Güncelleme Tarihi:
MATKAPLA duvar delme, gevşeyen vidaları sıkma veya demonte alınan mobilyaların kurulması gibi işleri eskiden sadece ustaların ya da erkeklerin yapabileceği düşünülürdü. Fakat bütün bu inanış biçimini, kendi ayakları üzerinde dururken gerekirse duvarı da kendi delen şehirli bekar kadınlar değiştirdi. Elektrikli el aletleri pazarı Türkiye’de büyürken, kadınların cirodaki payı da hızla artıyor. Bosch Türkiye’nin Elektrikli El Aletleri bölümünün başında bulunan Tuna Çağla, krizle büyüme hızı iki katına ulaşan sektörde kadınların itici güç olacağına inanıyor. Tuna Çağla ile krizin sektöre etkilerini, asfalt ve betondan sıkılan insanların toprağa, tahtaya dokunma özlemlerini konuştuk.
Krizde büyüme 2’ye katlandı
* Krizde büyümeniz iki katına çıkmış.
- 2007, 2008 yıllarında yüzde 5 civarında artış yaşadık. Kriz yılı 2009’da ise artış hızı 2 katına çıktı; yüzde 10’u aştı.
* Krizde sizi büyüten itici güç nedir?
- Maliyet bilinci arttı krizde. Ustaya vereceği paraya kendi yapıyor. Ayrıca dışarı çıkmayıp evde kaldıkları için evle veya çeşitli hobilerle uğraşmaya başladılar. Hem hobi, hem de tasarruf... Televizyonda futbol maçı izlemek de bir hobi ama artık evle, bahçeyle uğraşmak istiyor. Bu ürünlerin hafiflemesi, daha az gürültülü hale gelmeleri, ergonomik olmaları ve ulaşılabilirliğin artması da etkili. Yapı marketlerin artması bizi büyütüyor. Üstelik fiyatları da daha ucuz.
Erkeğe ihtiyaç duymak istemiyor
* Kadın kullanıcı oranı nedir?
- Şu anda kadın kullanıcıların oranı yüzde 5 civarında. Eskiden bu oran yüzde 2’yi geçmezdi. Bunu 3 yılda yüzde 10’a çıkarmak istiyoruz. Asıl hedefimiz kadın tüketici oranını yüzde 20’ye çıkarmak. Almanya’da kadın kullanıcı oranı yüzde 30. Gelecekte sektörün itici gücü kadınlar olacak.
* Kadın kullanıcı oranının artmasını neyle açıklıyorsunuz?
- Büyük şehirlerde çalışan, yalnız yaşayan ciddi bir kadın kitlesi var. Bunlar evle ilgili küçük onarım, tamirat, duvar delme işlerini kendileri yapıyor. Duvarı delsin diye bir usta, eski eş veya sevgiliyi çağırmak istemiyorlar. Ustaların yanında rahat edemeyebiliyor. Eski sevgili-eşe ise ona ihtiyaç duyduğunu göstermek istemiyor. Doğrusu onlara ihtiyaç duymak istemiyor. Kadın oranı İstanbul’da yüksek.
Onu Ege ve İç Aanadolu içliyor.
200 milyon liralık bir pazar
* Elektrikli el aletleri deyince neler giriyor bunun içine ve Türkiye’de ne kadarlık bir pazardan bahsediyoruz?
- Amatör ve profesyonel olarak elektrikli el aletleri iki gruba ayrılıyor. Aksesuvar ve bahçe ürünleri de dahil. Bizim Bosch dışında Dremel ve Skil alt markalarımız da bulunuyor. Amatör ürünler yeşil, profesyoneller mavi ile birbirinden ayrılmış. Mavi ürünler sadece bayi, yeşiller ise bayi ve yapı market kanallarında satılıyor. Matkap vidalama, taşlama, zımpara, testere, akülü makas gibi ürünlerden oluşan elektrikli el aletleri pazarı 100 milyon TL büyüklüğünde. Bahçe ve aksesuvarı ekleyince de 200-210 milyon liraya ulaşıyor. Artık bir asfalt ve beton toplumu olmanın getirdiği sıkıntıdan kurtulmak istiyor insanlar. Taşa, toprağa, tahtaya dokunma isteği duyuyorlar. Son yıllarda bahçe özlemiyle müstakil evlerin sayısı arttı. Bahçelerde akülü kesme makinaları büyük ilgi görüyor. Bahçe kategorisi geçen yıl yüzde 10 büyüdü. Profesyonel ürünlerin tamamı bayide; amatör ürünlerin yüzde 35’i bayi yüzde 65’i yapı marketlerde satılıyor.
Türkiye’de 10 evden birinde var
* Türkiye’de en çok hangi ürünler satıyor? Bu Avrupa’dakinden farklı mı?
- Avrupada en çok multi testere, akülü vidalama ve matkap satılıyor. Türkiye’de sıralama matkap, vidalama ve taşlama aletleri şeklinde. Almanya’da hanelerin yüzde 70’inde en az bir tane elektrikli el aleti var. Türkiye’de bu oran yüzde 10. Almanya’da yapı market sayısı Türkiye’dekinin 10 katı. Neden testere Almanya’da ilk sırada? Çünkü zaten evinde matkap, vidalama var. Türkiye daha çok başında. İnsanlar kullanmaktan zevk aldıkça yönelim artıyor.
Komşuluk ilişkisi zayıfladı herkes kendi aletini aldı
* Komşuluk ilişkilerinin zayıflaması nasıl etkiliyor?
- Bir ihtiyaç halinde komşudan alıp kullanıyor, ilgi artıyor. Komşuluk ilişkileri zayıfladığı için ödünç almalar azaldı; herkes kendi aletine sahip oluyor. Ayrıca yapı marketlerin sayısının son yıllarda artması ulaşılabilirlik kazandırdı. Türkiye’de 100 civarında yapı market var ve her yıl en az yüzde 10 büyüyor. 10 yıl önce çok azdı.
Büyüme Almanya’yı memnun etti, reklam harcamasını artırıyor
* Avrupa’da Türkiye kadar hızlı büyüyen ülke var mı?
- Türkiye’deki büyümeyi Almanya merkez de hayretle izliyor. Ciroda değil ama büyüme hızı ve yenilikçi ürünlerde Türkiye ilk 3’e aday. Avrupa ülkeleri arasında bizim tanıtım, reklam ve pazarlama çalışmalarımız en iyi uygulama seçildi. Merkez de bizim reklam harcamamızı artırıyor.