Güncelleme Tarihi:
D-MARİN markasıyla marinacılık alanında faaliyet gösteren Doğuş Holding, geçen yıl ortak olduğu Hırvatistan’ın Sibenik şehrindeki Mandalina Marina’nın 20 milyon Euro’luk ek yatırımının temellerini attı. Hırvat NCP Grubu’nun 400 yat kapasiteli marinası bu yatırımla megayatlara hizmet verecek. Bölgenin ilk megayat limanını inşa ettiklerini söyleyen Doğuş Grubu, D-Marin markasıyla bölgesel liderliği hedefliyor. Doğuş Grubu CEO’su Hüsnü Akhan, marinacılığın geleceği olan bir sektör olduğunu belirterek, hem Türkiye’de hem de Hırvatistan’da marina yatırımı arayışlarını sürdüreceklerini söyledi.
Otel ve AVM de olacak
Mega yat marinası yatırımının yanında Mandalina Marina içinde sosyal yaşam projesi planladıklarını ifade eden Akhan, şunları söyledi: “Marinanın arkasındaki 50 dönümlük arazi üzerine beş yıldızlı 200 odalı bir otel, 25-30 villa ve bir de alışveriş merkezi de inşa edeceğiz. Bu yatırım da 40 milyon Euro’yu bulacak. Marinacılıkta sadece bağlama hizmeti değil, sosyal olanaklar ve konaklama gibi hizmetler de çok önemli.”
Hırvatistan’da iki görüşme
Akdeniz’de dolaşan 700 bin tekneye karşılık bu bölgede bağlama kapasitesinin 500 bin olduğunu belirterek havza potansiyele dikkati çeken Hüsnü Akhan, şöyle konuştu: “Hırvatistan Akdeniz havzasında giderek etkinliğini artıran bir pazar. Turizm alanında yeni fırsatlara bakıyoruz. İki marina projesi için de görüşme yapıyoruz. Hırvatistan’da yasal mevzuat yeni yeni şekilleniyor. Sahil şeridinde 16 bin bağlama kapasitesi var ve 2019 yılına kadar 15 bin tekne kapasite artırım planı bulunuyor. Bunun dışında Yunanistan’da da uygun bir yer arıyoruz.”
İstanbul’da iki yer baktı
Türkiye’deki yatırımlarına da değinen Akhan, şu bilgileri verdi: “Turgutreis ve Didim’e 110 milyon doların üstünde yatırım yaptık. Dalaman için de 100 milyon dolarlık yatırım planlıyoruz. Port Göcek’in ise önümüzdeki haftalarda yönetimini devralacağız. Yaklaşık 15 bin bağlama kapasitesi bulunan Türkiye’de D-Marin markası ile sektörde yüzde 19.6 payımız olacak. Türkiye’de birkaç noktada daha olmak istiyoruz. İstanbul’da da baktığımız 2 bölge de var.”
Akdeniz’de marina sayıları
İtalya: 380
İspanya: 96
Hırvatistan:56
Türkiye: 38
Yunanistan: 19
Bürokrasiye karşı bağışıklık kazandık
TÜRKİYE’de marina açmak için alınan izin süreçlerinin zorlu olduğunu ve sürenin uzadığını anlatan Hüsnü Akhan, şunları söyledi: “Örneğin 1997’de Didim, Turgutreis ve Dalaman özelleştirmelerini aldık. D-Marin Didim’i 2003’te, Turgutreis’i ise 2009’da açtık. Dalaman için bekliyoruz. Antalya ve Bodrum yatırımlarından da vazgeçtik. Ancak, bürokrasiye bağışıklık kazanıyorsunuz. Doğuş Grubu olarak Türkiye’de yatırım düşüncemizden vazgeçmedik. Türkiye’yi yatırım yapılabilir seviyede tutmak için çaba gösteriliyor.”
38 marina 2.5 milyar dolar yaratıyor
38 marinanın hizmet verdiği Türkiye’de yatçılık sektörünün toplam büyüklüğünün 2.5 milyar dolara ulaştığının altını çizen Hüsnü Akhan, grup olarak geleceği bu sektörde gördüklerini ifade etti. Yat turistinin kara turistine oranla 20-30 kat daha fazla harcama yaptığını kaydeden Akhan, Türkiye’de yat turizminin toplam turizm gelirlerinin içinden yüzde 11.3 pay aldığını da ifade etti.
Teknede trendler değişiyor, büyük boya geçiş başladı
DOĞUŞ Grubu CEO’su Hüsnü Akhan, dünyada marinacılığın yat inşa sektörüyle birbirini tetiklediğini belirterek, sektörde trendlerin değişmeye başladığını söyledi. Alkan, artık yelkenlilerden motoryata geçiş olduğunu belirterek, şu bilgileri verdi: “Kısa boylu teknelerden de büyük teknelere akım var. 2010’da 24 metreden uzun 8 bin tekne suya indirilecek.”
Türkiye’de yeterli mürettebat bulunmuyor
TÜRKİYE’de hemen hemen her sektörün sorunlarından biri olan kalifiye eleman sıkıntınsın yatçılık alanında da şiddetle yaşandığını kaydeden Hüsnü Akhan, “Yat mürettebatında eksikliklerimiz var. Türkiye’de yerli yabancı yatlara bakıyorsunuz, hep yabancı mürettebat. Türk çalışan bulmak zor. Yani bu alanda çalışmak isteyeni fırsatlar bekliyor” dedi.