Oluşturulma Tarihi: Ocak 27, 2010 12:55
Kapalı alanlarda sigara yasağının iç tüketimi azaltmasının ardından sigara firmaları dışarıya yöneldi.
Tekel'i satın alan British American Tobacco (BAT), Türkiye'deki üretim kapasitesini 2 katına çıkarmak ve ilave üretimi tümüyle ihraç etmek için kolları sıvadı.
BAT Kurumsal İlişkiler Direktörü Tuna Turagay,sektördeki durum ve BAT'ın yeni dönem hedefleri konusunda açıklamalarda bulundu.
Sigara sektöründe sürekli yeni düzenlemelerle karşı karşıya kaldıklarını ve bunun da sıkıntı yarattığını kaydeden Turagay, “Sektör olarak önümüzü görmek istiyoruz” dedi.
Yeni düzenleme yaparken sektörün de konuyla ilgili görüşlerinin alınması gerektiğini dile getiren Turagay, şunları söyledi:
“Sonunda yasal bir sektörde faaliyet gösteriyoruz. Türkiye ekonomisine vergisel olarak yüzde 8'lik bir katkımız var. Sektörle ilgili düzenlemeler yapılırken, bunların sektörle paylaşılması, en azından bizim de görüşlerimizin alınması, uygulamada karşılaşılan sıkıntıların ortadan kaldırılması açısından iyi olur. En azından Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu, uygulamada karşılaşılan sorunları bir şekilde görür diye düşünüyoruz. Düzenleme taslakları sektöre gönderilebilir. Bu bazen yapılıyor ama bazen de yapılmıyor. Burada sıkıntı yaşanıyor. Tamam Türkiye, belli konularda, Dünya Sağlık Örgütünde bu işin başını çekmek istiyor. Ama belli noktalarda da geçiş süreçleri verilmeli. Bir düzenleme yapılırken bizim de iş dünyasında çalıştığımız dikkate alınmalı. Sonuç itibariyle sektörde faaliyet gösteren firmaların üretim planları, iş planları var. Bunların da dikkate alınması gerektiğini düşünüyoruz. (Bugün ben yeni bir Yönetmelik çıkardım. Bundan sonra böyle istiyorum) şeklinde günlük değişiklikler olmamalı diye düşünüyoruz. “
DEVLETE (BİZE BİR ŞEY VERİN) DEMİYORUZ
BAT Kurumsal İlişkiler Direktörü, sigara sektöründe her şeyin ortada olduğunu ve bütün faaliyetlerinin izlendiğini de vurguladı. “Devlete (bize bir şey verin) demiyoruz” şeklinde konuşan Turagay, sektörün çocukları sigaraya alıştırma gayreti içinde bulunmadığını ancak sigara içenlere de en iyi, en kaliteli ürünü sunma çabası gösterdiğini ifade etti.
Son dönemde oluşan hava nedeniyle en ufak bir şeyi söylemeye korkar hale geldiklerini de kaydeden Turagay, “Şunun arkasında sigara firmaları mı var? Öyle bir hava yaratılıyor gerçekten” dedi.
TÜKETİMDE ALT SEGMENT AĞIRLIĞI
Turagay, BAT'ın yeni döneme ilişkin hedeflerini anlatırken de, Türkiye'de sektörün 20 milyar lira civarında bir büyüklüğe sahip olduğunu bildirdi. Turagay, BAT'ın da sektördeki payının ise yüzde 28-30 civarında bulunduğunu kaydetti.
Türkiye'de sigara pazarında en alt segmentin payının yüzde 60-61, orta ve üst segmentlerin payının da yüzde 20'şer olduğuna dikkat çeken Turagay, BAT'ın her segmentte var olmaya çalıştığını söyledi.
Turagay, şöyle devam etti:
“Özellikle Tekel'i aldıktan sonra alt segmentte çok ağırlığımız oldu. O nedenle alt segmentte maktu vergiye gelen her artış bizi doğrudan etkiliyor.
BAT olarak Türkiye'yi ihracat üssü olarak konumlandırmıştık. Önümüzdeki dönemde kapasitemizi daha da artırmak istiyoruz. Şu an 50-60 milyar adet arasında üretim kapasitemiz var. Bu kapasiteyi yaklaşık 2 katına çıkaracağız. Bunu 100 milyar adet yapmak istiyoruz. İlave kapasitemizi de doğrudan doğruya ihracata yönelteceğiz. Türkiye'yi hem AB ülkeleri, hem de Ortadoğu ülkeleri için ihracat üssü yapacağız. Türkiye'nin ihracat açısından konumunu güçlendirmeyi hedefliyoruz. Bununla ilgili çalışmalarımız da devam ediyor.”