OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 23, 2005 00:00
Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezer, yeni Bankacılık Yasası’nı 3 madde nedeniyle Meclis’e geri gönderdi. Sezer’in veto ettiği maddelerden biri,
Koç-Unicredito ortaklığının Yapı
Kredi Bankası’nı almak için önkoşul olarak gördüğü, munzam sandıkların SSK’ya devrini öngörüyordu.Sezer, bu sandıkların kötü yönetilmediğini ve bu nedenle SSK’ya devredilmemesi gerektiğini savundu. CUMHURBAŞKANI Ahmet Necdet Sezer, Bankacılık Kanunu’nun; Yapı Kredi Bankası’nın (YKB) nihai satışında Koç Finansal Hizmetler’in (KFS) ‘önkoşul’ olarak ileriye sürdüğü ve bankaların ‘munzam sandıkları’nın genel sosyal sigorta sistemine devreden düzenlemeyle birlikte, üç maddesini veto etti. IMF’nin de 830 milyon dolarlık krediyi onay için önkoşulu olan ve ağır bir Meclis maratonunun ardından kabul edilen yasa, Sezer’e 7 Temmuz’da gönderilmişti. 15 günlük inceleme süresini son güne kadar kullanan Cumhurbaşkanı, dün akşam saatlerinde yasanın, 92, 121 ve geçici 23. maddelerini bir kez daha görüşülmek üzere TBMM’ye geri gönderdiğini duyurdu. Sezer’in veto ettiği üç maddeden ikisi, BDDK ve TMSF’nin meslek personelini düzenliyor. Cumhurbaşkanı, 92 ve 121. maddeleri, ‘meslek personelinin hangi yükseköğretim dalını bitirenler arasında seçileceğinin belli olmaması’ nedeniyle veto etti. Sezer, bu konuların yönetmeliğine bırakılmasının Anayasa’ya aykırdı olduğunu bildirdi. HAKLI GEREKÇE YOK : Sezer, banka, sigorta şirketi oda ve borsaların emeklileri için kurulmuş ‘munzam sandıkların genel sisteme devrini düzenleyen geçici 23. maddeyi neden veto ettiğini şöyle gerekçelendirdi: Bu maddeyle, özel sosyal güvenlik sandıklarından aylık alanların özel ktan doğan sigorta ilişkileri sona erdirilmekte, özel hukuk kurallarına göre elde ettikleri aylık ve diğer sosyal hakları ellerinden alınmaktadır. Özel sosyal güvenlik sandıkları, SSK’ya borçlandırılmakta, mali güçleri kalmayacağı için, özel sandıkların sosyal sigorta yardımlarını sürdürmeleri eylemli olarak olanaksız kılınmaktadır. Özel sosyal güvenlik sandıkları ile bunlardan yararlananların genel sosyal sigortalar kapsamına alınmaları için, önemli ve haklı nedenlerin olması gerekir. Devir; ancak bu kuruluşların sosyal güvenliği sağlayamayacak duruma düştüğü,aktüeryal açıklarının giderilemeyecek düzeyde olduğu ortaya konulursa haklı gerekçe anlaşılması gibi nedenlerle olursa haklı olur. Oysa, yapılan denetimlerde özel statülü sigorta örgütlerinin, mensuplarının haklarını karşılayamayacak biçimde kötü yönetildiği ve ilgililerin haklarının tehlikeye düşürdüğü ortaya konulmamıştır. Tersine, özel sosyal güvenlik kuruluşlarının, mensuplarına, Devlet’in kurduğu sosyal sigorta örgütünden daha üstün yararlar sağladığı bilinen bir gerçektir. İlgili kuruluşlara hiçbir mali yükü olmayan, kendi gelirleriyle mensuplarının sosyal güvenlik haklarını en iyi biçimde karşılamayı sürdüren özel sandıkları Sosyal Sigortalar Kurumu bünyesine aktaran, incelenen Yasa’nın geçici 23. maddesinin haklı bir gerekçesinin olmadığı açıktır. Haklı bir neden ortaya konulmaksızın, Devlet’in kurduğu örgütten daha üstün sosyal güvenlik hakkı sağlayan özel sosyal güvenlik sandıklarına el atılması, Anayasa’nın 2. maddesindeki sosyal hukuk devleti ilkesi ve 60. maddesiyle bağdaşmamaktadır. 