Güncelleme Tarihi:
Şirket şu anda çelik üretimi, kimyasallar, bilgi teknolojileri, oteller, çay üretimi ve otomotivi gibi 98 farklı alanda faaliyet gösteriyor.
Dünyanın en ucuz arabasını üreten ve piyasada 2 bin 900 dolara satan Tata Group’un geliri, 2010’da 67.4 milyar dolardı ve şirketin geliri 1991’den bu yana 12 kat arttı.
Bütün bunlar şirketin Ratan Tata’nın neden Asya’nın en güçlü ikinci şirket yöneticisi olduğunu açıklıyor. Tata, Asya’da son zamanlar doğal afetlerden dolayı zor günler geçiren Japon otomobil üreticisi Toyota’nın kaptanı Akio Toyoda’dan sonra en güçlü ikinci isim olarak gösteriliyor.
HARVARD MEZUNU
Şirketin 73 yaşındaki lideri, Cornell ve Harvard gibi üniversitelerde eğitim aldı. Fiat’ın yönetin kurulunda yer alan Tata, ABD’li otomobil üreticisi General Electric’den Jeff Immelt ile iş konuşup, General Motors’tan mevkidaşı Bob Lutz ile helikopter hikayelerini paylaşıyor.
Hindistan otomotiv dünyasına geç katılan bir ülke olsa da Tata endüstrideki en son trendleri takip eden bir otomobil aşığı. Tata, “Otomobillere aşığım. Mesela Pontiac markasının kaybolmasına çok üzüldüm. Gerçek bir Pontiac aşığımdır” diye konuştu.
Hindistan, Çin’in otomobil pazarının altıda biri büyüklükte bir pazar olsa da hızla büyüyor.
LÜKS PİYASAYA GİRDİ
Hindistanlı şirket, Mayıs 2008’de 2.3 milyar dolar karşılığında Ford’un ünlü olmasına rağmen maddi sıkıntı yaşayan otomobil üretici markası Jaguar ve Land Rover birimini satın aldı.
Ancak anlaşma Ratan Tata’nın istediği gibi olmadı. Tata, “Ben asıl Land Rover ile ilgileniyordum. Ancak iki şirketi birbirinden ayırmak için uzun zaman harcadık. Daha sonra Büyük Resesyon’dan sonra iki markanın da satışları düştü” diye konuştu.
Analistler şimdiyse, ABD ve Çin’deki talep artışının da etkisiyle, Jaguar ve Land Rover Tata’nın operasyon kârının yüzde 75’ini karşıladığını söylüyor.
Tata, lüks otomobil üreticilerinin Hindistanlı şirketin düşünce şeklini değiştirdiğini söyledi ve “Artık kendimize sadece Hindistanlı bir şirket olarak bakmıyoruz” dedi.
Şirket artık her türlü fiyat skalasında araç satan bir üreticiye dönüşme hedefinde.
DEĞİŞİM 66 YIL ÖNCE BAŞLADI
Tata’da değişim aslında 66 yıl önce başladı. Tata Group, Tata Engineering & Locomotive şirketini kurdu ve üç yıl sonra buharlı yol silindiri üretti. 1954 yılında, Alman otomobil üreticisi Daimler –Benz ile işbirliğine girdi ve Hindistan’da ticari araçlar üretime başladı.
Tata’nın ilk ticari aracı, bir yolcu otobüsüydü ve bundan tam 25 yıl önce üretildi. Ve 1998 yılında gelinde, şirket ilk her şeyi Hindistanlı şirket tarafından üretilen aracını piyasaya sürdü.
EN BÜYÜK RİSKİ HİNDİSTAN
Tata’nın önündeki en büyük engel, Hindistan’ın kendisi gibi görünüyor. Ülke, uzun yıllardır araçların bakımı konusunda eksikliğine yönelik ağır eleştirilere maruz kalıyor.
Ülkedeki trafik ve hava kalitesi de oldukça zayıf ve bazıları Tata şirketinin ürettiği son modellerden memnun değil.