Güncelleme Tarihi:
Saatchi and Saatchi'nin Genel Müdürü Yiğit Şardan, iş dünyasını sarsan şantaj olayının perde arkasını anlattı.
DÜNYANIN en büyük reklam şirketlerinden Saatchi and Saatchi’nin Genel Müdürü Yiğit Şardan, Star Gazetesi'ne garantili reklam vermedikleri için ilişkilerinin bozulduğunu söyledi. Star Gazetesi'nin kendilerinden büyük miktarlarda garantili reklam istediğini belirten Şardan, ‘‘Biz kimseye garantili reklam veremeyiz. Star Gazetesi 50 bine inince maliyetlerinin altında gazete satmaya başladı. Bunu da reklamla kapatmaya çalıştılar. Bu çok doğal, ancak yöntem doğru değil’’ diye konuştu.
50 BİNE İNİNCE
Yiğit Şardan Star gazetesi ile ilişkilerinin bozulma nedenleri ve sonrasında gelişen olaylarla ilgili soruları şöyle yanıtladı:
Yiğit Bey, Star Gazetesi ile ilişkileriniz neden bozuldu?
- Bundan 15 gün önce Star Gazetesi fiyatını 50 bine indirdikten sonra tirajında bir sıçrama oldu ve bu sıçramanın hemen ertesinde bizi toplantıya çağırdılar. Bizden büyük miktarlarda garantili olarak reklam istediler. Bizler garantili reklam veremeyeceğimizi söyledik, bunun üzerine bizi düşünmeye davet ettiler.
Daha önce garantili reklam verdiğiniz kuruluşlar oldu mu?
- Hayır bu mümkün değil, garantili para harcamaya müşteri karar verir. Biz müşteri adına kimseye garantili reklam vermeyiz. Bunu mantıklı bir şekilde anlatmaya çalıştık.
Peki sonra ne oldu?
- Ortağıma telefon açıp beni hedef alan konuşmalarda bulundular. Yiğit bizim ekmek paramızla oynuyor gibi. Biz bir anlam veremedik. Daha önce de onlarla çalıştık ama özel bir tavır içinde olmadık.
İLİŞKİYİ KESİN
Peki Sütaş olaya nasıl karıştı?
- Sonradan başka telefonlar gelmeye başladı ve biz bir duyum aldık. Bu duyum Star Gazetesi'nin Sütaş'la ilgili yoğun bir araştırma içinde olduğuydu. Bir medya kuruluşu bir firmayı inceleyebilir, ancak araştırınca ortaya olayın bizimle bağlantılı olarak ortaya çıktığı anlaşılıyor. Sütaş bizim onlarla, benim şahıs olarak onlarla bağlantılı olduğum için hedef olmuştu.
Böyle bir ortaklığınız var mıydı?
- Hayır kendilerine böyle bir ortaklığım olmadığını söyledim. Bu sefer Sütaş'a döndüler ve dediler ki; ‘Ajansı bırakıp sözleşmeyi iptal edeceksiniz’. Sütaş da ajansla ilişkileri kesiyoruz diye mesaj gönderdi.
Yani Sütaş tehditlere boyun eğdi?
- Gıda sektörü çok hassas bir sektör. Bu anlamda kimse bir medya kuruluşunun kendisiyle uğraşmasını istemez. Onları suçlamıyorum.
NEYE GÜVENİYORLAR?
Siz Star'ın bu tavrını nasıl değerlendiriyorsunuz?
- Böyle bir haberin yapılacağı duyumunun arkasından ‘ajansı bırakın’ mesajından kamuoyu kendi sonucunu çıkarsın.
Peki sonra ne oldu?
- Cuma günü bir telefon geldi. Bir takım koşullar öne sürüldü. Bir takım şeyleri yerine getirmezsek akşam itibariyle reklamlarını alamayacağımızı söylediler. Ne Star Gazetesi ne de televizyonu için. Biz bunlara boyun eğmedik.
Nedir o koşullar efendim?
- Bir takım ödemelerle ilgili şeyler. Ancak hiç bir hakkaniyeti yok. Sizden borçlarımızı alırız, ancak borcunuzu ödemeyiz gibi şeyler.
Neye güvenerek böyle bir tehditte bulunuyorlar?
- Bilmiyorum. Bu soruyu onlara sorun. Akşam tekrar aradılar, reklamlarınızı almıyoruz ve müşterilerinize haber veriyoruz dediler. Onlar haber vermeden biz verdik. Müşterilerimize; ‘Biz böyle bir şeye boyun eğmeyiz, 27 senelik kuruluşuz. Hayatımda ilk kez böyle bir şey başıma geliyor. Bundan sonra Star Gazetesi ve Televizyonunda reklamlarınız yayınlanmayacak’’ diye söyledik. Müşterilerimiz bize destek oldular.
Size daha önceden Sütaş ile ilgili haber yapacaklarını söylediler mi?
- Evet. İçeriğini söylemediler ancak böyle bir haber yapılacağını söylediler. Önce yapmayacaklardı daha sonra değiştirip yapma kararı aldılar.
18 YILDIR İLK KEZ
Bu olayı nasıl değerlendiriyorsunuz?
- Buradaki en büyük talihsizlik pırıl pırıl bir şirketin karalanmaya çalışılmasıdır. Ama kamuoyu bu konuda kendi kararını verecektir.
Böyle bir olayla ilk kez mi karşılaşıyorsunuz?
