Sanayiciden hükümete yavaÅŸlama uyarısı

Güncelleme Tarihi:

Sanayiciden hükümete yavaşlama uyarısı
OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 05, 2005 00:00

Ä°stanbul Sanayi Odası, hükümeti, "gerekli tedbirler alınmadığı takdirde sanayi üretimindeki yavaÅŸlamanın kalıcı hale gelme riski" konusunda uyardı.   İstanbul Sanayi Odası (Ä°SO),  Ankara’da BaÅŸbakan Recep Tayyip ErdoÄŸan ve bazı bakanlar yaptığı görüşmelerde ekonominin öncelikli sorunlarına iliÅŸkin sunum yaptı. Sunumda, Türkiye’nin siyasal istikrarın katkısıyla enflasyonla mücadelede önemli bir baÅŸarı elde ettiÄŸi, ancak ekonominin mevcut sorunlarının çözümünü saÄŸlamaya bunun yeterli olmadığı kaydedildi. Ä°SO, yılın ilk 6 ayında yüzde 4.3 ile öngörülen hedefin altında büyüme saÄŸlandığını, bu yavaÅŸlSANAYÄ°CÄ° VERGÄ° TATÄ°LÄ° Ä°STEDÄ° SANAYÄ°CÄ° VERGÄ° TATÄ°LÄ° Ä°STEDÄ° Ä°SO'nun Raporunda, 49 il için uygulanan teÅŸvik araçlarının, diÄŸer teÅŸvik araçları ile birlikte her yörenin hammadde ve insan kaynakları ile sektörel geliÅŸme potansiyeli dikkate alınarak uygulanması gerektiÄŸi belirtilerek, "Uluslararası doÄŸrudan yatırımları ülkelerine çekmekte baÅŸarılı olmuÅŸ ülkelerde yaygın biçimde kullanılmakta olan vergi tatili uygulamasının, ülkemizde de büyük ölçekli doÄŸrudan yatırımların teÅŸviki amacıyla etkin bir araç olarak kullanılması önerilmektedir" denildi. amada sanayi üretimi ve ihracattaki gerilemenin en büyük etken olduÄŸunu bildirdi. Sanayi üretimi ve ihracattaki gerilemenin nedeninin de yüksek girdi maliyetlerinde iyileÅŸme olmaması ve TL’deki süregiden aşırı deÄŸerlilik olduÄŸunu savunan Ä°SO, "Kaynak yaratmakta zaten zorlanan sanayimiz, TL’deki deÄŸerlenme ve yüksek girdi maliyetleriyle, ihracatta neredeyse tümüyle karsız çalışır noktaya gelmiÅŸtir. Ucuz ve kontrolsüz ithalat, iç pazarda da büyük sıkıntılara yol açmaktadır" görüşünü bildirdi."YAVAÅžLAMADA KALICILIK RÄ°SKÄ°""Yatırımı, üretimi, ihracatı ve istihdamı destekleyen tedbirler süratle alınmadığı takdirde, sanayi üretimindeki yavaÅŸlamanın kalıcı hale gelme riski vardır" uyarısında bulunan Ä°SO, büyümenin devamı için üretim ve yatırım ortamının iyileÅŸtirilmesi, girdi maliyetlerinin rekabet edilen ülkelerin düzeyine çekilmesi ve sanayinin rekabet gücünü artıracak yeni yapısal düzenlemeler yapılması gerektiÄŸi görüşünü bildirdi. IRAK SINIRI RAHATSIZLIÄžIÄ°SO’nun raporunda, gümrüklerden kontrolsüz giren UzakdoÄŸu malları ile Türk sanayisinin haksız rekabete maruz kaldığı belirtilerek, Irak’la ilgili ÅŸu uyarı yapıldı:  "Son zamanlarda Irak’la ilgili sınır ticaret merkezleri elektrik-elektronik sektörü ürünleri baÅŸta olmak üzere pek çok UzakdoÄŸu menÅŸeli ürünün ülkemize giriÅŸ kapısı haline gelmiÅŸtir. Bu ürünlerin ülkeye giriÅŸinin engellenmesi için yeni düzenlenmeler yapılmalı, sınır ticaretinin kapsamı gözden geçirilmeli ve ihtisas gümrükleri yaygınlaÅŸtırılmalı."Ä°SO’NUN TALEPLERÄ°Ä°SO’nun sunduÄŸu raporda, ekonomideki sorunlara iliÅŸkin olarak ÅŸu çözüm önerileri gündeme getirildi:  YoÄŸun bürokrasi, 21’inci yüzyıl koÅŸullarında rekabet etmeye çalışan sanayicimizin önündeki en önemli engellerden biridir. Merkezi idarenin görev ve yetkilerinin büyük bir bölümünü yerel yönetimlere devretmesi olumlu bir adım olacaktır. Sanayi stratejisi geliÅŸtirilmeli. Sanayi stratejisi oluÅŸturmak için öncelikle ülkenin sanayi envanteri ve yatırım haritası çıkarılarak sanayi kapasitesi belirlenmeli. Sektörlerin ve yörelerin rekabetçi özelliklerine uygun politikalar saptanarak, bu politikaların hayata geçirilmesine yönelik yeni bir teÅŸvik sistemi oluÅŸturulmalı. Enerji fiyatlarının serbest piyasada rekabet, verimlilik ve gerçek maliyet temeli üzerinde oluÅŸması saÄŸlanmalı. Enerji dağıtımında özelleÅŸtirmeye yönelik çalışmalar süratle sonuçlandırılmalı. İdari ve hukuki alt yapı uluslararası standartlara kavuÅŸturulmalı. Yatırım Promosyon Ajansı kurulmalı.  