırık yumurta ve parça peynir gibi daha ucuz olan gıda ürünlerine yöneldi’’ dedi. Türk Kadınları Birliği İzmir Şube Başkanı Şermin Akman da, kadınların kriz ortamında harcamalarında maksimum tasarrufa yöneldiklerine değinerek aile bütçelerini denkleştirmek için, kuaför ve temizlikçi gibi giderlerini sıfırladıklarını, deterjan yerine, sabun tozu kullandıklarını belirtti. Akman, ‘‘Kadınların çoğu, ekmeğini, evinde pişirmeye, kısa mesafelerde otobüs ya da taksi yerine, yürüyerek gitmeyi tercih etmeye başladılar. Kadınlar elektrikli ev aletlerini kullanmaktan bile vazgeçti’’ dedi.POSTA KUTUSUNERİMAN AYTULUN'un bilgisayarının arızalanan monitörünü Vestel onardı.SUNA AKKOYUN'un arızalanan bulaşık makinasını Arçelik değiştirdi.PINAR YILMAZ'ın topuğu kırılan ayakkabısını Sevim mağazası değiştirdi.KAMİL HAMİDULLAH'ın arızalanan cep telefonunu Siemens değiştirdi.AREN ÇUHACIYAN'ın boya veren ayakkabısınının ücretini Derimod iade etti.CEM ÖZDEMİR'in Casio marka saatinin arızasını Ersa Ticaret giderdi.AYŞE BASTIRMACI'ya Siemens promosyon olarak Migros Alışveriş çeki verdi.İSMAİL TOY'un lekeli şortunu Lacoste değiştirdi.
button