- 18 senelik iş hayatımda ilk kez böyle bir olayla karşılaşıyorum. Çok üzgünüm. Olay bizi ürkütmek korkutmak için yapılmıştır. Bundan sonra ne yapmayı düşünüyorlar bilemiyorum.
Star yetkilileri neden böyle bir yola başvurdular?
- Bunu yapmalarının hiç bir mantıki dayanağı olamaz. Bizim yüzümüzden, bizden elde edemedikleri bir şeyden dolayı kalkıpta bizim çalıştığımız bir reklamverenle ilgili bir haber yapmalarının mantığı olamaz. Umarım bu olay bu noktada kalır.
Tüm bunlar Star Gazetesi'ne garantili reklam vermediğiniz için mi oldu?
- Valla ben bunun yorumunu yapamam. Bunun yorumunu size, kamuoyuna bırakıyorum. Herkes kendi yorumunu çıkarsın.
Tekrar sormak istiyorum Star yetkilileri neden böyle bir yola başvurdular?
- Star Gazetesi 50 bine inince sanayi maliyetlerinin altında gazete satmaya başladı. Bunu da reklamla kapatmaya çalıştılar. Bu çok doğaldır. Ancak bunu yapmanın yöntemi önemli. Yöntem doğru seçilmeli.
Yiğit Şardan: ‘‘Star 50 bin liraya inince, maliyeti reklamla çıkarmak istedi. ‘Garantili reklam verin' dediler. Veremeyeceğimizi söyledik.’’
Şardan: ‘‘Biz garantili reklam vermeyince, Star bu kez Sütaş'a yüklendi. Bizim reklam ajansımızı bırakmalarını istediler. Onlar da bıraktı.’’
Yiğit Şardan: ‘‘18 yıllık iş hayatımda ilk kez böyle bir olayla karşılaşıyorum. Herşeyi bizi ürkütmek için yaptılar.’’
GSB: Tüm basın duyarlı olmalı
GAZETE Sahipleri Birliği Genel Sekreteri Ömer Ersöz, ilan alabilmek için şantaj yöntemlerini benimsemenin, alışılmış ve kabul edilebilir bir uygulama niteliği taşımadığını bildirdi.
Ersöz, yaptığı yazılı açıklamada, medya kuruluşlarının ticari amaçları doğrultusunda tehdit unsuru oluşturmasının, uluslararası düzeyde gelenek ve deneyi olmayan bir davranış olduğunu söyledi. Ersöz, ‘‘Bu nedenle, ilan alabilmek için şantaj yöntemlerini benimsemek, alışılmış ve kabul edilebilir bir uygulama niteliği taşımaz. Medya, geleceğin değerler zincirinde önemini muhafaza etmek isterse, kurumsal ve etik değerlerine sahip çıkmak zorundadır’’ dedi. Ersöz, aksi tutumun, tüm değer yargılarının yitirildiği bir kaosa neden olacağını vurguladı.
Ömer Ersöz, bu açıdan tüm basın kuruluşlarını konu ile ilgili olarak duyarlı olmaya ve mesleki değerleri savunmaya davet etti.
Polis şantajı araştırıyor
STAR Gazetesi'nin, kendisine ilan vermeyen dünyanın en büyük reklam şirketlerinden Saatchi & Saatchi'ye kızınca, müşterisi Sütaş'a karşı başlattığı karalama kampanyasını polis mercek altına aldı. Organize Suçlar ve Silah Kaçakçılık Şube Müdürlüğü Dedektifleri, şantaj kokan haberin arkasındaki karanlık ilişkileri araştırıyor. Önceki gün Star Gazetesi'nin manşetine taşıdığı, ‘Sütaş ürünlerinde dışkı çıktı’ haberi, iş dünyasına bomba gibi düştü. Bir türlü ilan alamayan Star Gazetesi'nin, dünyanın sayılı reklam şirketlerinden biri olan Saatchi & Saatchi'yi köşeye sıkıştırmak için, en büyük müşterilerinden Sütaş aleyhinde karalama kampanyası yürüttüğü de çok geçmeden anlaşıldı. Organize Suçlar ve Silah Kaçakçılık Şube Müdürlüğü Dedektifleri, şantaj kokan haberle ilgili bilgileri değerlendirmeye başladı. Polis yetkilileri, mağdur şirketlerden kendilerine başvuru olması halinde Star Gazetesi yöneticileri ile raporu veren Tüm Tüketicileri Koruma Derneği yetkilerinin ifadelerine başvuracaklarını açıkladılar.
Sütaş: Kamuoyu yanıltıldı
SÜTAŞ Genel Müdürü Muharrem Yılmaz, Sütaş'ın kapılarının halkın kontrolüne her zaman açık olduğunu söyledi. Yılmaz, Sütaş hakkında çıkan haber ile kamuoyu ve basının yanıltıldığı belirtti. Yılmaz, şöyle konuştu: ‘‘Son kullanım tarihi geçmiş bir üründen alınan numuneye dayanılarak, iki yıl öncesine ait bir raporla gıda sektörünce muteber olmayan bir kişi tarafından basına ve kamuoyuna yanıltıcı bilgi aktarılmıştır. Nitekim, Tarım ve Köyişleri Bakanı Prof. Dr. Hüsnü Yusuf Gökalp, son kullanma tarihi geçmiş bir ürünün tüketilemeyeceğini ve sağlıklı mı diye analizinin yapılamayacağını açıklamış ve bu haberde soru işaretleri bulunduğuna dikkat çekmiştir. ’’