Güncelleme Tarihi:
Bu yılın ocak-eylül dönemde sıfır kilometre araç satışları toplamda yaklaşık yüzde 15 oranında geriledi. Bu durumdan ikinci el pazarı da etkilendi. Sıfır kilometre araç satışları kadar olmasa da ikinci el otomobil satışları da yaklaşık yüzde 10 civarında daraldı.
Sıfır otomotiv pazarının yaklaşık 2,5 katı büyüklüğe sahip olan ikinci elde de beklentiler sınırlı kaldı. Pazarın 2 milyonun altında kalması bekleniyor.
İkinci el araç alım – satım ve takas hizmetlerini alanında faaliyet gösteren Doğuş Otomotiv markası olan DOD Genel Müdürü İlhami Eksin, geçen yıl sıfır kilometre araçlarda yaşanan satış rekorunun ardından bu yıl pazarın performansını olumlu bulduklarını kaydetti.
Eksin, sıfır kilometre araçların bu yılın 9 aylık satış performansına bakıldığında binek ve hafif ticari araç pazarında yüzde 12'lik daralma meydana geldiğini anımsatarak, bu daralmanın sektör açısından beklendiğini anlattı.
Yüzde 10 daralma var
Otomotiv açısından yavaş geçmesi beklenen yaz aylarında model yılı geçişinin yıl sonunda olmasının sektöre etkisinin de merak edildiğini ifade eden Eksin,
“Ancak görünen o ki, açıklanan veriler ışığında bu durum talep açısından çok etki yaratmamıştır. İkinci el pazarında da durum benzerlik gösteriyor. TÜİK tarafından açıklanan veriler ışığında el değiştirme adetlerinde yüzde 10 civarında bir küçülme olduğunu görüyoruz. DOD açısından baktığımızda, yazın dönemsel durgunluklar yaşansa da, 3. çeyrek sonunda geçen yıla kıyasla yüzde 6 civarında satışlarımızı artırdık” diye konuştu.
Eksin, ikinci el araçlarda fiyatlamanın özellikle daha yeni modellerde büyük oranda sıfır kilometre araçlara bağlı olarak yapıldığına işaret ederek, daha eski model araçların fiyatlarının ise bu durumdan daha az etkilendiğini kaydetti.
İkinci el otomotiv pazarında satılan araçların önemli bir bölümünün sıfır araç alırken takas yapılan araçlardan oluştuğuna işaret eden Eksin, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Ayrıca, otomobil fiyatlarında en önemli etkenlerden biri de sıfır araçların fiyatları. Dolayısıyla, sıfır araçlarda oluşacak bir talep daralmasının etkileri hemen olmasa da bir süre sonra ikinci el pazarına da yansıyacaktır. Fiyatların artması kaçınılmaz olarak talebi düşürecektir. Düzenlenen 0 araç kampanyalarının da etkisiyle kısa vadede çok fazla yansıma olmadı, kur ve genel maliyet etkisi daha fazladır. Her ay yayınladığımız DOD Perakende Endeksi'ne (DPE) göre fiyatlar, Aralık 2011 baz alındığında yüzde 3,5 oranında artmış görünüyor.”
“Yılın son çeyreği hareketli olur”
Eksin, yılın son çeyreğinin otomotiv sektörünün her zaman hareketli olacağına işaret ederek, 2012 yılının son çeyreğinde de sektörde hareket beklendiğini, döviz kurunun bu seviyelerde veya daha düşük gerçekleşmesinin de buna katkı sağlayacağını dile getirdi.
Bu yılın son çeyreğin, hem sıfır hem de ikinci el araçlar için geçen yılın son çeyreğine paralel olumlu bir havada gerçekleşmesini öngördüklerini bildiren Eksin,“İkinci el piyasasında öne çıkan unsurlara yenileri ekleniyor. Sıfır araçlardaki bulunurluk, kurların hareketi, sıfır araçlardaki kampanyalar gibi faktörlerin yanında artık geri alım garantili sıfır araç satışları, günlük kiralamadan dönen araçlar, filo kiralama şirketlerinden dönen araçların hacimleri gibi faktörlerin çok iyi izlenmesi gerekiyor. Bu gibi unsurlar hem tüketicilerin alım kararlarında hem de fiyatlarda çok önemli rol oynuyor” diye konuştu.
Eksin, Türkiye otomotiv pazarında sıfır kilometre araçlarda bir daralma olmadığına değinerek, sektörde geçen yıl yaşanan “patlamanın” ardından, bu yıl satışların düşmesinin normal olduğunu, önemli olanın otomotiv pazarının 2010 yılı satış rakamlarının altına düşmemesi gerektiğini belirtti.
Otomotiv firmalarının düzenlediği kampanyaların her zaman ikinci ele pozitif yönde katkı sağlayacağına işaret eden Eksin, bu yılın son çeyreğindeki kampanyaların da ikinci el piyasasında olumlu etkisinin görüleceğini söyledi.
Bu yılın tamamında DOD olarak toplamda 17 bin adet araç satışı yapmayı hedeflediklerini ifade eden Eksin, şartlara bağlı olarak bu rakamı da geçebileceklerini kaydetti.
Eksin, DOD olarak her bir sıfır araç satışına karşılık son tüketici bazında iki adet ikinci el aracın satışının yapıldığını öngördüklerini dile getirerek, şunları söyledi:
“Bu da ilk 9 ay itibarı ile ikinci el pazarının 900 bin adetler seviyesinde olduğunu gösteriyor. Tüketicilerin kendi aralarında yaptığı araç değişim adedinin 550 bin olduğunu hesaplıyoruz, dolayısıyla profesyonel araç alım satım işi ile ilgilenen şirketler için hacmin 350 bin adet seviyesinde olduğunu söyleyebiliriz. DOD olarak pazardaki bir miktar gerilemeyle kıyaslandığında, 2011 yılına göre yüzde 6 seviyesinde büyüme göstermemiz çok önemli.
Bu yaptığımız yatırımların karşılığını aldığımızı gösteriyor. Özellikle müşteri memnuniyeti alanında yaptığımız çalışmalardan burada bahsetmemiz gerekli. DOD, Türkiye'de ikinci el alanında hem satış hem de satınalma aşamasında müşteri memnuniyetini ölçümleyen ilk firma. Buradan aldığımız bilgilerle de süreçlerimizi sürekli geliştiriyoruz. Ayrıca müşterilerimize beklentilerin ötesinde hizmet vermek vizyonu ile, müşterilerimizin internet sitesinde bulamadığı araçları stoklarımıza girdiğinde kendilerine haber veren “DODBulur” önemli artılar sağlıyor.”