Güncelleme Tarihi:
ÖZELLİKLE Avrupa ve Amerika’da yaygın olarak kullanılan ‘ses bariyeri’ otoyolda oluşan gürültü kirliliğinin önüne geçmede en etkin çözüm olarak gösteriliyor. Bu ürünlerin üretim üssü ise Almanya. Türkiye’de de son yıllarda birçok noktaya ‘ses bariyerleri’ kullanılıyor. Ancak bu ürünlerin önemli bir bölümü ithal ediliyor. Pazardaki açığı gören Hataylı girişimci Nejan Hatko da 2015 yılında ‘ses bariyeri’ üzerine çalışmalara başladı. Araç lastiklerinin geri dönüşümü ile Avrupa standartlarında ürettiği ses bariyeri ilk olarak Gaziantep’te bir okulun yakınlarındaki yoldan gelen gürültünün önüne geçilmek için kullanıldı. Şimdi İstanbul başta olmak üzere gürültü haritasını çıkaran birçok şehir, 15 desibele kadar ses azaltan bariyeri kullanmaya hazırlanıyor. Üretim kapasitesini önümüzdeki günlerde arttıracaklarını anlatan Hatko Yönetim Kurulu
Başkan Yardımcısı Nejan Hatko, şu bilgileri verdi:
79 ÜLKEYE SENTETİK ÇİM İHRAÇ EDİYOR
“1985 yılında kurulan firmamız birçok alanda üretim yapıyor. Bugün sentetik çim alanında uzmanlığımız bulunuyor. Bu ürünü 79 ülkeye ihraç ediyoruz. 200’ün üzerinde çalışanımız bulunuyor. İstanbul, Ankara, İskenderun, İzmir, Antakya ve Osmaniye’de şube ve üretim tesislerimiz var. Sık sık iş seyahatleri için yurtdışına gidiyorum. 2015 yılında bir iş seyahati sırasında gördüğüm ses bariyeri dikkatimi çekti. Türkiye’ye geldiğim gibi araştırmaya başladım. Kullanılan ürünlerin önemli bir bölümü ithal ediliyordu. Hemen Ar-Ge departmanımız ses bariyeri üzerine çalışmaya başladı. Mühendislerimizin çalışmaları netice verdi. Avrupa Birliği standartlarına uyum sağlamak için birçok testten geçtik. İlk kurulumu, Gaziantep’te bir okulun yanında bulunan üst geçidin 60 metrelik bölümüne öğrencilerin trafik gürültüsünden rahatsız olmamaları için gerçekleştirdik.
TREN VE TRAMVAY İÇİN DE KULLANILIYOR
İthal edilen Avrupa Birliği standartlarındaki ses bariyerlerine göre fiyatı yüzde 30 daha uygun olan ürün, trafik gürültüsünü 15 desibele kadar azaltabiliyor. Ses bariyeri yoğun olarak otoyollarda kullanılıyor. Ancak tren ve tramvay yollarında da görmek mümkün. Özellikle hastane ve okulların bulunduğu noktalarda sesi azaltmak için birçok belediye çalışmalar yapıyor. Bu da bizim için büyük bir iş fırsatı yaratıyor. Uygulama alanının estetik görünmesi için de ürünün iki tarafını farklı renk ve desenlerdeki sentetik çimle kapladık. Montajını kendimiz yapıyoruz. Ürünün kullanım süresi 20 yılı bulabiliyor. Şehirlerin gürültü haritasının çıkarılmasının amacı, yaşam alanlarında huzur ve refahı arttırmak. Bu nedenle ülkemizde ses bariyerinin her geçen gün daha da fazla kullanılacağını öngörüyoruz. Ürünün Türkiye’de kullanımını arttırdıktan sonra ihraç etmek için çalışmalara başlayacağız.”
KOSGEB... KOBİ’LERE TEKNOLOJİ DESTEĞİ
KÜÇÜK ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı’nın (KOSGEB) yeni bir çağrıya çıktığı müjdesini veren Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, şöyle konuştu: “Akıllı dijital teknolojileri desteklemeye başlıyoruz. Bu teknolojileri yerli geliştiren KOBİ’lere uygulama ve ticarileşme desteği vereceğiz, ayrıca üretim süreçlerini dijitalleştirmek isteyen KOBİ’leri de teşvik edeceğiz. Buna seracılık yatırımları da dahil. Çağrımızın üst limiti 1 milyon lira ve daha da önemlisi bunun 300 bin lirası hibe şeklinde. Başlattığımız programlarla sanayimizin rekabet gücünü artırıyor ve teknolojik değişimin getirdiği risklere karşı temellerimizi sağlamlaştırıyoruz.
