Sezer’den Bankacılık Yasası’na ‘YKB vetosu’

Güncelleme Tarihi:

Sezer’den Bankacılık Yasası’na ‘YKB vetosu’
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 23, 2005 00:00

CumhurbaÅŸkanı Ahmet Necdet Sezer, yeni Bankacılık Yasası’nı 3 madde nedeniyle Meclis’e geri gönderdi. Sezer’in veto ettiÄŸi maddelerden biri, Koç-Unicredito ortaklığının Yapı Kredi Bankası’nı almak için önkoÅŸul olarak gördüğü, munzam sandıkların SSK’ya devrini öngörüyordu.Sezer, bu sandıkların kötü yönetilmediÄŸini ve bu nedenle SSK’ya devredilmemesi gerektiÄŸini savundu. CUMHURBAÅžKANI Ahmet Necdet Sezer, Bankacılık Kanunu’nun; Yapı Kredi Bankası’nın (YKB) nihai satışında Koç Finansal Hizmetler’in (KFS) ‘önkoÅŸul’ olarak ileriye sürdüğü ve bankaların ‘munzam sandıkları’nın genel sosyal sigorta sistemine devreden düzenlemeyle birlikte, üç maddesini veto etti. IMF’nin de 830 milyon dolarlık krediyi onay için önkoÅŸulu olan ve ağır bir Meclis maratonunun ardından kabul edilen yasa, Sezer’e 7 Temmuz’da gönderilmiÅŸti. 15 günlük inceleme süresini son güne kadar kullanan CumhurbaÅŸkanı, dün akÅŸam saatlerinde yasanın, 92, 121 ve geçici 23. maddelerini bir kez daha görüşülmek üzere TBMM’ye geri gönderdiÄŸini duyurdu. Sezer’in veto ettiÄŸi üç maddeden ikisi, BDDK ve TMSF’nin meslek personelini düzenliyor. CumhurbaÅŸkanı, 92 ve 121. maddeleri, ‘meslek personelinin hangi yükseköğretim dalını bitirenler arasında seçileceÄŸinin belli olmaması’ nedeniyle veto etti. Sezer, bu konuların yönetmeliÄŸine bırakılmasının Anayasa’ya aykırdı olduÄŸunu bildirdi. HAKLI GEREKÇE YOK : Sezer, banka, sigorta ÅŸirketi oda ve borsaların emeklileri için kurulmuÅŸ ‘munzam sandıkların genel sisteme devrini düzenleyen geçici 23. maddeyi neden veto ettiÄŸini şöyle gerekçelendirdi: Bu maddeyle, özel sosyal güvenlik sandıklarından aylık alanların özel ktan doÄŸan sigorta iliÅŸkileri sona erdirilmekte, özel hukuk kurallarına göre elde ettikleri aylık ve diÄŸer sosyal hakları ellerinden alınmaktadır. Özel sosyal güvenlik sandıkları, SSK’ya borçlandırılmakta, mali güçleri kalmayacağı için, özel sandıkların sosyal sigorta yardımlarını sürdürmeleri eylemli olarak olanaksız kılınmaktadır. Özel sosyal güvenlik sandıkları ile bunlardan yararlananların genel sosyal sigortalar kapsamına alınmaları için, önemli ve haklı nedenlerin olması gerekir. Devir; ancak bu kuruluÅŸların sosyal güvenliÄŸi saÄŸlayamayacak duruma düştüğü,aktüeryal açıklarının giderilemeyecek düzeyde olduÄŸu ortaya konulursa haklı gerekçe anlaşılması gibi nedenlerle olursa haklı olur. Oysa, yapılan denetimlerde özel statülü sigorta örgütlerinin, mensuplarının haklarını karşılayamayacak biçimde kötü yönetildiÄŸi ve ilgililerin haklarının tehlikeye düşürdüğü ortaya konulmamıştır. Tersine, özel sosyal güvenlik kuruluÅŸlarının, mensuplarına, Devlet’in kurduÄŸu sosyal sigorta örgütünden daha üstün yararlar saÄŸladığı bilinen bir gerçektir. Ä°lgili kuruluÅŸlara hiçbir mali yükü olmayan, kendi gelirleriyle mensuplarının sosyal güvenlik haklarını en iyi biçimde karşılamayı sürdüren özel sandıkları Sosyal Sigortalar Kurumu bünyesine aktaran, incelenen Yasa’nın geçici 23. maddesinin haklı bir gerekçesinin olmadığı açıktır. Haklı bir neden ortaya konulmaksızın, Devlet’in kurduÄŸu örgütten daha üstün sosyal güvenlik hakkı saÄŸlayan özel sosyal güvenlik sandıklarına el atılması, Anayasa’nın 2. maddesindeki sosyal hukuk devleti ilkesi ve 60. maddesiyle baÄŸdaÅŸmamaktadır. 