Güncelleme Tarihi:
BUGÜNE kadar 2.800 kişiye şarap kültürü ve degüstasyon eğitimi veren Veritas tarafından 6-9 Nisan 2012 tarihlerinde dördüncüsü düzenlenen Masters of Wine Weekend Istanbul etkinliğinde Türk şarapları sınav veriyor. Her biri şarap konusunda dünya çapında üne sahip ABD, İngiltere ve Japonya’dan 7 Master of Wine (MW-şarap üstadı), etkinlik süresince başta Twitter olmak üzere sosyal medya üzerinde Türkiye’nin şarapçılıkta sıradaki ‘yeni dünya’ olacağını ilan etti. Dünya şarap endüstrisinde; Fransa ve İtalya başta Avrupalı üreticileri ‘eski dünya’ ve ABD, Şili, Avustralya ve Güney Afrika gibi ülkeler ise ‘yeni dünya’ olarak anılıyor. İngiltere’nin en meşhur Master of Wine’larından Tim Atkin’ın, Twitter ve Facebook’ta thenextnewworld başlığı altında başlattığı tartışma geniş yankı buldu. Tim Atkin, “Ben Türkiye’nin sıradaki yeni dünya olacağına inanıyorum” dedi.
Türk üzümleri gizli hazine
İnglitere’de Fransız, İtalyan ve Avustralya şarap ithalatçılarına danışmanlık yapan MW Sarah Abbott, Türk şaraplarını Türk tatlarıyla birlikte pazarlamanın dünyada tanınmayı kolaylaştıracağını söyledi. Sarah Abbott, Türkiye’de en çok yerel üzümlerle yapılan şaraplardan etkilendiğini belirterek şöyle konuştu: “İki yıl önce ilk kez Türkiye’ye geldiğimde beni en çok hiç tanımadığım Türk üzümleri etkiledi. Bir MW ve şarapsever olarak yeni bir şey keşfetmek harika bir duygu. Türk üzümleri keşfedilmeyi bekleyen, gizli hazineler gibi... Emir’e bayılıyorum mesela.”
Türkiye’de üretilmiş bir Chardonnay ile dünyadaki en iyi Chardonnay şaraplarıyla rekabet etmek zorunda kalınacağı uyarısı yapan Abbott, “Oysa lokal üzümlerinizle dünya piyasasında eşsiz ve rakipsiz olursunuz. Bu rakipsiz alan sizin en büyük avantajınız olur” dedi.
Kahramanlara ihtiyaç var
Masters of Wine Weekend İstanbul etkinliğinin bir klasiğe dönüştüğünü belirten Abbott, “Türk şaraplarını tanıtmak için yapılan bu etkinlik çok başarılı. Veritas’ın başındaki Yunus Emre Kocaoğlu da konuya hakim ve Türk şaraplarının dünyada yer edinebilmesi için çok uğraşıyor” dedi. Abbott, Türk şarap endüstrisinin birlikte hareket etmesini yerinde bir strateji olarak değerlendirirken, “Fakat unutmayın ki hep kahramanlara ihtiyaç vardır. Öncülük edecek kahramanı doğru seçerseniz, uluslararası piyasada yer edinmeniz çok kolay olur. Yükselişiniz büyüleyici” diye konuştu.
İlk şarabı biz ürettik diye ortaya çıkın, kimse sizi yalanlayamaz
İNGİLTERE’nin en meşhur iki Master of Wine’ından (MW-şarap üstadı) biri olan, şarap konusunda The Times dahil pek çok gazete ve dergiye yazan ve televizyon programları yapan Tim Atkin, Türk şarap endüstrisini yakından takip ettiğini söyledi. Birlikte tadıma geldiği bütün MW’lerin İstanbul için heyecanlandığını anlatan Tim Atkin, “Bu şehrin müthiş bir büyüsü var. Bunun nasıl bir şans olduğunun yetirince farkında mısınız; emin değilim. Bu büyüyü ve gizemi kullanın” dedi.
Türk şarabı bir sürpriz
Dünyada kimsenin Türkiye’nin şarap üretmesini beklemediğine dikkat çeken Tim Atkin şunları söyledi: “Bu, ilk önce dezavantaj gibi görülebilir. Bunun hoş bir sürpriz olduğunu da düşündürebilirsiniz insanlara. Türkiye’de çok güçlü bir yemek kültürü var. Bu fantastik yemek kültürü ile yerel üzümlerinizi birlikte pazarlayın. Müthiş bir farklılık yaratırsınız dünyada. Bunu yapamamanız için hiçbir engel yok!”
Üzümlere yeni isimler
Kendini ‘Narince’ ve ‘Öküzgözü’ aşığı olarak tanımlayan Tim Atkin, “Öküzgözü, Boğazkare, Kalecikkarası yabancılar için telaffuzu imkansız kelimeler. Belki ÖK, BK, KK gibi baş harflerini şişenin ön tarafına yazıp, arka tarafına ise tam isimlerini ve açıklamalarını koyabilirsiniz. Veya Bulleye gibi Öküzgözü’nün İngilizcesi’ni kullanabilirsiniz. Herkesin dikkatini çekeceğine eminim” diye konuştu.
Anadolu’dan çıktı deyin
İstanbul Doors’un Londra’da satın aldığı restoranlardan çok etkilenen Tim Atkin, Türk şaraplarını kaliteli restoranlar üzerinden tanıtmanın faydalı olacağını söyledi. İlk geldiği Masters of Wine Weekend Istanbul etkinliğinden bu yana Türk şaraplarının bilinirliğinin arttığına değinen Tim Atkin, “Ortaya çıkıp ‘İlk şarap bu topraklarda üretildi’ deyin. Kimse aksini ispatlayamaz. Bu size büyük avantaj sağlar. Türkiye; şarapta hem en eski hem en yeni üretici...” dedi.
Alice harikalar diyarında
JAPONYA’nın tek MW’si olan Ned Goodwin, İstanbul’daki etkinliği “Alice harikalar diyarında” diyerek tanımladı. Japonya ve Uzakdoğu’da Türk şarabına ilişkin bilgi seviyesinin neredeyse sıfır olduğunu belirten Ned Goodwin, şunları söyledi: “Özellikle Kalecikkarası’nı çok seviyorum. Öküzgözü’nün biberli tanımlamalarını beğeniyorum, bazen uçucu olsa da. Fakat iyi işlendiğinde İtalyan tarzına yakın… Rozelerinizi beğenmedim. Üzerinde daha çok çalışmalısınız. Narince’den yapılan çok iyi beyaz şaraplarınız var. Uluslararası üzümlerde üretimin bir fayda sağlayacağını düşünmüyorum çünkü başka ülkeler bu konuda fazlasıyla iyi. İtalyan üzümü Nero d’Avola gayet vaatkar.”
Şarabın 7 üstadı geldi
ETKİNLİĞE Tim Atkin, Sarah Abbott ve Ned Goodwin’in yanı sıra MW unvanı alan ilk iki Amerikalı’dan biri Tim Hanni, 2012 International Wine Challenge’ın Eş Başkanı Peter McCombie, ABD’deki Wines of France kampanyasının sözcülüğünü yapan Sherly S. Morano, Smith & Wollensky Restaurant Group’un şarap direktörlüğünü de yapmış olan Christy Canterbury katıldı. Şarap üreticileri, mekanlar ve tüketiciler üstatlarının Türk şaraplarına vereceği notları bekliyor.