Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Aralık 14, 2006 00:00
Türk markaları için kalite güvencesi veren, aynı zamanda, yurtdışı mağaza-markalaşma süreçlerine destek olan, Turquality projesiyle, 3 yılda Türk markalar yurtdışında 64 mağaza açtı. Sarar 23, LTB by Little Big 9 mağaza ile yurtdışında en çok mağaza açan marka oldu. Projenin destek verdiği marka sayısı da 33’e yükseltildi.
TÜRK markaları için kalite güvencesi veren aynı zamanda, markaların yurtdışı mağaza ve markalaşma süreçlerine destek olan Turquality projesi Ocak 2004’ten bu yana kapsama alınan ilk 15 markanın 13’ü yurtdışında 64 mağaza açtı. Dış Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, müsteşarlığı zamanından fikir babası olduğu projeye, Türk ve İngilizce kalite anlamına gelen quality sözlerini birleştirerek Turquality ismini vermişti. Proje kapsamında Sarar, yurtdışında 23 mağaza açarak, bütün markalara fark attı. En çok mağaza açanlar sıralamasında Sarar’ı jean ve denimde önemli başarılara imza atan LTB by Little Big 9 mağaza ile izledi.
AMERİKA’YI KEŞFETTİ: Sarar 7 ile en çok mağazayı ABD’de, 3 ile Almanya’da açtı. Sarar Hollanda, Belçika, Avusturya, İspanya, Rusya ve İsviçre’de toplam 23 mağaza ve 8 ülkede bayi açtı. LTB markasının sahibi Çak Tekstil 6 ülkede 9 mağaza açarak, Turquality’den en çok faydalanan ikinci şirket oldu. LTB en çok ABD, İtalya ve Rusya’da faaliyetlerini artırdı.
DAHA ÇOK HIZLANACAĞIZ: Little Big markasının sahibi Çak Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Çakoğlu, bundan sonra daha hızlı büyüyeceklerini söyledi. Çakoğlu şöyle devam etti: "Daha büyük başarılar için şimdi daha çok hırslandık. Hedeflerimizi büyüttük. Ancak 33 firma Türkiye’ye yetmez. 70 milyonluk Türkiye’yi 100-200 marka yurtdışında temsil etmeli. Bunu yapacak gücümüz var. Artık çok şey biliyoruz, tecrübeliyiz. İnanalım yeter."
MAĞAZASIZ 2 MARKA: Ocak 2004’te 15 olarak belirlenen ancak dün yeni sektörlerden kapsama alınanların açıklandığı törende, ilk 15’te yer alan 7 firmanın kapsam dışına çıktığı da görüldü. Ayrıca kapsamda bulunan tasarımcılar Atıl Kutoğlu, Ayşe ve Ece Ege ile Hüseyin Çağlayan da yeniden değerlendirme sürecine alındı. Kapsam dışına çıkan Polo Garage, 8 mağaza ile, en çok mağaza açan üçüncü marka oldu. Kapsam dışına çıkan Bilsar’ın markası Bil’s ile Harmanlı ise yurtdışında hiç mağaza açmadı. Bilsar bir franchise Harmanlı ise 2 ofis/depo, bir shoowroom ve bir reyon faaliyetinde bulundu.
DİĞER MARKALAR: Damat-Tween 3 mağaza ve bir franchise, Abbate Almanya’da 4 mağaza ve bir depo, DSD Deri 2 mağaza ve 30 franchise açtı. İpekyol bir mağaza, 6 bayi ve 5 reyon, Viaveneto’nun sahibi Pasha Deri 2 mağaza ve bir bayi, Eroğlu Giyim Colins markası için 6 mağaza, 3 franchise, 5 ofis ve 3 shoowroom çalışması yaptı. Ramsey İngiltere’de 2 mağaza ve 2 depo açtı ancak mağazaları bir süre sonra kapattı. Altınyıldız Network markası için bir mağaza ve bir ofis ve 5 franchise açılışı yaptı. Esas Tekstil Almanya’da, Mithat Giyim ise Rusya’da birer mağaza açtı.
80’le gidiyorduk 120’ye çıkacağızDAMAT-Tween markalarının sahibi Orka Group Genel Kordinatoru Osman Arar, Turquality projesinden çok önce global marka olmak üzere yola çıktıklarını hatırlatarak, "Proje hızımızı artıracak. Biz 80 kilometre hızla gidiyorduk, proje bizi 120 kilometre hıza taşıyacak" dedi.
Hedef 3 yılda 100 mağazaKOTON’un sahibi Yılmaz Yılmaz, en son yurtdışında 46’ncı mağazalarını açtıklarını hatırlatarak "Turquality kapsamına alınmak bizi çok memnun etti. Artık hedefleri büyütürüz. 3 yılda 100 mağaza sayısına ulaşmayı planlıyoruz" dedi.
Mavi ve Ülker de projeye katılıyorTURQUALITY projesinde pilot sektör olarak belirlenen hazır giyim ve konfeksiyona; beyaz eşya, kuyum, elektronik ve gıda sektörlerinin de eklendiği belirten Dış ticaret Müsteşarlığı İhracat Genel Müdürlüğü Genel Müdür Yardımcısı Ziya Altunyaldız şunları söyledi: "Turquality dünyanın tek devlet destekli markalaşma projesi. Desteklenen şirket sayısı 33’e çıktı. Markaların desteklenme süresini 4 yıldan 5 yıla çıkardık. Yurtdışı mağaza, ofis, shoowroom, tanıtım faaliyetlerinin yüzde 50’si karşılanıyor. Daha önce bir milyon
dolar olan üst harcama limiti kaldırıldı. 2007’de Turquality’nin yıllık bütçesi 400 milyon dolar olur. Bunun 35 milyon doları tanıtım, reklam ve danışmanlıklara ayrılan pay olacak. Marka programı ve Turquality kapsamında 55 firmaya 3 yılda 22.5 milyon dolarlık destek verildi. Beko ve Arçelik de programa ilgi gösteriyor. Mavi Jeans ve Ülker’in süreçleri devam ediyor. Onlar da yakında kapsama alınır."
Hızlı koşan ipi göğüslerDEVLET Bakanı Kürşad Tüzmen, 10 yıl içinde 10 dünya markası yaratmak amacıyla Turquality’nin yola çıktığını belirterek şöyle konuştu: "2023 yılında 500 milyar dolar ihracat hedefine ulaşabilmek için bu markalarımızla bütün dünya pazarlarında en iyi şekilde satışlarımızı sağlamamız lazım. Böylesine tarihi bir toplantıda fikir babalığı yaptığımız Turquality’nin bugünlere gelmesinde emeği geçen bütün arkadaşlarıma teşekkür ediyorum. Artık kurumsallaşmış bir Turquality var. Dünyanın en büyük, kitapları en çok satan grularını getirdik, yöneticilerimize eğitim verdirdik. Çare yok; her gün her saniye eğitimden geçeceğiz. Bu bir yarış. Hızlı koşan ipi göğüsler."