Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Nisan 28, 2003 01:39
Dün Auto Show Fuarı'nı ziyaret eden Sakıp Sabancı fuarda ‘‘Helal kazanmış, vergisini vermiş kişiler hobi için lüks otomobil alabilir. Ama tabii ki nasıl hükümetten tasarruf istiyorsak kendimiz de biraz mütevazı ve tasarruflu olmalıyız’’ dedi.
Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Sakıp Sabancı, otomotivin Türkiye'nin lokomotif sektörlerden biri olduğunu belirterek, ‘‘Auto Show fuarı sektör için büyük bir moral niteliği taşıyor’’ dedi.
Sakıp Sabancı, dün eşi Türkan Sabancı ve kızı Sevil Sabancı ile Auto Show'03'ü gezdi. Fuarda Toyota, Mitsubishi, Akbank ve F&B standtlarına uğrayan Sabancı eşiyle birlikte yeni model otomobillere binerek özellikleriyle ilgili bilgiler aldı. Sabancı Fuar'da Türkiye'de satılan lüks otomobiller ile ilgili sorulan sorulara ise ‘‘Helal kazanmış, vergisini vermiş kişiler hobi için lüks otomobil alabilir. Ama tabiki nasıl hükümetten tasaruf istiyorsak kendimiz de biraz mütevazi ve tasarruflu olmalıyız’’ dedi.
Otomotiv sektörünün insan hayatında çok önemli bir yeri olduğunu kaydeden Sabancı, herkezin daha iyi bir araba almak istediğini kaydetti. Sabancı dünyanın her yerinde farklı fiyatlara ürünler olduğunu belirterek, ‘‘Mesela New York'ta 5'nci Caddede 5 bin dolara palto satıyorlar. Ama New York'un başka bir yerinde 50 dolara da palto buluyorsunuz. Bu otomobilde de ev alırken de böyledir. Her konuda fark vardır’’ dedi.
‘‘Türkiye'de gönül biraz daha mütevazi olmayı istiyor’’diye konuşan Sabancı, ‘‘Biz hükümetten tasarruf bekliyoruz. Böyle bir ortamda biz de daha mütevazi ve biraz daha tasarrufla olmalıyız’’ diye konuştu. Sabancı konuşmasına şöyle devam etti:
‘‘Ama tabiki imkanları olan daha doğrusu ‘helal' para kazanan kişiler hobileri için lüks otomobil alabilir. Altını çizmek istiyorum, ‘helal' kazanmış vergisi verilmiş, Hazine'ye fayda vermiş parası olanlar hobileri için lüks araba alıyorsa ona hoşgörüyle bakmalıyız. Memlekete fayda sağlamayanların lüks otomobil almasını yanlış buluyorum.’’
Sabancı, küçük otomobilleri sevdiğini ve kullandığını belirterek, ‘‘Ben Avrupa'ya gittiğim zamanlar hep Renault 5 kiralardım. Çünkü Türkiye'de zaten büyük arabalara ve limuzinlere biniyordum. Bunun tersi olsun diye hep Renault 5'e binerdim. Bana oyuncak gibi güzle geliyordu’’ dedi. Bugün ise en sevdiği arabanın Toyota Yaris olduğunu kaydeden Sabancı, ‘‘Yaris küçük ve kompakt bir araç. Allah nasip ettiği diğer büyük arabaları da kullandım ama şimdi küçük araba seviyorum’’ diye konuştu.
Sabancı, büyük bir evde yaşayan bir adamın da küçük bir eve gideceğini kaydederek şöyle konuştu: ‘‘Ben 40 odalı bir müzeden çıktım ve 4-5 odalı bir eve geçtim. Şimdi biz bu evde çok mutluyuz. Arabada da aynı duygğuları yaşıyorum.’’
Türkan Sabancı ilk kez otomobil fuarı gezdi
Sakıp Sabancı'nın eşi Türkan Sabancı ise yaptığı açıklamada, ilk kez otomobil fuarına katıldığnı belirterek, ‘‘Fuar çok iç açıcı ve ben çok beğendim. İnsan hayatındaki en önemli şeylerden bir tanesi araba. Ben fuarda son model arabaları tespit ettim. Yeni Toyota Corolla almıştım kendime belki fuardan sonra başka bir modelle değiştirebilirim’’dedi.
Fuarın kendisinde çok iyi bir intiba bıraktığını belirten Sabancı, ‘‘Çok şık otomobiller var. İnşallan satışlarda iyi olur ve sektöre olumlu yansır’’ diye konuştu.
Toyota Avrupa’da pazar payını Türkiye ile artırdı
Toyotasa Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Orhon, pek çok firmanın 2002 yılını kötü geçirdiğini, buna karşılık Toyota'nın pazar payını artırdığı ifade ederek, Toyota'nın pazar payını artırdığı ülkelerden birinin de Türkiye olduğunu ifade etti.
