Güncelleme Tarihi:
RAMAZAN Bayramı’nda 50 bini yurtdışına olmak üzere 250 bin kişi tatil planı hazırladı. 20-22 Eylül tarihleri arasında olan ve arife günüyle dört güne çıkan bayramoa kısa mesafe tatil noktaları daha çok talep görüyor. Yurtiçinde Kapadokya, Antalya, Bodrum, yurtdışında ise Mısır, Orta Avrupa, Balkanlar, Paris, İtalya en çok tercih edilen destinasyonlar arasında yer alırken, tatilini son dakikaya bırakanlar ise vizesiz olan ülkeler Fas, Tunus ve Dubrovnik’e ilgi gösteriyor.
200 bini yurtiçinde
Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) Başkanı Başaran Ulusoy, okulların geç açılmasının avantaj olduğunu belirterek, “Geçen bayrama göre turlara talepte artış var. Ancak tatilin kısa olması nedeniyle kısa mesafelere daha çok talep gösteriliyor. Yurtdışında Orta Avrupa, yurtiçinde ise daha çok Bodrum ve Kapadokya tercih ediliyor” dedi.
Sel içeriyi etkiledi
Club İrem Tur Yönetim Kurulu Başkanı Saadettin Ulubay, bayram tatilinde 250-300 bin kişinin turla tatile gitmesini beklediklerini dile getirerek, şunları söyledi: “Sel son haftada yurtiçi turlara talebi azalttı ancak rezervasyon iptali olmadı. Turla tatil yapacakların 50 bini yurtdışında, 200 bine yakını da yurtiçinde tatile gidecek. Daha çok kısa destinasyonlar ilgi görüyor. Yurtiçinde Kapadokya, Çanakkale, Ayvalık gibi yerler, yurtdışında da Mısır, Fas, Tunus, Fransa, Hırvatistan, Prag gibi destinasyonlara ilgi var. Bu yaz tatilini yapamayanlar ise Antalya, Bodrum’u tercih ediyor,”
Taksitle yurtdışı turu
Prontotur Pazarlama Müdürü Sarp Özkar da, kısa mesafe olarak Orta Avrupa’nın daha çok tercih edildiğini kaydederek, şöyle konuştu: “Kahire ve Prag turlarına da ilgi var. Fiyatlar 369 Euro’dan başlıyor. Biz taksitlendirmeye de gittik 70 TL olarak aylık taksitlerle yurtdışı tatili yaptırıyoruz. Uzakdoğu turları 779 Euro’dan başlıyor. Tatilini son haftaya bırakanların vizesiz ülkelere de gidebilir.”
Rezervasyon iptali yok
ETSTUR Yurtiçi Turlar Müdürü Suat Özbek, yurtiçinde bayram tatiline talebin son on günde yoğunlaşmaya başladığını ifade ederek, şunları söyledi: “Son haftada selin psikolojik etkisi oldu. Sel felaketini görenler ya da yaşayanlar tatile gitme planını erteledi. Başta Antalya olmak üzere, Marmaris ve Bodrum ilgi görüyor. Çoğu insan için son yaz tatili fırsatı. Yurtdışında ise İtalya, Fransa gibi destinasyonlara talep gösteriliyor. Bu bayramda konaklamalar üç gece civarında. Yurtiçi turlarda fiyat kişi başı 60-300 TL, yurtdışı turlarda ise 250-2 bin 500 Euro arasında değişiyor. ”
Kültür turları yüzde 20 arttı
KÜLTÜR turlarının revaçta olduğu döneme denk gelen bayramda, bu tarz turlara talepte de artış yaşanıyor. Etstur Kültür Turları Müdürü Serdar Eşmeli, şunları dile getirdi: “Bayrama yönelik talep her gecen gün artıyor. Geçen yıllara oranla küçük bir büyüme bekliyoruz. Bu yıl 2 bin kişiyi kültür turuna çıkartacağız. Kültür turlarına talep yüzde 20 arttı. Sonbahara denk gelmesi nedeniyle GAP, Karadeniz, Kapadokya gibi turlarda talebin artması bekleniyor.”
