Sezginler'in yeni stratejisi enflasyonsuz hayata endeksli

Güncelleme Tarihi:

Sezginlerin yeni stratejisi enflasyonsuz hayata endeksli
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 14, 2000 00:00

Haberin Devamı

SEZGİNLER, artık ortağı Exel'le birlikte lojistik hizmet verecek. Enflasyondaki düşüşün getireceği değişime hazırlandıklarını söyleyen Yönetim Kurulu Başkanı Sezgin Elmas, ‘‘Çözüm ortaklarımızın enflasyonsuz bir ortamda daha verimli, daha kárlı çalışmasını sağlayacağız’’ dedi.

LOJİSTİK konusunda dünyanın en büyük şirketlerinden biri olan Exel'le ortaklığa giden Sezginler, parekendecilere enflasyonsuz ortamda nasıl çalışacaklarını öğretecek. Sezginler'in yeni stratejilerini, enflasyonun düşmesiyle yaşanacak olan değişime göre belirlediğini söyleyen Yönetim Kurulu Başkanı Sezgin Elmas, ‘‘Türkiye'de bir mal üreticiden nihai tüketiciye kadar ulaşırken arada oluşan yüzde 40'lık fiyat farkını, yüzde 6'lara çekeceğiz’’ diye konuştu.

Halka açık bir şirket haline gelmelerinin sorumluluklarını artırdığını söyleyen Sezgin Elmas, bunun büyüme stratejilerinde de önemli değişikliklere neden olduğunu vurguladı. Elmas, bundan sonra food servis, Cash&Cary ve lojistik olmak üzere üç alana yoğunlaşacaklarını belirtti.

STOK LÜKSÜ BİTTİ

Sezginler'in bu yıl üzerinde durduğu en önemli konu Exel ortaklığı. Yapılan ön anlaşmaya göre yüzde 50-50 ortaklığa gidileceğini söyleyen Elmas, kurulacak şirketin ekim ayında faaliyete geçeceğini kaydetti. Türkiye'de eskiden stoktan büyük paralar kazanıldığını vurgulayan Elmas, ‘‘Fiyatlar devamlı arttığı için elinizdeki maldan, bazı promosyonlar yapsanız bile çok kár ederdiniz. Nakit topladığınız parayı da faizle, repoyla değerlendirip ikinci bir kazanç sağlardınız’’ dedi. ‘‘Artık o lüks bitti’’ diyen Elmas, şirketlerin satış ve pazarlamaya yoğunlaşması gerektiğini, bu noktada da lojistik hizmetlerin büyük önem kazandığını kaydetti. Yapacakları işi ‘‘tedarik zinciri yönetimi’’ olarak özetleyen Elmas, bunu şöyle anlattı:

‘‘Lojistik bir malı alıp, ordan oraya götürmek değil. Enflasyonun düşmesiyle birlikte Türkiye'de bu işin önemi anlaşılacak. Üretim kadar nihai tüketiciye ulaşmak da önemli. Bu ortaklık öncelikle hızlı tüketim malları ve perakende zincirleri alanında faaliyet gösterecek. Başta büyük zincirler olmak çözüm ortaklığı teklif edeceğiz. Bunun anlamı şu, malın hammaddesinin temininden, üretiminden, toptancıya, mağazaya, nihai tüketiciye kadar uzanan zinciri, maliyeti en az şekilde, en iyi şekilde organize edeceğiz. Hatta raflarına kadar düzenleyeceğiz. Bu da maliyetleri çok aşağı çekecek, daha iyi organizasyonla, daha iyi fiyat verme olanağı sağlayacak. Yıllık cirolarında çok ciddi değişimler olacak.’’

