OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 04, 2003 00:00
Tofaş CEO'su Antonio Bene, olası Irak savaşının etkilerini en aza indirmek için uğraştıklarını belirterek, ‘‘Bunun için mümkün olduğu kadar savaştan etkilenmeyecek ülkelerle ilişkilerimize ağırlık verdik. Bu ülkelerin başında Çin yer alıyor’’ dedi.TOFAŞ CEO'su Antonio Bene, olası Irak savaşıyla otomotiv sektörünün büyük sorunlar yaşayacağını belirterek, ‘‘Biz Tofaş olarak 2003 yılında mümkün olduğu kadar savaştan etkilenmeyecek ülkelerle ilişkilerimize ağırlık verdik. Bu ülkelerin başında da Çin yer alıyor’’ dedi.Bene, Rahmi
Koç Müzesi'nde düzenlediği toplantıda yaptığı konuşmada, Irak savaşının olası etkilerini anlattı. Bene, otomotiv sektörünü dehşet verici bir seneden sonra artık hiç bir şeyin etkileyemeyeceğini söyleyenlere katılmadığını belirterek, ‘‘Ben savaş olduğu takdirde sorunlar olacağını düşünüyorum. Savaş olur ve 6 hafta sürerse petrolün varili 32 dolara, 6 ay sürerse 60 dolara çıkacaktır. Bu da sektörü çok zor duruma sokar’’ dedi.SAVAŞTA BÜTÇE AÇILIRTofaş olarak 2003 bütçesini oluştururken bunu alçak gönüllü öngörüler doğrultusunda yaptıklarını kaydeden Bene, savaş olması halinde bütçelerinin açılacağını kaydetti. Bene, sözlerini şöyle sürdürdü: ‘‘Biz savaş olması halinde bunun Tofaş'a etkilerinin en aza indirmek için uğraşıyoruz. Bunun için mümkün olduğu kadar savaştan etkilenmeyecek ülkelerle ilişkilerimize ağırlık verdik. Bu doğrultuda Çin'e ihracat yapmak için yoğun çalışmalar yapıyoruz. Ben Çin pazarına gönül verdim. Doblo tüm dünyada Fiat lisansıyla yürütülüyor. Fiat'la Çinli firma arasında süren görüşmeler sonrasında anlaşma imzalanırsa, Tofaş bu yazdan itibaren Çin'e ihracat yapmaya başlayacak. Çin pazarı dünya otomotiv sektörünün parlayan yıldızı, dolayısıyla gelişen tek pazar. Bu yıl 1 milyon 500 bin araç satışı öngörülen Çin pazarında önemli bir pay elde etmeyi amaçlıyoruz.’’Savaş olasılığına karşı riski azaltmak için heryere yönelmek gerektiğini kaydeden Bene, ‘‘Biz Avrupa'ya girmiş bulunuyoruz. Bundan sonra diğer pazarlara gireceğiz. Bunların içinde başta Çin olmak üzere Mısır, Polonya ve Ortadoğu ülkeleri var’’ dedi.SINIR KENTLERİAntonio Bene, Türkiye'de Irak sınırına yakın kentlerde otomotiv alanında büyük durgunluk olacağını ifade ederek, bu kentlerdeki insanların paraları olsa dahi otomobil yerine sığınacakları şeylere yatırım yapacaklarını kaydetti. 2003 yılında Türkiye'de otomotiv sektörünün 2002 yılına göre yüzde 35-40 büyümesini beklediğini söyleyen Bene, ‘‘Bu büyüme Mart-Nisan'dan itibaren görülecektir. Bu yılın Ocak ayında da geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre artış gözlendi’’ dedi.Otomobil alırken cezalandırılıyoruz5 yıldır Türkiye'de yaşadığını kaydeden Antonio Bene, Türkiye'de özgürce kanun çıkaracak bir hükümetinin başa gelmesinin avantaj yaratacağını belirterek, ‘‘Gelişmeden yana olduğunu söyleyen hükümet eğer vergileri düşürüp sektörü 2000'e yaklaştırırsa sanayi dönmeye başlar ve istihdam artar. Bu hükümet bunu yapacak yetki ve güce sahip’’ dedi.Türkiye'de vergi sisteminin otomobili cezalandırdığını kaydeden Bene, ‘‘Türkiye'de herkezin dileği otomotiv vergilerinin indirilmesidir.Türkiye bugün vergi oranları yüzde 50'leri bulan dünyadaki tek ve nadir ülkelerden biridir. Türkiye'de insanlar araba alırken cezalandırılıyor. Bunun hükümetin girişimleriyle kısa sürede değişmesi gerekiyor’’dedi.Kralımızı