Senaryoyu yazın, oyunu koyun raflarda istediğinizi satın

Güncelleme Tarihi:

Senaryoyu yazın, oyunu koyun raflarda istediğinizi satın
Oluşturulma Tarihi: Kasım 01, 2002 02:14

Perakende devi Wal-Mart'ın kendi ürün markalarını yaratan Watt International'ın direktörlerinden Doug Gammage, market işletmecilerini ‘‘tiyatro sahiplerine’’ benzeterek, ‘‘Eğer tiyatroya sahipseniz senaryoyu yazıp hangi markanın yıldız olacağını tayin edebilirsiniz’’ dedi.

MARKET markaları tasarımında uluslarası bir otorite olan ve perakende devi Wal-Mart'ın markalarını düzenleyen Watt International'ın direktörlerinden Doug Gammage perakendecilerin tiyatroya sahip olan kişiler gibi olduğunu belirterek, ‘‘Eğer tiyatroya sahipseniz senaryoyu yazıp hangi markanın yıldız olacağını tayin edebilirsiniz’’ dedi.

Retailing Institute tarafından İstanbul'da ikincisi düzenlenen ‘‘Market Markaları’’ konferansında konuşan Gammage, stratejik market markalı ürünlerde yatırımın geri dönüşünün maksimize edilmesi gerektiğini belirterek, bu konuda Wal-Mart'tan örnekler verdi.

Dünyada market markalı ürünlerin satışının hızla arttığına değinen Gammage, Avrupa'da toplam perakende satışlarında market markalı ürünlerin oranının yüzde 30'lara ulaştığını kaydetti. Amerika'da ise oranların yüzde 10'larda olduğunu söyleyen Gammage, bunun sebebinin ise Amerikan ekonomisinde yaşanan durgunluğa bağladı.

FİYAT ÖNEMLİ

Gammage şöyle konuştu: ‘‘Dünya pazarlarında aynen Türkiye'de olduğu gibi başlangıçta özellikle fiyatla kendini konumlayan market markaları giderek kár oranlarını artıran, perakendeci markası kimliğini inşaa eden ve koruyan ve markete sadakati sağlayan temel unsurlardan birisi olarak kullanılmaya başladı. Perakendeciler bugün hem tiyatronun hem de senaryonun sahibi durumundalar. Kendi markalarını tüketiciye yönelik düzenlemek ellerinde. İsterlerse markalarını mağazalarında yaptıkları düzenlemelerle yıldız yapabilirler.’’

Amacın perakendecilerin markalarıyla müşterilere değer sunabilmek olduğunu söyleyen Gammage, ‘‘Müşteri için hangi ürünü aldığı değil nereden aldığı önemli olmalıdır. Bunu için yaratıcılık önemli bir koşuldur. Ürün ambalajıyla da raf üzerinde daha fazla etkiye sahip olabilmelidir’’ dedi.

Gammage, perakende alanında farklılıkların da önemli olduğuna değinerek, ‘‘Örnek olarak Amerika'da bir mağazada bebek bezlerinin yanında biralar sergileniyor. Bunu yapan mağaza bira satışlarında bir artış yaşamış. Bu Amerikan kadınlarının eşlerinden eve gelirken bebek bezi sipariş ettiğini farkeden mağazanın hemen bebek bezlerinin yanına biraları koymasından kaynaklanmış. Bebek bezi alan baba hemen yandaki reyonda bulanan birayı da almaya başlamış’’ diye konuştu.

Market markaları pazarı krizde yüzde 18 büyüdü

RETAILING Institute Başkanı Renan Burduroğlu, Türkiye'de henüz market markalarının ticaretten aldıkları payın çok küçük olduğuna değinerek, ‘‘Ancak kriz nedeniyle bu alanda geçtiğimiz yıla göre yüzde 18.7'lik bir büyüme gerçekleşti. Şu anda market markalarının ciroları toplam ciro içinde yüzde 3.2. Bu da bu markaların artık ciddiye alınması gereken bir aşamaya geldiğini gösteriyor’’ dedi.

Burduroğlu, market markalarının girdiği hane sayısında da artış olduğunu ifade ederek şöyle konuştu: ‘‘2001 yılına göre perakende ticaretin özellikle daha yoğun olduğu 12 ilde hanelerin yüzde 85.5'i en az bir market markası almıştır. Hane kullanımındaki artış geçen yıla göre yüzde 6.3 düzeyinde artmış durumda. Market markası henüz evdeki birinci marka olmaktan çok uzak olmasına ve ara sıra alınmasına rağmen, tekrar satın alımında bir artış gözleniyor.’’

