Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Ocak 15, 2007 00:00
Prada, Issey Miyake ve Kenzo gibi dev markalara tasarım yapan Karim Rashid, Gaziantep’ten 90 ülkeye ihracat yapan Şölen’e çikolata tasarlayacak. İkram çikolatası tasarlayacak olan Rashid "Şu ana kadar dünyada çok banal kalmış çikolata pazarı bundan sonra tasarıma odaklanabilir, yeni çikolata çağı açılabilir" dedi.
PRADA, Issey Miyake, Davidoff, Tommy Hilfiger, Kenzo, Giorgio Armani ve Yahoo gibi dev şirketlere tasarım yapan Karim Rashid, Gaziantep’ten 90 ülkeye ihracat yapan Şölen Çikolata için ikram çikolatası tasarlayacak. Tüm dünyada renkli tasarımlarıyla bilinen Rashid ilk defa çikolata tasarlayacağı için çok heyecanlandığını söyledi. Rashid, çikolata pazarının şu ana kadar tüm dünyada çok banal kaldığını ve hiçbir değişiklik yaşanmadığını belirterek "Seks, kahve ve çikolata dünyadaki en güzel üç şey. Şölen’den böyle bir teklif gelince çok heyecanlandım. Daha önce hiç çikolata tasarlamamıştım. Sonra araştırınca gördüm ki bu tüm dünyada çok az yapılmış. Neredeyse bir ilke imza atılacak. Bar çikolata da tasarlamak isterim" dedi.
YENİ ÇİKOLATA ÇAĞI: Çikolata pazarının uzun yıllardır hiç değişmediğine, şirketlerin ve ürünlerin birbirine çok benzediğine değinen Rashid şunları söyledi: "Eskiden su pazarı böyleydi. Bütün şişeler aynı, etiketler kimliksizdi. Sonra bir firma Galler’den bir suyu tasarım bir şişe ile sundu. Bunu pekçok firma izledi. Şimdi tüm dünyada tasarım sular var. Sektör inanılmaz değişti. Aynı şey şimdi çikolatada olabilir; yeni bir çağ başlar. Böyle olursa, buna benim katkılarımla Şölen öncülük etmiş olur."
ÇİKOLATADA TUTKU VAR: Çikolatanın çok romantik, baştan çıkarıcı ve tutku içeren bir ürün olduğunu vurgulayan Rashid, çikolata tasarlamanın kendisi için çok büyük bir fırsat olduğunu söyledi. Rashid, tasarımın fonksiyonel ve şiirsel olmak üzere iki farklı yanı olduğunu belirterek "Fonksiyonel özellikleriyle öne çıkan bir çaydanlık tasarlarsınız. Ya da bir şekil ortaya koyar bir iletişim kurarsınız; şiirsel bir tasarım yaparsınız. Çikolata bunu yapmama imkan verecek" dedi.
TAKLİT SORUNU AŞILIR: Çikolata şirketlerinin tüm dünyada taklit ve benzer ürünler sebebiyle birbirlerine davalar açtıklarının hatırlatılması üzerine Rashid şöyle konuştu: "Çikolata en iyi ürün. Yanlış yapmaya imkan yok. Ben herkesi iyi hissettirecek bir çikolata tasarlamaya çalışıyorum. Bu tasarım üzerinde çalışırken çok çikolata yedim. Tasarım, çikolata sektöründe ne kadar ön plana çıkarsa, şirketler ve markalar da kendilerini birbirlerinden ayrıştırır, farklılık yaratır. Tasarım taklit sorununu çözer."
MATEMATİKÇİ OLACAKTIM: Tasarımcı olmayı hiç düşünmediğini söyleyen Rashid şu bilgileri verdi: "1960’da Kahire’de doğdum. Mısırlı bir baba ve İrlandalı bir anne... Dublin ve Montreal, Kanada’da büyüdüm. ABD’de yaşıyorum. Dünya vatandaşıyım. Çocukken hep matematikçi olmayı isterdim. Matematiği çok severdim. Ya da golf oyuncusu. Tasarımcı olmayı hiç hayal etmemiştim ama ben tasarımcı olmak için doğmuşum. Babam televizyon set tasarımı yapıyordu. Bu sebeple sanat, tasarım ve dekorasyon kitapları arasında büyüdüm. 1987’de ilk tasarım işimi yaptım."
Bütün dünya kültürleri kimlik kaybı yaşıyor
34 farklı ülkede çalıştığını anlatan Karim Rashid, Ortadoğu ve Avrupa kökleri, Kanada’daki günleri ve ABD’de devam eden yaşam ve kariyeriyle global bir vatandaş olduğunu söylüyor. Tasarımlarını ait olduğu bütün köklerle zenginleştirdiğine değinen Rashid "Bir kültüre odaklı global tasarımlar yapmayı hedefliyorum ancak ne yazık ki bütün yerel kültürler bir kimlik kaybı yaşıyor. Uzun yıllar değişmekten korkan dünya hiç olmadığı kadar değişiyor. Dünya adeta çekiyor, küçülüyor" dedi.
Türkler 5 yıldır dünyada kendini göstermeye başladı
TÜRKİYE’de Step Halı ve Gaia & Gino için tasarımlar yaptığına değinen Karim Rashid "Türkler son 5 yıldır tasarımın önemini de fark ederek tüm dünyada kendilerini göstermeye başladı. Çok başarılı firmalar ve markalar var. Tasarım hem ekonomi hem de kültürel konumlandırma için çok önemli. İtalyanlar tüm dünyada kabul gören bir dil yaratarak başarılı oldular" şeklinde konuştu. Bir kaç yıl önce katıldığı Marka Konferansı’nda dinlediği başarı hikayelerinden çok etkilendiğini hatırlatan Rashid, Efes’in Rusya’daki başarısı ve Vitra’nın atağını taktir ettiğini kaydetti.
Amerikan rüyası sendromu aşılmalı
TÜM dünyada ’Amerikan Rüyası Sendromu’ yaşandığına dikkat çeken Karim Rashid şunları söyledi: "Bu bir gecede zengin olma, bütün hayatını değiştirme rüyası... Bu yüzden kumarhaneler, piyangolar, lotolar var. Televizyonların karşısına oturup, insanlar hiçbir şey yapmadan orada gördükleri yaşamları arzuluyorlar. Çok tembeller. Hiçbir şey yapmadan çok fazla şey istiyorlar. Oysa bir şeye çok odaklanır ve isterseniz başarı gelir. Sadece bu televizyonun karşısında olmaz. İnsanlar bu Amerikan Rüyası Sendromu’nu aşmalı."
Üretimin efendileri tasarımda yoklar
TASARIM dünyasında hálá İtalya ve Fransa gibi ülkelerin güçlü olmasına rağmen tekelin kırıldığına değinen Karim Rashid, "Güney Kore, Hindistan, ABD tasarımda yükseliyor. Ancak hálá üretimin büyük oranda kaydığı Hindistan, Filipinler, Türkiye, Hırvatistan gibi ülkeler fason üretim yapıyorlar. Bu ülkeler başkalarının tasarımlarını üretiyorlar. Kendileri bir tasarım geliştirip, bir tasarım kültürü yaratmalılar. Bu eğitimlerle olabilecek bir şey. Geç kalmasalar iyi olur" dedi.