Geçtiğimiz yıl Türkiye'de pazar payını ikiye katlayan firma 2003 yılında da aynı performansı devam ettirmek istiyor. Türkiye'de pazarın lideri olmak için gerekli herşeye sahip olduklarını belirten Orhon, şöyle konuştu:
‘‘Avrupa'da tüketicinin beğenisine göre hazırlanmış yeni ürünlerimiz var. Bunların arasında geçen yıl lanse ettiğimiz Corolla, Avensis ve Auto Show 2003'te lanse ediyor olduğumuz Yaris'i ve Land Cruiser modellerimizi sayabiliriz. Modellerimiz konusunda avantajlı bir konumdayız. Bir otomotiv firmasının her sagmentindeki ürünlerinin yeni olması her zaman olan bir şey değildir. Türkiye'nin en iyi bayilerine biz sahibiz. Bayilerimiz 1990 yılından beri müşteri memnuniyetini her zaman ön planda tutarak, her sene birinciliği kazanarak bizi buralara taşıdılar. Hedefimiz Türkiye'de pazar lideri olmaktır.’’
HEDEF LİDERLİK
Toyota'nın Japonya'da açık arayla lider olduğunu söyleyen Orhon şöyle konuştu: ‘‘Amerika'da da liderliğe oturdu ve şimdi Avrupa'da da pazar payını arttırarak, oradaki diğer otomobil üreticilerinden geri kalmayan bir pazar payına 2010 yılına kadar ulaşmayı hedefliyor. Avrupadaki pazar payı yüzde 4 civarında. 2010 yılına kadar en az yüzde 8 olması hedefleniyor.’’
Toyota'nın Avrupa pazarına verdiği ağırlık çerçevesinde, Türkiye'nin öneminin arttığını vurgulayan Orhon, Toyota'nın Cenevre Fuarı konseptini İstanbul Auto Show 2003'e bire bir uyguladığını kaydetti.
Toyota'nın Türkiye pazarına çok önem verdiğini söyleyen Orhon bun önemi şöyle özetledi: ‘‘Toyota Türkiye Satış Operasyonu Sorumlusu Toyohiko Ino fuarın açılış günü bir kaç saatliğine İstanbul'a gelerek Yeni Avenis'in lansmanını yaptı. İstanbul'da 30 ay sonra yapılan bu fuara bir temsilci ile katılmak Toyota için çok önemliydi.’’
CNN Türk'ten canlı yayın
Auto Show 2003 Fuarı, gün boyu canlı yayınlarla CNNTURK ekranında milyonlarca seyirciye ulaşıyor. İki yıllık kriz molasından sonra bu yıl 9'uncusu düzenlenen Auto Show Otomobil Fuarı'nın önemli olaylarını, gelişmelerini, en yetkili isimlerle hergün canlı olarak ekrana taşıyan CNN Türk bu yayınlarıyla fuara ilgiyi de artırdı. 6. Vites programı editörü Ufuk Sandık'ın sunduğu CNN Türk Fuar özel yayınları, hafta içi 11.30 ve 15.30'da, hafta sonu ise 12.05 ve 15.05'te gerçekleşiyor. Böylece fuarı ziyaret edemeyen otomobilseverler, Ufuk Sandık'ın konukları ile hem fuarı canlı izleyebiliyor hem de sektördeki yenilikleri gelişmeleri en yetkin isimlerden öğreniyor.
Toyota felsefesi örnek oldu
İnsana saygı, müşteri önceliği ve sürekli iyileştirme kavramlarını içeren ‘‘Toyota Way’’ felsefesinin sektördeki pek çok firmaya örnek olduğunu belirten Orhon, ‘‘Avrupa kökenli firmaların bazıları ve bütün Amerikan firmaları Toyota'ya giderek ondan ders aldı.’’ dedi. Türkiye'deki fabrikada da bu felsefenin uygulandığını belirten Orhon, geçen yıl yöneticilerin satış ve pazarlamada da bu felsefenin somut olarak uygulanması kararının alındığını ifade etti. Bu uygulamada Türkiye olarak öne çıkıp, diğer ülkelere model olmak istediklerini kaydeden Orhon, ‘‘Toyota way felsefesini bayilerimizle çok sıkı çalışarak, onlara da benimsetmeliyiz.’’ dedi.
Türkiye çok önemli pazar
Toyota'nın Avrupa'da İngiltere, Fransa ve Türkiye'de 3 fabrikası olduğunu bildiren Orhon, Adapazarı fabrikasının şirket için büyük önem taşıdığını kaydederek şunları söyledi: ‘‘Toyota, Toyotasa'ya büyük önem veriyor. Adapazarı fabrikasının dünyadaki sayılı ve Avrupa'daki en iyi fabrika olduğunu söylüyorlar. Özellikle maliyetleri düşürme açısından. Üretim açısından Türkiye Toyota için çok önemli. Türkiye Avrupa'da en çok gelişme olanağına sahip, en hızla gelişen pazar. Hem büyük bir nüfusumuz var, hem de yaş ortalaması 26. Avrupa'da bunun 40 civarında olduğunu görüyoruz. Bu avantajla birlikte, pazar potansiyelimiz de var.’’