Lojistik hizmetleri e-ticarete de taşımak isteyen Sezginler, bunun çalışmalarına da başlamış durumda. Elmas, Exel'in bu konudaki teknoloji ve deneyimini Türkiye'ye taşıyacaklarını söyledi. Bu arada Güneşli'deki birimlerini Hadımköy'e taşıyarak orada bir lojistik center kuran Sezginler'in programında, benzer bir merkezi Anadolu yakasında da açmak var. Güneşli'deki binalarını satışa çıkardıklarını söyleyen Elmas, ‘‘Burası çok kıymetli bir yer, onu satıp ilave bir kaynak olarak kullanacağız’’ dedi.

TURİZMCİYE HİZMET

Sezginler'in faaliyet alanlarından biri de food servis denilen, otel, restoran, bar, kafe gibi işletmelere yiyecek temini. Elmas, Avrupa'da food servis hizmeti veren kuruluşların, bir işletmenin menüsüne kadar yaptığına dikkat çekti. ‘‘Avrupa'da kaç kişiye, kaç ünite mal sattığınızda bunun maliyetinin, kárının ne olacağı baştan bilinir. Biz de ise bir otele bakıyorsunuz, 20 tane satın almacı var’’ diyen Elmas, Avrupa'daki anlayışı Türkiye'ye getirmek istediklerini belirtti. Bunun işletmelerin maliyetlerini düşüreceğini söyleyen Elmas, en ucuz maliyetle, en kaliteli hizmeti vermenin turizmciler açısından önemine değindi. Bu konuda yabancı bir firmadan teknik know-how almak için temaslarını sürdürdüklerini açıklayan Elmas, bunun bir kaç içinde sonuçlanacağını kaydetti.

CASH&CARY'LER ARTACAK

Sezginler'in yatırım planları arasında Cash&Cary marketlerinin sayısını artırmak da var. Bir süre önce Kartal ve Adapazarı marketlerini devreye sokan Sezginler'in hedef kitlesi esnaf. Sezgin Elmas, bunun nedenini, ‘‘İşin bir tarafında olmalıyız. Ya toptancı olacağız ya da parekendeci. Biz toptancıyız, çözüm ortağıyız. Lojistik yapan bir firmayız’’ şeklinde açıkladı. Cash&Cary sayısının kaç olacağı konusunda kesin bir rakam vermeyen Elmas, ‘‘Türkiye'de yer sorunu var, yer bulunduğu zaman bizim planlarımız hazır’’ dedi.

Cash&Cary'de sadece geçen ay 10 milyon doların üzerinde satış yapıldığını kaydeden Elmas, ‘‘Bu rakam esnafın toptan satış olayına inanmaya başladığını gösteriyor’’ dedi. Elmas, enflasyonun düşmesiyle esnafın mal alımında kısa süreli tedariklere yöneldiğini belirtirken, bunun da stok maliyetinden kurtulup, daha iyi fiyatla satış anlamına geldiğini vurguladı.

Dağıtım lideri

İŞ hayatına, 1960'lı yıllarda Tahtakale'de atılan Sezgin Elmas'ın 1981 yılında kurduğu Sezginler, bugün dağıtım konusunda yüzde 92'lik pazar payı ile lider konumda. Pek çok değişik markanın 800 bin civarındaki ürününü, Türkiye genelindeki 160 bin noktaya ulaştıran Sezginler'in, gıda satış ve dağıtım konularında yoğunlaşan 9 şirketi bulunuyor. Bu yıl Sezginler Gıda'yı halka açan grup, geçen yıl 287 milyon dolar ciro yaptı. Bu yılki ciro hedefi 390 milyon dolar.

Sezginler'in ortağı Exel ise, dünyada 100'den fazla ülkede faaliyet gösteriyor. Cirosu 5.5 milyar dolar civarında. Ticaretinin yüzde 60'ını Avrupa'da yapıyor. Faaliyet gösterdiği alanlar, hızlı tüketim malları, perakende zincirleri, otomotiv, elektronik, kimyasallar ve petrol. Exel'in çözüm ortakları arasında Cysco, Microsof, BMW, Shell, Johnson&Johnson, Ford, Reebok, Mark&Spencer gibi şirketler var.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!