CE iÅŸaretinin kullanılması sürecinde, ihtiyaç duyulan ve Türkiye’de oluÅŸturulması gereken Onaylanmış KuruluÅŸların, AB Komisyonu’nca kabul edilmesi saÄŸlanmalı. Türk Akreditasyon Kurumu’nun (TÃœRKAK) karşılıklı tanıma anlaÅŸmaları ivedilikle yapılmalı.  TSE standartların hazırlanmasına odaklanmalı. Ãœrünlerin ilgili standartlara uyup uymadığının belirlenmesi TSE’den ayrılarak akredite laboratuarlara bırakılmalı. Yeni organize sanayi bölgeleri oluÅŸturulmalı. Türkiye’de üretilen malın kullanılması desteklenmeli, devlet ihalelerinde yerli ürün ve üretime öncelik verilmeli, ihale ÅŸartnamelerinde yerli ürün tercihini zorlaÅŸtıracak tanımlara ve markalara yer verilmemeli. Sanayimizin yeterli kredi imkanına kavuÅŸması, ancak tasarrufların artması, kayıtdışı ekonominin daraltılması ve kamunun borçlanma ihtiyacının azaltmasına yönelik yapısal reformların hızlandırılması ile mümkündür.  İşletmelerimizin orta ve uzun vadeli ihracat kredilerinden, özellikle küçük sanayicilerin Eximbank kredilerinden daha çok yararlanmaları saÄŸlanmalı.Ä°STÄ°HDAM SIKINTISI Makro ekonomik göstergelerdeki olumlu geliÅŸmelere karşın, istihdamda istenilen düzeyde iyileÅŸme henüz saÄŸlanamamıştır. Ä°ÅŸsizlik sorununun çözülmesi ve yeni istihdam olanaklarının yaratılması konusunda ’Ulusal Ä°stihdam Stratejisi’, Avrupa Ä°stihdam Stratejisi’yle uyumlu olarak geliÅŸtirilmeli. Sosyal Sigortalar ve Genel SaÄŸlık Sigortası Kanun Tasarısı ivedilikle yasalaÅŸtırılmalı. Tasarı iÅŸletmelerin prim yükünü hafifletecek, kendi kaynakları ile iÅŸleyebilecek bir yapının oluÅŸmasına ve sosyal tarafların etkin katılımına olanak saÄŸlamalı. Devlet, sosyal sigortaların finansmanına prim ödemek suretiyle katkı saÄŸlamalı. Kıdem tazminatlarının bir fondan karşılanması genel anlamıyla olumlu bir geliÅŸme olacaktır. Ancak, yönetimde ağırlık iÅŸverenlerde olmalı ve prim yükü iÅŸletmelerin rekabet gücünü gözetecek makul bir düzeyde tutulmalı. Sivil toplum kuruluÅŸları tarafından hazırlanan ve Hükümet’e sunulan ’Ekonomik ve Sosyal Konsey (ESK) Kurulması Hakkında Kanun Tasarısı Taslağı’, ivedilikle yasalaÅŸtırılmalı.  Vergi mevzuatındaki karmaşıklık ve bürokrasi, sistemi hantallaÅŸtırdığı gibi ÅŸirketlerin iÅŸ yüklerini de artırmaktadır. Vergi mevzuatı, reel kazançların vergilendirilmesi esasına dayalı olarak yeniden düzenlenmeli.  Kayıtdışılığın önlenmesi için toplumsal mutabakata dayalı bir plan yapılmalı ve belirli bir süreçte uygulanmalı. Verginin tabana yayılması için vergi oranları düşürülmeli, kolay uygulanabilir olmalı ve etkin vergi denetimi saÄŸlanmalı.  Ekonomik faaliyetlerin geliÅŸmesine engel teÅŸkil eden, kayıtdışılığı adeta teÅŸvik eden KDV oranları sektörel bazda çalışmalar yapılarak indirilmeli. Kaynak Kullanımı Destekleme Fonu (KKDF) uygulaması hammadde ve yatırım malları ithalatında kaldırılmalı, sanayicilere kapasite belgelerine baÄŸlı olarak KKDF ödemeden ithalat yapabilme imkanı tanınmalı. Sanayicilerin iÅŸ seyahatlerinde ticari vize kaldırılması, en azından kolaylaÅŸtırılması konusunda, AB nezdinde gerekli giriÅŸimlerde bulunulmalı. İSO AB mevzuatına uyum sürecinde etki analizleri konusunda katkı vermeye hazırdır. Hükümet sanayinin sürece maksimum katkısını saÄŸlayacak yapıyı oluÅŸturmalı.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!