Bayram harcamasına kişi başına 253 lira ayırıyoruz
TÜRK halkının bayram alışverişleri için ayırdığı ortalama bütçe 253 TL olarak belirlendi. Alışverişlerde halkın tercihi, giyim ve çikolata-şekerden yana olurken ödeme şeklinde taksit, indirim ve puan avantajları nedeniyle kredi kartı ön plana çıktı. MasterCard tarafından gerçekleştirilen MasterIndex Araştırması’na göre bayram alışverişleri için ortalama 253 TL ayrılıyor. Bu rakam sosyoekonomik düzeye göre, 372 TL’ye çıkarken DE grubunda 197 TL’ye iniyor.
Bütçe lideri İç Anadolu
Türkiye’nin kentsel nüfusunu temsil eden 11 il merkezinde 1000 kişi üzerinde yapılan araştırmaya göre, bayram alışverişleri için en fazla bütçe ayıran kesim 325 TL ile 20 ile 24 yaş aralığındaki gençler oluyor. Bunu 318 TL ile 35-44 yaş grubu izliyor. Bayram bütçesi en az olan kesim ise 171 TL ile 15 - 19 yaş grubu oluyor. Ramazan Bayramı bütçesine bölgesel bazda bakıldığında ise İç Anadolu Bölgesi halkı 345 TL ile liderliği elinde bulunduruyor. Ortalama 75 TL bütçeye sahip Doğu Anadolu halkı ise son sırada yer alıyor. Karadeniz Bölgesi alışverişlere ortalama 258 TL ayırırken, bu rakam Marmara’da 222 TL, Ege’de 210 TL, Akdeniz’de 154 TL, Güneydoğu’da ise 97 TL oluyor.
Giyim ve şeker alışverişi
Bayram alışverişinin yüzde 67’sini giyim, yüzde 65’ini çikolata-şeker, yüzde 40’ını ise yiyecek-içecek oluşturuyor. Diğer giderlerin ise yüzde 11’ini hediyelik, yüzde 7’sini eğlence, yüzde 2’sini tatil ve yüzde 2’sini de kırtasiye ve kitap oluşturuyor. Halkın yüzde 38’i harcamalarını kredi kartı ile ödemeyi tercih ederken, kredi kartı kullanıcılarının yüzde 40’ı indirim olanakları, yüzde 24’ü taksit olanakları, yüzde 3’ü ise puan avantajına dikkat ediyor. Araştırmaya göre erkeklerin yüzde 44.7’si, kadınların ise yüzde 31.9’u kredi kartı ile ödemeyi tercih ediyor.
Kredi kartında A grubu
Yaş gruplarında ise 65 yaş ve üstü yüzde 18’lik tercih oranıyla bayram alışverişi ödemelerinde kredi kartını en az tercih ederken, 35-44 yaş grubu yüzde 45.7 ile en fazla kullanan yaş grubu oluyor. Sosyo ekonomik seviyeye bakıldığında ise A SES grubunun yüzde 80.4 ile bayram alışverişlerinde kredi kartını en fazla tercih eden kesim, DE SES’in ise yüzde 18.3’le en az kullanan grup olduğu ortaya çıkıyor. Bölgesel bazda İç Anadolu’nun yüzde 50.7’si kredi kartı kullanırken, Güneydoğu’nun yüzde 13.8’ü kart kullanıyor.
İlk sırayı akraba ziyaretleri alıyor
Synovate Türkiye’nin ve MasterIndex araştırmasının verilerine göre, Ramazan Bayramı akraba ziyaretleriyle değerlendirilecek. Araştırmaya katılanların yüzde 64’ü bayramın gereğinin yerine getirilerek, tatilin bayram ziyaretleriyle değerlendirilmesi gerektiğini belirtiyor.
Yüzde 22’lik bir kesim, bayramda evinde dinlenerek kendine ayırmayı tercih ediyor.
Bayramı tatil fırsatı olarak görenlerin oranı ise yüzde 10. Bu kesimin büyük bölümünü de gençler oluşturuyor.
Türk Halkı’nın yüzde 51’i bayram tatilini akraba ziyaretiyle geçirecek.
Yüzde 45’lik kesim evde oturacak, yüzde 3 tatile çıkacak ve yüzde 1 ise önce akraba ziyareti yapacak sonra tatile çıkacak.