OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 28, 2003 00:00
Dün Auto Show Fuarı'nı ziyaret eden Sakıp Sabancı fuarda ‘‘Helal kazanmış, vergisini vermiÅŸ kiÅŸiler hobi için lüks otomobil alabilir. Ama tabii ki nasıl hükümetten tasarruf istiyorsak kendimiz de biraz mütevazı ve tasarruflu olmalıyız’’ dedi.Sabancı Holding Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Sakıp Sabancı, otomotivin Türkiye'nin lokomotif sektörlerden biri olduÄŸunu belirterek, ‘‘Auto Show fuarı sektör için büyük bir moral niteliÄŸi taşıyor’’ dedi.Sakıp Sabancı, dün eÅŸi Türkan Sabancı ve kızı Sevil Sabancı ile Auto Show'03'ü gezdi. Fuarda Toyota, Mitsubishi, Akbank ve F&B standtlarına uÄŸrayan Sabancı eÅŸiyle birlikte yeni model otomobillere binerek özellikleriyle ilgili bilgiler aldı. Sabancı Fuar'da Türkiye'de satılan lüks otomobiller ile ilgili sorulan sorulara ise ‘‘Helal kazanmış, vergisini vermiÅŸ kiÅŸiler hobi için lüks otomobil alabilir. Ama tabiki nasıl hükümetten tasaruf istiyorsak kendimiz de biraz mütevazi ve tasarruflu olmalıyız’’ dedi.Otomotiv sektörünün insan hayatında çok önemli bir yeri olduÄŸunu kaydeden Sabancı, herkezin daha iyi bir araba almak istediÄŸini kaydetti. Sabancı dünyanın her yerinde farklı fiyatlara ürünler olduÄŸunu belirterek, ‘‘Mesela New York'ta 5'nci Caddede 5 bin dolara palto satıyorlar. Ama New York'un baÅŸka bir yerinde 50 dolara da palto buluyorsunuz. Bu otomobilde de ev alırken de böyledir. Her konuda fark vardır’’ dedi.‘‘Türkiye'de gönül biraz daha mütevazi olmayı istiyor’’diye konuÅŸan Sabancı, ‘‘Biz hükümetten tasarruf bekliyoruz. Böyle bir ortamda biz de daha mütevazi ve biraz daha tasarrufla olmalıyız’’ diye konuÅŸtu. Sabancı konuÅŸmasına şöyle devam etti:‘‘Ama tabiki imkanları olan daha doÄŸrusu ‘helal' para kazanan kiÅŸiler hobileri için lüks otomobil alabilir. Altını çizmek istiyorum, ‘helal' kazanmış vergisi verilmiÅŸ, Hazine'ye fayda vermiÅŸ parası olanlar hobileri için lüks araba alıyorsa ona hoÅŸgörüyle bakmalıyız. Memlekete fayda saÄŸlamayanların lüks otomobil almasını yanlış buluyorum.’’Sabancı, küçük otomobilleri sevdiÄŸini ve kullandığını belirterek, ‘‘Ben Avrupa'ya gittiÄŸim zamanlar hep Renault 5 kiralardım. Çünkü Türkiye'de zaten büyük arabalara ve limuzinlere biniyordum. Bunun tersi olsun diye hep Renault 5'e binerdim. Bana oyuncak gibi güzle geliyordu’’ dedi. Bugün ise en sevdiÄŸi arabanın Toyota Yaris olduÄŸunu kaydeden Sabancı, ‘‘Yaris küçük ve kompakt bir araç. Allah nasip ettiÄŸi diÄŸer büyük arabaları da kullandım ama ÅŸimdi küçük araba seviyorum’’ diye konuÅŸtu.Sabancı, büyük bir evde yaÅŸayan bir adamın da küçük bir eve gideceÄŸini kaydederek şöyle konuÅŸtu: ‘‘Ben 40 odalı bir müzeden çıktım ve 4-5 odalı bir eve geçtim. Åžimdi biz bu evde çok mutluyuz. Arabada da aynı duygÄŸuları yaşıyorum.’’ Türkan Sabancı ilk kez otomobil fuarı gezdi Sakıp Sabancı'nın eÅŸi Türkan Sabancı ise yaptığı açıklamada, ilk kez otomobil fuarına katıldığnı belirterek, ‘‘Fuar çok iç açıcı ve ben çok beÄŸendim. Ä°nsan hayatındaki en önemli ÅŸeylerden bir tanesi araba. Ben fuarda son model arabaları tespit ettim. Yeni Toyota Corolla almıştım kendime belki fuardan sonra baÅŸka bir modelle deÄŸiÅŸtirebilirim’’dedi.Fuarın kendisinde çok iyi bir intiba bıraktığını belirten Sabancı, ‘‘Çok şık otomobiller var. Ä°nÅŸallan satışlarda iyi olur ve sektöre olumlu yansır’’ diye konuÅŸtu.Toyota Avrupa’da pazar payını Türkiye ile artırdıToyotasa Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Ä°brahim Orhon, pek çok firmanın 2002 yılını kötü geçirdiÄŸini, buna karşılık Toyota'nın pazar payını artırdığı ifade ederek, Toyota'nın pazar payını artırdığı ülkelerden birinin de Türkiye olduÄŸunu ifade etti. GeçtiÄŸimiz yıl Türkiye'de pazar payını ikiye katlayan