10 BANKAYI İLGİLENDİRİYOR: Yasanın vetosuyla birlikte YKB satışı kritik bir dönemece girdi. Gerek satış için izin başvurusunda bulunacak olan KFS, gerekse BDDK, izin prosedürü için gerekli bütün ön işlemleri tamamlamıştı. Plan, yasa yürürlüğe girer girmez, KFS’nin başvuruyu yapması, BDDK’nın da prosedürü olabildiğince kısa sürede sonuçlandırmasıydı. Bu veto, YKB’nin yanısıra munzam sandığı bulunan 10 banka ile oda, borsa ve sigorta şirketlerini ilgilendiriyor. Koç istemiş, Meclis çıkarmıştı HÜKÜMET ile TBMM; YKB’nin yüzde 57.4 hissesini 1 milyar 176 milyon
Euro karşılığında satın alan Koç Unicredito’nun nihai anlaÅŸma için ‘ön ÅŸart’ olarak ileri sürdüğü ‘munzam sandık’ın devrinin çabuk sonuçlanması amacıyla, Sosyal Güvenlik Reformu paketinde yer alan maddeyi Bankacılık Kanunu’na taşımıştı. BaÅŸbakan Yardımcısı Abdüllatif Åžener, bir ay önce tasarı TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda görüşülürken gazetecilere bu formülü açıklamıştı. Koç Grubu’nun CEO’su Mustafa Koç, 9 Mayıs 2005’de açıklanan YKB hisseleriniinde kesin satış imzası için, ‘munzam sandık’ sorununu çözülmesini beklediklerini daha önce açıklamıştı. YKB’nin 2004 bilançosuna göre ‘munzam sandık’ın 116 trilyon liralık bir açığı var. Koç, Banka çalışanlarının emekliliklerini garanti altına alan ‘munzam sandık’ için, mevcut yasalara ve yaptıkları ilk hesaplamalara göre 500 ile 800 milyon euro arasında bir ‘karşılık ayrılması’ gerektiÄŸini söylemiÅŸti. Bu ‘karşılık’ın bilançoda gösterilmesi gerektiÄŸini ve aynı durumun ortakları Unicredito için de geçerli olduÄŸunu vurgulayan Mustafa Koç, bu kadar yüksek tutardaki bir karşılığın ayrılmasının da mümkün olmadığını dile getirerek, sorunun çözülmesini beklediklerini bildirmiÅŸti. Vetolu madde ne getiriyordu?SEZER’in veto ettiÄŸi geçici 23. madde özetle ÅŸu düzenlemeyi getiriyor:Bankalar, sigorta ve reasürans ÅŸirketleri, ticaret odaları, sanayi odaları, borsalar veya bunların teÅŸkil ettikleri birlikler personeli için kurulmuÅŸ bulunan sandıkların iÅŸtirakçileri ile malullük, yaÅŸlılık ve ölüm sigortasından aylık veya gelir baÄŸlanmış olanlar ile bunların hak sahipleri herhangi bir iÅŸleme gerek kalmaksızın üç yıl içinde SSK’ya devredilerek 506 sayılı Kanun kapsamına alınır. Devir tarihi itibarıyla sandık iÅŸtirakçileri 506 sayılı Kanun kapsamında sigortalı sayılırlar. Devre esas olmak üzere komisyon oluÅŸturulur. Komisyon her bir sandık için sandıktan ayrılan iÅŸtirakçiler de dahil olmak üzere, devir tarihi itibarıyla devredilen kiÅŸilerle ilgili olarak, sandıkların yükümlülüğünün peÅŸin deÄŸerini hesaplar. PeÅŸin deÄŸerin aktüeryal hesabında kullanılacak teknik faiz oranı olarak 30.6.2005 tarihi itibarıyla en uzun vadeli iskontolu Yeni Türk Lirası cinsinden ihraç edilmiÅŸ Devlet iç borçlanma senedinin ihraç anındaki nominal faiz oranının Orta Vadeli Programda açıklanan tüketici fiyat indeksi yıl sonu enflasyon hedefi kullanılarak reel hale getirilen faiz oranı esas alınarak belirlenir. Belirlenen peÅŸin deÄŸer, onbeÅŸ yıldan fazla olmamak üzere, yıllık eÅŸit taksitlerle her yıl için ayrı ayrı Hazine MüsteÅŸarlığınca açıklanacak Yeni Türk Lirası cinsinden iskontolu ihraç edilen DÄ°BS’lerin yıllık ortalama nominal faizi üzerinden sandıklardan ve bu sandık iÅŸtirakçilerini istihdam eden kuruluÅŸlardan müteselsilen Sosyal Sigortalar Kurumunca 506 sayılı Kanun hükümlerine göre tahsil edilir. Â
button