Güncelleme Tarihi:
ANADOLU yakasından uçuşlara başlayan Türk Hava Yolları (THY) İstanbul Sabiha Gökçen Havaalanı’na hem imaj hem de yolcu sayısı anlamında yeni bir hava verdi. THY ile 5 ayda 1 milyon yeni yolcu alan Sabiha Gökçen, yıl sonunda 19 milyon yolcuya yaklaşacak. CEO Gökhan Buğday, “THY’nin gelişi yeni havayollarını da Sabiha Gökçen’e çekecek. Frekans artıracak bazı havayolları şirketleriyle de anlaşmak üzereyiz” dedi.
48 YOLCUYLA BAŞLAMIŞTI
Anadolu yakasında 2001’de açılan ve 48 bin yolcuyla uçuşa başlayan Sabiha Gökçen Havaalanı, 2013’ü iç ve dış hatlarda ortalama yüzde 24 büyüyerek kapatacak. İkinci pistin ihalesini yıl sonuna kadar gerçekleştirecek olan Sabiha Gökçen Havaalanı aynı anda iniş ve kalkışa imkan sağlayan bu pistle 90 milyon yolcu kapasitesine ulaşabilecek. Savunma Sanayii Müsteşarlığı’na ait Sabiha Gökçen Havaalanı’nın işletmeciliğini 2007’den beri yapan Limak-GMR-Malezya ortaklığına ait ISG şirketinin CEO’su Gökhan Buğday ile bir araya geldik. Havaalanındaki 2013 yılındaki gelişmeleri ve hedeflerini konuştuk.
EN FAZLA THY İTİRAZ ETMİŞTİ
Sabiha Gökçen Havaalanı’na en fazla itiraz ilk yıllarda THY’den gelmişti.THY buradan uçuşlara ne zaman karar verdi?
THY Atatürk Havaalanı’nda transit yolcuyu devam ettirmenin 52 milyon yolcuya hizmet vermenin uçak sayısı artmadan mümkün olmadığı ortaya çıkınca, Sabiha Gökçen’e gelme kararı aldılar. 2-2.5 sene “geliyorlar gelecekler” derken epey sancı çektik. Buraya gelişleri yaklaşık 9-10 aylık bir hazırlığın sonucu. Bize bir milyonun üzerinde yolcu kazandırdılar. Ayrıca THY’nin marka olarak getirisi bambaşka bir şey. Türkiye’nin en iyi markalarından biri.
YOLCU PROFİLİ YÜKSEK
THY’nin gelişi ne değiştirdi?
Yolcu profilini değiştirdi. THY olmadığı için burayı tercih etmeyen yolcularımızı buraya getirdi. THY ile olmazsa uçmam diyenler, Miles&Smiles kullananlar geldi. Profili yüksek kişiler THY’yi tercih ediyor.
Sabiha Gökçen geçen yıl ne kadar büyüdü?
2012 Ekim ile 2013 Ekim karşılaştırmamıza göre dış hatlarda yaklaşık yüzde 40 büyümemiz var. İç hat dış hat ortalamamız ise yüzde 24 civarında. Dış hat daha fazla büyüyor. Daha önceki dönemlerde iç hat daha çok büyürdü şimdi trend değişti. İç hatlarda belli bir doygunluğa ulaşıldı.
SIRADA BAŞKA GELECEK VAR MI
Atatürk Havalimanı’ndan buraya gel-mek isteyen başka havayolu şirketi var mı?
Önümüzdeki 5 sene yani 3’üncü havalimanı açılıncaya kadar Atatürk Havalimanı’nda bir büyüme olmayacağı artık biliniyor. Bu nedenle gelecek büyük uçaklar buraya inecek. Atatürk’e gelecek yeni bir havayolu şirketi yok. Biz Frekans arttırmak isteyen havayolu şirketleri ile görüşüyoruz. Milli bayrak taşıyıcılarından da gelmek isteyen var. Çünkü THY’nin gelişi ile orada yer kalmadığı açıkça ortaya çıktı. Daha önce THY büyüyor, bize yer vermiyor eleştirileri vardı. Şimdi planlamalarını Sabiha Gökçen üzerinden yapıyorlar.
Üçüncü havalimanı için geç bile kalındı
Üçüncü havalimanı gerekli miydi?
Çevresel etkisi, harcanacak paradan çok daha büyük olduğu için Atatürk’e yatırımdan vazgeçildi. Ayrıca o yatırım yapılsa da Atatürk Havalimanı’nı 100 milyon yolcuya getiremezsiniz. Böyle bir şansınız yok. Gözden kaçan şey bu. İstanbul’un gideceği yol çok fazla. Önümüzdeki 10 yılda 150-160 milyona gidebilir. Bunun 40-50 milyonu Sabiha Gökçen’den geçse en az 100-150 milyonu üçüncü havalimanından geçecek. Bence üçüncü havalimanı gecikmiş bir proje. Daha önce bitseydi büyümemiz daha fazla olurdu. Bizim
bölgedeki tek rakibimiz Dubai, Heathrow ve Frankfurt.
90 milyon yolcuya kadar çıkabiliriz
Sabiha Gökçen ne kadar büyüyebilir, hedef nedir?
Burası master planlı bir havaalanı. 70 küsür milyonlara kadar gidecek bir hava tarafı ve terminal kapasitesi çizildi. Gerekli yolcu sayılarına ulaşıldığında yapılacak işlemler o master planda belirli. Şimdi ikinci pist yapılıyor. İkinci pistin ihalesi en geç yıl sonuna kadar yapılacak. Şubat ayı gibi inşaatı başlar. Bu pist İstanbul için önemli. Havacılık kapasitesinin artmasına yardımcı olacak tek altyapı burada. Yolcu sayısı 90 milyona kadar gelebilecek.Aynı anda hem iniş hem kalkış gerçekleştirme imkanımız var. A380 kabul edebilecek alt yapımız olacak. İkinci pistin iki yıl içinde bitmesini bekliyoruz. A380’i olan Singapur, Katar, Emirates Havayolları ile görüşüyoruz.