firma 2003 yılında da aynı performansı devam ettirmek istiyor. Türkiye'de pazarın lideri olmak için gerekli herÅŸeye sahip olduklarını belirten Orhon, şöyle konuÅŸtu:‘‘Avrupa'da tüketicinin beÄŸenisine göre hazırlanmış yeni ürünlerimiz var. Bunların arasında geçen yıl lanse ettiÄŸimiz Corolla, Avensis ve Auto Show 2003'te lanse ediyor olduÄŸumuz Yaris'i ve Land Cruiser modellerimizi sayabiliriz. Modellerimiz konusunda avantajlı bir konumdayız. Bir otomotiv firmasının her sagmentindeki ürünlerinin yeni olması her zaman olan bir ÅŸey deÄŸildir. Türkiye'nin en iyi bayilerine biz sahibiz. Bayilerimiz 1990 yılından beri müşteri memnuniyetini her zaman ön planda tutarak, her sene birinciliÄŸi kazanarak bizi buralara taşıdılar. Hedefimiz Türkiye'de pazar lideri olmaktır.’’HEDEF LÄ°DERLÄ°KToyota'nın Japonya'da açık arayla lider olduÄŸunu söyleyen Orhon şöyle konuÅŸtu: ‘‘Amerika'da da liderliÄŸe oturdu ve ÅŸimdi Avrupa'da da pazar payını arttırarak, oradaki diÄŸer otomobil üreticilerinden geri kalmayan bir pazar payına 2010 yılına kadar ulaÅŸmayı hedefliyor. Avrupadaki pazar payı yüzde 4 civarında. 2010 yılına kadar en az yüzde 8 olması hedefleniyor.’’Toyota'nın Avrupa pazarına verdiÄŸi ağırlık çerçevesinde, Türkiye'nin öneminin arttığını vurgulayan Orhon, Toyota'nın Cenevre Fuarı konseptini Ä°stanbul Auto Show 2003'e bire bir uyguladığını kaydetti.Toyota'nın Türkiye pazarına çok önem verdiÄŸini söyleyen Orhon bun önemi şöyle özetledi: ‘‘Toyota Türkiye Satış Operasyonu Sorumlusu Toyohiko Ino fuarın açılış günü bir kaç saatliÄŸine Ä°stanbul'a gelerek Yeni Avenis'in lansmanını yaptı. Ä°stanbul'da 30 ay sonra yapılan bu fuara bir temsilci ile katılmak Toyota için çok önemliydi.’’ CNN Türk'ten canlı yayınAuto Show 2003 Fuarı, gün boyu canlı yayınlarla CNNTURK ekranında milyonlarca seyirciye ulaşıyor. Ä°ki yıllık kriz molasından sonra bu yıl 9'uncusu düzenlenen Auto Show Otomobil Fuarı'nın önemli olaylarını, geliÅŸmelerini, en yetkili isimlerle hergün canlı olarak ekrana taşıyan CNN Türk bu yayınlarıyla fuara ilgiyi de artırdı. 6. Vites programı editörü Ufuk Sandık'ın sunduÄŸu CNN Türk Fuar özel yayınları, hafta içi 11.30 ve 15.30'da, hafta sonu ise 12.05 ve 15.05'te gerçekleÅŸiyor. Böylece fuarı ziyaret edemeyen otomobilseverler, Ufuk Sandık'ın konukları ile hem fuarı canlı izleyebiliyor hem de sektördeki yenilikleri geliÅŸmeleri en yetkin isimlerden öğreniyor.Toyota felsefesi örnek olduÄ°nsana saygı, müşteri önceliÄŸi ve sürekli iyileÅŸtirme kavramlarını içeren ‘‘Toyota Way’’ felsefesinin sektördeki pek çok firmaya örnek olduÄŸunu belirten Orhon, ‘‘Avrupa kökenli firmaların bazıları ve bütün Amerikan firmaları Toyota'ya giderek ondan ders aldı.’’ dedi. Türkiye'deki fabrikada da bu felsefenin uygulandığını belirten Orhon, geçen yıl yöneticilerin satış ve pazarlamada da bu felsefenin somut olarak uygulanması kararının alındığını ifade etti. Bu uygulamada Türkiye olarak öne çıkıp, diÄŸer ülkelere model olmak istediklerini kaydeden Orhon, ‘‘Toyota way felsefesini bayilerimizle çok sıkı çalışarak, onlara da benimsetmeliyiz.’’ dedi.Türkiye çok önemli pazarToyota'nın Avrupa'da Ä°ngiltere, Fransa ve Türkiye'de 3 fabrikası olduÄŸunu bildiren Orhon, Adapazarı fabrikasının ÅŸirket için büyük önem taşıdığını kaydederek ÅŸunları söyledi: ‘‘Toyota, Toyotasa'ya büyük önem veriyor. Adapazarı fabrikasının dünyadaki sayılı ve Avrupa'daki en iyi fabrika olduÄŸunu söylüyorlar. Özellikle maliyetleri düşürme açısından. Ãœretim açısından Türkiye Toyota için çok önemli. Türkiye Avrupa'da en çok geliÅŸme olanağına sahip, en hızla geliÅŸen pazar. Hem büyük bir nüfusumuz var, hem de yaÅŸ ortalaması 26. Avrupa'da bunun 40 civarında olduÄŸunu görüyoruz. Bu avantajla birlikte, pazar potansiyelimiz de var.’’Â
button