yitirdikİtalyan Fiat'ın Onursal Başkanı Giovanni Agnelli'nin ölümünün büyük üzüntü yarattığını belirten Antonio Bene, ‘‘Biz sadece Fiat olarak değil İtalya olarak kralımızı yitirdik’’ dedi. Agnelli'nin ölüm döşeğindeyken kardeşi Umberto'yu varis olarak belirlediğini kaydeden Bene, şöyle devam etti: ‘‘Başkanlık Mayıs ayında karara bağlanacak. Agnelli'nin başkan olması beklenen yeğeni yönetim kuruluna girdi ama yönetim amcası Umberto'da olacak.’’Otomotiv ihracatı yıla yüzde 69 artışla başladıEkonomik kriz nedeniyle dış pazarlara yönelen Türk otomotiv sektörünün ihracatı, Ocak'ta geçen yılın aynı ayına göre, yüzde 69.5 oranında artarak 443 milyon 806 bin dolara ulaştı. Uludağ İhracatçı Birlikleri (UİB) verilerine göre, ihracat kalemleri arasında yan sanayii, yüzde 35.6 oranında artarak 181 milyon 503 bin
dolar ile ilk sırada yer alırken, bunu 125 milyon 291 bin dolar ile binek otomobiller, 51 milyon 985 bin dolar ile de eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar izledi. En fazla ihracat artışı tanklar ve zırhlı savaş taşıtlarında gerçekleşti.Dört dörtlük şampiyonuzTofaş CEO'su Antonio Bene, ekonomik krizin etkilerinin daha çok hissedildiği 2002 yılında Tofaş olarak otomotiv sektüründe pazar, ihracat, üretim ve motor sporlarında şampiyonluk unvanlarını koruduklarını belirterek, ‘‘2002 yılında dört dörtlük şampiyon olduk’’ dedi. Türkiye'de iç pazarda otomobil ve ticari araç satışlarının 2000 yılına göre yüzde 75, geçtiğimiz yıla göre de yüzde 14 daraldığına dikkat çeken Bene, böyle bir ortamda 4 dalda şampiyon olmanın ne denli zor olduğunun daha iyi anlaşılacağını belirtti.İHRACAT HEDEFİ: 2002 yılında 711 milyon dolar ihracat gerçekleştiren Tofaş'ın bu yılki ihracat hedefinin 1 milyar
Euro olduÄŸunu kaydeden Bene, sektördeki 17 üretici ÅŸirketin 2002'de toplam 2 milyar 572 milyon 715 bin dolarlık ihracat gerçekleÅŸtirdiÄŸini, TofaÅŸ'ın da Türk Otomotiv Sanayicileri DerneÄŸi verilerine göre aynı dönemde derneÄŸe kayıtlı 17 firma arasında 711 milyon dolarlık ihracatla lider olduÄŸunu kaydetti. TofaÅŸ'ın geçtiÄŸimiz yıl 41 bin 823 adet otomobil 44 bin 23 adedi de hafif ticari araç olmak üzere toplam 86 bin 844 adet araç ihraç ettiÄŸini bildiren Bene, ‘‘Sektörün hafif ticari araç ihracatı 2001'e göre yüzde 30 artarken biz de ihracatımızı bir önceki yıla kıyasla yüzde 4.6 artırdık. 2002 dağıtım kanallarımızdaki stoklarımızı erittiÄŸimiz bir yıl oldu. Bu nedenle 2003'te ihracat hacmimizde önemli bir artış bekliyoruz’’ diye konuÅŸtu. Bene 2002 yılında ÅŸampiyon oldukları alanları şöyle sıraladı:İÇ PAZAR SATIÅž: 2002 yılında iç pazarda 94 bin 899'u otomobil ve 63 bin 822'si hafif ticari araç olmak üzere toplam 158 bin 721 adet satış gerçekleÅŸti. OSD ve ODD verilerine göre TofaÅŸ olarak 10 bin 951'i otomobil ve 13 bin 92 adedi hafif ticari olmak üzere toplam 24 bin 43 Fiat marka araç sattık. Türkiye'deki 40 otomobil markası arasında Fiat yüzde 15.1 pazar payıyla sektörün lideri oldu.ÃœRETÄ°M: Ãœretim alanında da 2002 yılını lider kapattık. 2002 yılında Türkiye'de otomobil ve hafif ticari vasıta olmak üzere 327 bin araç üretildi. 2001 yılında da üretim de lider olan TofaÅŸ, 2002 yılında da toplam 108 bin 346 adetlik üretimiyle Türkiye'nin toplam üretimin yüzde 33'ünü tek başına gerçekleÅŸtirdi.MOTOR SPORLARI: TofaÅŸ 2002'de motor sporlarında da katıldığı 24 yarışta toplam 66 kez ilk üç sırada bitirerek 9 ayrı kategoride ÅŸampiyon oldu.Â
button