‘‘Türkiye market markaları konumlamalarında çeşitlilik ve aynı zamanda karmaşıklık içinde’’ diye konuşan Burduroğlu, ‘‘Bu sektör perakendeciler arasında önemli bir farklılaşma olmadan büyüyor. Gelecekte konumlama ve sergileme açısından daha tutarlı bir gelişim sağlanmalı. Perakendeci markasına kurumsal kimliği açısından yaklaşıp, mağaza sadakati için kullanmalı. Bunu yaparken de üretici ve ulusal markaları daha düşüt temsil ederek tüketiciyi itmemeliler’’ dedi.

İlk ödüller Migros ve Kipa'nın oldu

TÜRKİYE'de krizle birlikte hızla artan market markalarına ilk ödülleri verildi. Yılın Perakendeci Markası Ambalaj ödülünü, Tedo Migros Matik alırken, İçecek Kategorisi Yılın Perakendeci Markası ödülünü Migros Süt, Gıda Kategorisi Yılın Perakendeci Markası Ödülünü de Kipa Bakliyat aldı. Retailing Institute tarafından İstanbul, Ankara ve İzmir'de 817 tüketiciyle yapılan anket sonrasında en beğenilen markalar 6 kişilik jüri üyesi tarafından değerlendirildi. Ödülü kazanan markalar dışında üretici ve tasarımcılar da ödüllendirildi. Tedo Migros Matik'in tasarımcısı FCB İstanbul ödül alırken, Migros Süt'ün üreticisi Sek Süt ve Kipa Bakliyat'ın üreticisi Özerdoğanlar da ödülü layık görüldü.

Marketlerde Ramazan için kampanya yarışı

YAKLAŞAN
Ramazan için bu yıl da hipermarketler indirimli fiyatlarla satışa sundukları özel paketler hazırladı.

MİGROS, bu özel günleri, içinde her türlü ürünün satıldığı Ramazansokakları ile karşılıyor. Son yıllarda Ramazan'ın kış aylarına rastlamasıyla soğuk günlerin vazgeçilmezleri arasında olan boza reyonlarının yanı sıra Migros'larda sucuk ve pastırma köşeleri, yöresel peynirler, bal ve zeytin çeşitlerinin yer alacağı standlar kurulacak. Migros, Şok ve sanal markette mercimek, pirinç, un, reçel, hurma, zeytin gibi 14 ürünü kapsayan Ramazan paketleri 9 milyon 990 bin lira ile 19 milyon 900 bin lira arasında satılacak. Ankara'daki Migros Alışveriş Merkezi de, Ramazan ayı boyunca bazı günler müşterilerini fasıl, pop müzik ile ağırlarken, çocuklar için de Karagöz gösterileri düzenleyecek.

CARREFOURSA ise müşterileri için dünden itibaren 13 Kasım'a kadar sürecek indirimli fiyatların yer aldığı zengin ürün çeşitlerini içeren ‘‘Sofralarda Ramazan’’ kataloğu hazırladı. Ramazan için özel olarak dekore edilen CarrefourSA‘da, 11 çeşit ürünün yer aldığı özel paketler 10 milyon 900 bin liradan satışa sunuluyor.

GİMA mağazalarında ise dünden itibaren, özel olarak hazırlanan Ramazan paketleri 13 milyon 990 bin liradan satılmaya başlandı. Ramazan süresince Gima müşterileri Süper Ekranlar aracılığıyla Mehmetçik Vakfı, Türk Hava Kurumu, Anne Çocuk Eğitim Vakfı ve Eğitim Gönüllüleri Vakfı’na bağışta bulunabilecekler.

TANSAŞ da, Ramazan'a özel 135 üründe özel indirim uygularken, 14 milyon 900 bin liradan satılan 16 üründen oluşan bir Ramazan kolisi hazırladı. Tansaş ayrıca, 2-3 Kasım'da geçerli olacak, tavuk, pastırma, kıyma, pirinç, yağ, mandalina ve beyaz peynirde ‘‘şok indirimler’’ uygulayacak.

REAL de, ‘‘Uyanın ahali, hareket vakti, sofralara geldi Ramazan bereketi, 50 milyon üzeri alışveriş yapan, alacak Real Ramazan Paketi’’ sloganıyla 1-7 Kasım tarihleri arasında kampanya başlattı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!