10 BANKAYI Ä°LGÄ°LENDÄ°RÄ°YOR: Yasanın vetosuyla birlikte YKB satışı kritik bir dönemece girdi. Gerek satış için izin baÅŸvurusunda bulunacak olan KFS, gerekse BDDK, izin prosedürü için gerekli bütün ön iÅŸlemleri tamamlamıştı. Plan, yasa yürürlüğe girer girmez, KFS’nin baÅŸvuruyu yapması, BDDK’nın da prosedürü olabildiÄŸince kısa sürede sonuçlandırmasıydı. Bu veto, YKB’nin yanısıra munzam sandığı bulunan 10 banka ile oda, borsa ve sigorta ÅŸirketlerini ilgilendiriyor. Koç istemiÅŸ, Meclis çıkarmıştı HÃœKÃœMET ile TBMM; YKB’nin yüzde 57.4 hissesini 1 milyar 176 milyon Euro karşılığında satın alan Koç Unicredito’nun nihai anlaÅŸma için ‘ön ÅŸart’ olarak ileri sürdüğü ‘munzam sandık’ın devrinin çabuk sonuçlanması amacıyla, Sosyal Güvenlik Reformu paketinde yer alan maddeyi Bankacılık Kanunu’na taşımıştı. BaÅŸbakan Yardımcısı Abdüllatif Åžener, bir ay önce tasarı TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda görüşülürken gazetecilere bu formülü açıklamıştı. Koç Grubu’nun CEO’su Mustafa Koç, 9 Mayıs 2005’de açıklanan YKB hisseleriniinde kesin satış imzası için, ‘munzam sandık’ sorununu çözülmesini beklediklerini daha önce açıklamıştı. YKB’nin 2004 bilançosuna göre ‘munzam sandık’ın 116 trilyon liralık bir açığı var. Koç, Banka çalışanlarının emekliliklerini garanti altına alan ‘munzam sandık’ için, mevcut yasalara ve yaptıkları ilk hesaplamalara göre 500 ile 800 milyon euro arasında bir ‘karşılık ayrılması’ gerektiÄŸini söylemiÅŸti. Bu ‘karşılık’ın bilançoda gösterilmesi gerektiÄŸini ve aynı durumun ortakları Unicredito için de geçerli olduÄŸunu vurgulayan Mustafa Koç, bu kadar yüksek tutardaki bir karşılığın ayrılmasının da mümkün olmadığını dile getirerek, sorunun çözülmesini beklediklerini bildirmiÅŸti. Vetolu madde ne getiriyordu?SEZER’in veto ettiÄŸi geçici 23. madde özetle ÅŸu düzenlemeyi getiriyor:Bankalar, sigorta ve reasürans ÅŸirketleri, ticaret odaları, sanayi odaları, borsalar veya bunların teÅŸkil ettikleri birlikler personeli için kurulmuÅŸ bulunan sandıkların iÅŸtirakçileri ile malullük, yaÅŸlılık ve ölüm sigortasından aylık veya gelir baÄŸlanmış olanlar ile bunların hak sahipleri herhangi bir iÅŸleme gerek kalmaksızın üç yıl içinde SSK’ya devredilerek 506 sayılı Kanun kapsamına alınır. Devir tarihi itibarıyla sandık iÅŸtirakçileri 506 sayılı Kanun kapsamında sigortalı sayılırlar. Devre esas olmak üzere komisyon oluÅŸturulur. Komisyon her bir sandık için sandıktan ayrılan iÅŸtirakçiler de dahil olmak üzere, devir tarihi itibarıyla devredilen kiÅŸilerle ilgili olarak, sandıkların yükümlülüğünün peÅŸin deÄŸerini hesaplar. PeÅŸin deÄŸerin aktüeryal hesabında kullanılacak teknik faiz oranı olarak 30.6.2005 tarihi itibarıyla en uzun vadeli iskontolu Yeni Türk Lirası cinsinden ihraç edilmiÅŸ Devlet iç borçlanma senedinin ihraç anındaki nominal faiz oranının Orta Vadeli Programda açıklanan tüketici fiyat indeksi yıl sonu enflasyon hedefi kullanılarak reel hale getirilen faiz oranı esas alınarak belirlenir. Belirlenen peÅŸin deÄŸer, onbeÅŸ yıldan fazla olmamak üzere, yıllık eÅŸit taksitlerle her yıl için ayrı ayrı Hazine MüsteÅŸarlığınca açıklanacak Yeni Türk Lirası cinsinden iskontolu ihraç edilen DÄ°BS’lerin yıllık ortalama nominal faizi üzerinden sandıklardan ve bu sandık iÅŸtirakçilerini istihdam eden kuruluÅŸlardan müteselsilen Sosyal Sigortalar Kurumunca 506 sayılı Kanun hükümlerine göre tahsil edilir. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!