Güncelleme Tarihi:
Avrupa pazarındaki iyileşme ve rekabetçi kur aslında ihracatçıya bu fırsatı sunuyor. Yılın ilk üç ayında da ihracatta yüzde 6.2’lik artış yakalandı.
TÜRKİYE yılın üçüncü ayında 13 milyar dolarlık ihracat yaptı. Geçen yılın mart ayına göre artış yüzde 4.3. 2013 yılında altın ve yurtdışında olumsuz gelişmelerin darbesiyle Türkiye ekonomisine negatif katkı yapan ihracatçı 2014’ten umutlu. Yılın ilk üç ayındaki veriler de ihracatçıları destekler nitelikte. Türkiye İhracatçılar Meclisi verilerine göre yılın ilk üç ayında 38.6 milyar dolarlık ihracat yapıldı. Bu 2013’tekinin yüzde 6,2 fazlası. Her ne kadar en büyük pazarımız Avrupa Birliği’nde işler daha iyiye gitse, rekabetçi kur avantajı olsa da ihracatçıların önünde sorunlar da yok değil. Siyasetteki gerilimin yanı sıra çelik ihracatçısının pazarlarında sorunlar devam ederken ihracatın lokomotifi otomotiv iç sorunlarla karşı karşıya. Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Mehmet Büyükekşi’nin de söylediği gibi 2014ihracatçı için bir fırsat yılı olma potansiyeline sahip.
TİM dün mart ayına ilişkin ihracat rakamlarını açıkladı. Buna göre marta ihracatını yüzde 14.2 arttıran otomotiv sektörü 2.1 milyar dolarlık ihracatıyla yine bir tarihi rekora imza attı. Otomotivi hazırgiyim ve konfeksiyon 1.6 milyar dolarlık ihracatıyla takip ederken üçüncülük 1.4 milyar dolarlık ihracatla kimya sektörünün oldu. Otomotiv iç piyasada kur ve ÖTV artışı ile kredi sınırlaması nedeniyle zor günler yaşıyor. 1 milyon adetlik iç pazar hedefi mazi olan otomotivci ihracatta daha öne çıkacak. Nitekim otomotivcinin en büyük pazarı AB’deki iyileşme de bunu destekliyor.
2013 Nisan ayından beri kan kaybı daha net görülen çelik sektöründe sıkıntı sürüyor. Yılın ilk üç ayında ihracatı yüzde 9 azalan çelikçiye pazar ve damping davalarında devlet desteği şart görünüyor.
ARTILAR
Rekabetçi kur
AB’deki iyileşme
Altının baz etkisinin kalkması
EKSİLER
Siyasi gerilim
Üretimdeki sıkıntılar
Yabancı sermaye düşüşü
Rusya ihracatını savaşlar vurdu
Rusya’ya ihracatı ise Kırım vurdu. Martta Rusya ihracatı yüzde 16 azaldı. ABD pazarındaki kayıp yüzde 18. Libya ve Mısır yüzde 10’u aşan ihracat düşüşleri de ülkelerin iç sorunlarından kaynaklı. Ukrayna’daki sıkıntılar da ihracatı etkiledi. Marttaki kayıp yüzde 17. Suriye’ye yüzde 100 ihracat artışı hala yüklü miktarlarda sipariş alabilen ihracatçı olduğunu gösteriyor.
Büyüme 2014’te ihracata dayanmalı
TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi yaptığı açıklamada 2013 yılı büyümesine hiç bir katkı yapamadıklarına dikkat çekerek “2014’te ekonomik büyüme modelimizin ihracat ve imalat sektörlerine dayanması gerektiğini ve bu yılı bir fırsat yılı olarak gördüğümüzü sürekli vurgulamaya devam edeceğiz. Nitekim ocak-şubata yönelik kesinleşen yüzde 7,2’lik ihracat artışı da bu öngörümüzü destekliyor” dedi. Döviz kurundaki dalgalanmanın durduğuna dikkat çeken Büyükekşi, üretici enflasyonunun ise sıkıntı olduğunu vurguladı. Büyükekşi, “Üretici enflasyonu aramalı-yatırım fiyatlarında artışa sebep oluyor. Sadece iç pazara çalışan firmalar değil, ihracat yapan firmalar da düşük karlarla çalışmak zorunda kalacak” dedi. Büyükekşi Türkiye açısından bir diğer olumsuz gelişmenin de yabancı sermaye konusunda olduğunu dile getirdi.