Son dönemde uyguladığımız politikalar, üretimin öncü göstergelerine de olumlu yansıdı. Hem reel kesimde hem de ekonominin genelinde güven artıyor. Yabancı yatırımcıların da güveni artıyor. 2018’de ülkemize 13 milyar dolarlık doğrudan yabancı yatırım girişi oldu. 2017’ye göre yüzde 13’lük bir artış bu. Tek başına bu gelişme bile Türkiye’ye duyulan güvenin en somut göstergesidir.”
Varank, Aydın Ticaret Borsasında düzenlenen “İşadamlarıyla İstişare Toplantısı”nda yaptığı konuşmada, Bakanlık olarak tüm politikalarında yatırımı ve üretimi merkezi aldıklarını söyledi.
GİRİŞİMCİ KADINLAR... FATSA’DA GÜNDE 5 TON SÜT ÜRETİYOR
ORDULU girişimci iş insanı Zühal Yalçın, Tarım ve Kırsal Kalkınmayı Destekleme Kurumu’ndan (TKDK) aldığı destekle büyükbaş hayvanlarla kurduğu tesisinde günlük 5 ton süt üretimi yapıyor. Yalçın, TKDK’nin Ordu’da tanıtım toplantılarına katıldı ve başvuruda bulundu. Başvurusu kabul edilen Yalçın, Fatsa ilçesinde yaklaşık 5 dönüm arazi üzerinde TKDK’den aldığı destekle 1.8 milyon liraya büyükbaş hayvan tesisi kurdu. TKDK’nin IPARD Programı kapsamında kadınlara sağlanan pozitif ayrımcılıktan faydalanarak yüzde 65 hibe desteği ile işletmesini kuran Yalçın, simental cinsi hayvanlardan günlük 5 ton süt üretiminin yanı sıra 10 kişiye istihdam sağlıyor. Yalçın, Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli tarafından düzenlenen programda ödüllendirildi.
FARK YARATANLAR... DALYAN HAVYARI İTALYAN SOFRASINDA
MUĞLA’nın Ortaca ilçesinde sazlıkların, bataklıkların, tuzlu ve tatlı suların yer aldığı Dalyan Kanalı’nda üretilen kefal balığından elde edilen “havyar” olarak da bilinen balık yumurtaları, İtalyan ve Amerikan mutfaklarını süslüyor. Dalyan Kanalı’nda üretilen kefal, Dalyan Su Ürünleri Kooperatifi (DALKO) entegre tesislerinde işlemden geçirildikten sonra yumurtaları alınıyor. Tel tezgahlarda kurutulan balık yumurtaları tuzlanıp, kurutulup, mumlandıktan sonra paketlenerek İtalya ve Amerika’ya ihraç ediliyor. Balık yumurtalarının bir kısmı da makarna başta olmak üzere çeşitli yemeklerin üzerine kullanılması için toz haline getiriliyor. Dalyan Su Ürünleri Kooperatifi Başkanı Arif Yalılı, “Kurutulup öğütülen balık yumurtası tozu, İtalyanların ve Amerikalıların çok rağbet gösterdiği bir ürün. Bu ürünü birçok yemek ürünlerinde kullanıyorlar” dedi
FUAR TAKVİMİ... GÜZELLİK FUARI 7 MART’TA KAPILARINI AÇIYOR
GÜZELLİKLE ilgili yeni yöntemleri, yeni teknolojileri ve sektörü buluşturan “Güzellik&Bakım 2019 Fuarı”, 7 Mart’ta Lütfi Kırdar Rumeli Fuar ve Sergi Salonu’nda kapılarını açacak. Dünyada kozmetik sektörünün büyüklüğü, 460 milyar dolar olarak belirtiliyor. Medikal estetik pazarının bütün dünyada, yılda ortalama yüzde 10 büyüdüğüne dikkat çeken uzmanlar, Çin, Brezilya, Türkiye gibi pazarlarda, büyümenin çok daha hızlı olduğunu vurguluyor. Bugün 11.3 milyar TL olan sektör hacmi, 2020 yılına kadar 13 milyar TL’yi aşması bekleniyor. Ülkemizde bu sektörde en çok cilt bakımı ve yaşlanma karşıtı ürünlere harcama yapılıyor. 200’ün üzerinde firma, 600’ün üzerinde markayı ağırlayacak olan Güzellik&Bakım 2019 fuarı, 25 binden fazla ziyaretçi bekliyor.