Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’de internet kullanımının artması ve gelişen teknoloji ürünleriyle birlikte, dijital müziğe olan ilgi de çığ gibi büyüyor. Türkiye’de müzik endüstrisinin elde ettiği gelirin yüzde 16’sını oluşturan dijital müzik, 2011 yılında ortalama yüzde 50 büyüyerek, sıçrama yaptı. Bu yıl ise ilk 9 ayda yakalanan rakamlar geçen yılı katlayarak, dijital müziğin geleceğini ortaya koydu. Dijital ortamda eylül ayı sonu itibariyle, 51.4 milyon şarkı indirilirken, 7.1 milyar kez de şarkı-video dinlendi. Dijital müzikten elde edilen yıllık 16 milyon lira gelirin, pazara giren yeni oyuncular sayesinde birkaç yıl içerisinde iki katına çıkması bekleniyor.
GELİR İKİ KATINA ÇIKAR
2000’li yılların başında mobil alanda cep telefonu melodileriyle başlayan dijital müzik pazarı 2005 yılından bu yana hızla büyüyor. Türkiye’de 2005 yılında 715 bin lira olan dijital müzik gelirleri, her yıl yaklaşık yüzde 50 büyüyerek, 2011 yılında yüzde 50’nin üzerinde büyüyerek, 16 milyon liraya ulaştı. Dijital müziğe ilişkin önümüzdeki dönem beklentilerini değerlendiren Bağlantılı Hak Sahibi Fonogram Yapımcıları Meslek Birliği (MÜYAP) Başkanı Bülent Forta, iki-üç yıl içerisinde gelirlerin iki katına çıkmasının muhtemel olduğunu söyledi.
DİJİTAL ALBÜM DAHA UCUZ
Bülent Forta, pazarın gelişimindeki sebepleri şöyle açıkladı: “İnternete heryerden erişim imkanının olması, dijital müzikte tüketimi artırıyor. Yapımcıların pazarın gelişmesi yönünde daha aktif tavırları, iTunes, Spotify gibi dünyaca ünlü oyuncuların Türkiye’ye girme planlarıyla birlikte dijital müzik pazarının büyümesi kaçınılmaz olacak.”
Dijital müzikte yaşanan bu hızlı gelişim, fiziki satışlarda tam tersi bir etki yaratıyor. Dijital müziğin yaygınlaşmaya başlamasından itibaren, fiziki satışlar düşüyor. Dijital platformda ortalama 8.99 lira olan albümün, bandrolle 15.99 liradan satılması bu düşüşü tetikliyor. Yani, fiziki satışlar dijitale göre daha maliyetli oluyor.
Fiziki satışı hızla düşüyor
BÜLENT Forta, 2004 yılından bu yana fiziki pazarın ciddi anlamda küçüldüğünü belirterek, “Geçtiğimiz yıl yaklaşık 13.2 milyon adet bandrol satışı gerçekleşti ve tahmini 86.8 milyon lira ciro elde edildi. Haziran sonu itibariyle ise toplam 6.7 milyon bandrol için toplam 50 milyon TL ciro elde edildi” dedi.
Dijital telafi etmedi
BÜLENT Forta, “Küçülen pazarı dijital satışlar da telafi edemiyor. Örneğin 2004’teki 44 milyon satışın gerçekleştiğini varsaydığımızda ciro 289 milyon TL olacaktı. Oysa, bu yıl ciro dijital dahil 102 milyon TL civarında” dedi.