Güncelleme Tarihi:
Sabancı, TÜSİAD ve Türkiye Bilişim Vakfı (TBV) tarafından düzenlenen, “4. eTR Kongresi”nin açılışında yaptığı konuşmada, eTR ödülleri ve kongresiyle e-devlet projelerini ülke gündeminin ön sıralarına taşımayı hedeflediklerini belirtti.
Hayatı kolaylaştıran, hizmet sektörüne yepyeni bir anlayış getiren bu dönüşümün, devlet, özel sektör ve bireyler arasında ilişkiyi yeniden tanımlandığını ifade eden Sabancı, e-devlet uygulamalarının da bu değişimin bir sonucu ve gereksinimi olarak ortaya çıktığını, uygulamaların kalitesinin de bilgi toplumuna dönüşümde büyük bir öneme sahip olduğunu anlattı.
Sabancı, e-devlet uygulamalarının sadece kamunun hizmet verdiği vatandaşların yaşamlarının kolaylaştırılmasıyla sınırlı olmadığını, aynı zamanda kurumlar arası bilgi alışverişi sağlanarak iş ve veri yinelenmesinin önlenmesi ve kamu kurumlarında karar alıcıların bilgiye daha doğru ve kolay ulaşmasıyla kurum içi bilgiye dayalı karar alma süreçlerini geliştirdiğini ve hızlandırdığını söyledi.
e-Dönüşüm Türkiye projesiyle, bilgi toplumu stratejisinden teknik altyapı ve güvenliğe, insan kaynaklarının eğitiminden yasal altyapıya, e-devletten e-sağlık ve e-ticarete kadar çeşitli alanlarda orta ve uzun vadeli strateji ve hedefler ortaya konduğunu hatırlatan Sabancı, şöyle devam etti:
“e-Dönüşüm Türkiye projesi kapsamında hazırlanan bilgi toplumu stratejisi, 2010 yılı itibariyle devlet hizmetlerinin yüzde 70'inin elektronik ortama aktarılmasını hedeflemektedir. Stratejinin hayata geçirilmesi halinde 30 yıl sonra istihdamda yüzde 0.6, iş gücü verimliliğinde yüzde 1.4 ve GSMH'de yüzde 2 artış öngörülüyor. Bilgi toplumu stratejisi acil eylem planındaki 111 eylemin hayata geçirilmesinin, kamu, iş dünyası ve vatandaşın hayatını kolaylaştırıcı önemli etkiler yaratması beklenmektedir.
Bilgi toplumunda rekabet gücünü artırmayı öngören hedefler gerçekleştirilmeye çalışılırken diğer yandan teknolojik uygulamalara sağlam bir hukuki çerçeve kazandırılması gerekmektedir.”
e-Devlet uygulamalarının standartlara uygun olarak geliştirilen kayıt sistemleriyle sağlık harcamalarındaki denetimin artması, israf ve suistimallerin de önlenmesine yardımcı olacağını kaydeden Sabancı, “Ülkemizdeki bölgeler arası bilgisel uçurumun kapanması da e-devlet uygulamalarının yaygınlaşmasıyla eş zamanlı olarak üzerinde durulması gereken bir konudur. e-Devlet uygulamaları bilgi teknolojilerine erişime olan dar bir çevreyi değil, tüm Türkiye'yi kapsayan bir hale gelmelidir” dedi.
Sabancı, sadece bilgi veren web sitelerinden giderek kamu hizmetinin tamamen elektronik ortamda gerçekleştirilebildiği web sitelerine geçişin hızlanması gerektiğini de sözlerine ekledi.
TBV BAŞKANI FARUK ECZACIBAŞI
Türkiye Bilişim Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Faruk Eczacıbaşı da, Maliye Bakanlığı'nın harcamalarda tasarruf yapmak gerekçesiyle 1 Kasım 2006 öncesinde hak edişe bağlanmamış kamu ihalelerini durdurduğunu hatırlatarak, bu kararın bilişim sektörünü etkilediğini söyledi. Eczacıbaşı, “Devletin oluşturduğu bir tasarruf paketinden bilişim harcamalarının kesilmesi makul mü? Ekonomisi istikrarlı bir şekilde devam eden ve bilişim teknolojilerinde dalganın önünde giden ülkelerin benzeri tasarruf önlemlerine başvurduğuna tanık olduk mu?” diye konuştu.
Eczacıbaşı, eTR ödüllerinden beklentilerini sıralarken de, kamu hizmetlerinde verimliliğin artması, kamu harcamalarında tasarruf sağlanması, devlet hizmetinin daha hızlı ve kaliteli verilmesinin sağlanmasının beklentileri arasında olduğunu söyledi.
Kağıda dayalı bürokrasiden web tabanlı kayıt sistemine geçerken aksamaların olmasını doğal bulduğunu belirten Eczacıbaşı, “Yeter ki bu aksaklıklar hızla fark edilip hızla düzeltilsin” dedi.
Eczacıbaşı, 2007'de genel seçimlerin yapılacağını ve Yüksek Seçim Kurulu'nun mükerrer oy ve parmak boyama dönemini tarihe gömdüğünü kaydederek, şöyle konuştu:
“Seçmenler vatandaşlık numaralarına göre bilgisayar destekli seçmen kütüğüne kaydedildi. Buna göre, 46 ilin 502 ilçesinde 17 milyon seçmene ait bilgiler kağıttan bilgisayar ortamına aktarıldı. Kimlik bilgileri Mernis ile uyuşmayan 14 milyon seçmenin bilgileri düzeltildi. Böylece vatandaşlık numaralı seçmen oranı yüzde 43'ten yüzde 94'e yükseltildi. 43 milyon seçmen veri tabanına kaydedildi. bu güzel e-devlet uygulaması hakkında bir sivil toplum kuruluşu olarak şu soruları sormayı görev sayıyoruz. Acaba bu elektronik uygulama ile ne kadar adam/saat tasarruf sağlandı? Bu uygulama ekonomiye ne kadar verimlilik sağlayacak? Bu uygulamada sadece kağıt dosyaları elektronik ortama aktarmakla mı yetindik? Çünkü e-devlet bürokrasiye değil, vatandaşa hizmet için var. Elbette bürokrasi de e-devletten yararlanacak ama bürokrasi şunu unutmamalı; e-devlet bürokrasiye değil, vatandaşa hizmet için var.”
Eczacıbaşı, bürokrasiyi, kendileriyle çalışarak e-devlette verimliliği artırıcı hesaplarda ortaklık yapmaya da davet etti.