Güncelleme Tarihi:
Sabancı Holding Çimento Grubu Başkanı Mehmet Göçmen, çimento şirketleri yanı sıra sektörle ilgili değerlendirmelerde bulunmak üzere Akçansa Genel Müdürü Hakan Gürdal ve Çimsa Genel Müdürü Mehmet Hacıkamiloğlu ile bir basın sohbet toplantısı düzenledi.
Göçmen, Sabancı Holding Çimento Grubu’nun, Alman Heidelberg Cement Grubu ile ortak şirketi olan Akçansa ve yüzde 100 sahibi olduğu Çimsa aracılığıyla Türkiye’deki toplam klinker kapasitesinin yüzde 18’ine, iç satışlarda ise yaklaşık yüzde 20 pazar payına sahip olduğunu ve toplam 2 bin 105 kişiye istihdam sağladıklarını söyledi.
“ÇİMENTODA KONUTUN PAYININ AZALMASI İYİYE İŞARET”
Türkiye’de çimento üretiminin ağırlıkla konut yatırımlarına gittiğini, ancak son yıllarda bu eğilimin altyapı ve ticari yatırımlara doğru kaydığını söyleyen Mehmet Göçmen, “Normalde konut yatırımları 2005’e kadar çimento tüketiminin yüzde 66’sından fazlasını alıyordu.
Altyapı ve ticari yatımlarının payı da yüzde 34 düzeyinde idi. Avrupa’da konut sektörünün payı yüzde 30’lar düzeyinde. Konutta bir kriz yaşandığında da bu durum doğrudan çimento sektörünü etkiliyordu.
Neyse ki son dönemde konut sektörünün payı yüzde 50-55’lere kadar geriledi. Altyapı, ticari ve endüstriyel yatırımların birlikte payı da yüzde 50’lere yaklaştı ve bir eşitlenme aşamasına geliyoruz. Bu olumlu bir gelişme altyapı ve ticari yatırımlar giderek daha fazla pay alacak” dedi.
Özellikle kentsel dönüşüm projelerinin, yakın dönemde inşaat sektörünün gelişmesine katkısının çok yüksek oranda olacağını hatırlatan Göçmen, “Dönüşüm kapsamında 10 yıl boyunca 10 milyon konut yenilenmesi ve yaklaşık 500 milyar dolar düzeyinde ekonomik büyüklük yaratılabilecektir” dedi. Göçmen, dünyanın gelişmiş ülkelerinde asfalt yol ve beton yol bir dengenin kurulduğunu belirterek, Türkiye’de karayolu yatırımlarında beton yol tercihinin yeniden gündeme getirilmesi gerektiğine işaret etti.
“SEKTÖR BU YIL 4-4.5 BÜYÜR”
Çimento sektörünün lokomotifi durumundaki inşaat sektörünün 2011 üçüncü çeyreğinde ekonomik büyümenin biraz daha üzerinde olduğunu belirten Göçmen, “Çimento sektörünün iç pazardaki tüketim artışı ile birlikte 2012’de yüzde 4-4.5 civarı büyüyeceğini, inşaatın da yüzde 5-6 civarında bir büyüme kaydedeceğini öngörüyoruz.
Türkiye’de 2010 yılında 50.5 milyon ton olarak gerçekleşen çimento tüketiminin 2011 yılında yüzde 11 büyüyerek 56.1 milyon tona ulaşacağı tahmin ediliyor. 2010 yılında 692 kilo olan kişi başı çimento tüketimi de 2011 yılında 763 kilo seviyesine ulaşacaktır. Kişi başı tüketimde bin kg hedefine yaklaştık” diye konuştu. Türkiye’nin çimento sektöründe kapasitesini önemli oranda tam kullandığını hatırlatan Göçmen şu bilgileri verdi:
“Türkiye 70 milyon ton civarında bir yıllık kapasiteye sahip. Geçen yıl bunun 56 milyon tonu iç pazarda tüketilirken, 14 milyon tonu da ihraç edildi. İç talebin üzerinde oluşan kapasite fazlası ihracata yönlendirildi. Ancak 2011 yılında toplam ihracat miktarı 4.5 milyon ton azalarak 14 milyon ton seviyesine geriledi. 2012 yılında çimento sektörü eğer yüzde 4-4.5 büyüyecekse iç pazar da 2-2.5 milyon ton civarında büyür. Türkiye bu durumda 2011’e benzer bir ihracat rakamına ulaşır.”
2012 yılında yurtiçi çimento tüketiminin çeşitli altyapı, konut ve kentsel dönüşüm projelerine dayalı olarak büyümeye devam edeceğini, Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkelerindeki politik durumun belirsizliğinin ihraç pazarlarına olan negatif etkisinin azalarak sürmesi beklenmektedir.
"SURİYE PAZARI SIFIRLANDI"
Türkiye’nin toplam ihracatının yüzde 50’sinin Ortadoğu ve Kuzey Afrika bölgesine olduğunu, yaşanan Arap baharı ve Suriye krizinin etkisiyle ihracat cephesinde yeni bir durumun ortaya çıktığını vurgulayan Göçmen şu değerlendirmeyi yaptı:
“Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkelerindeki politik durumun belirsizliğinin ihraç pazarlarına olan negatif etkisinin azalarak sürmesini bekliyoruz. Türkiye’nin ihracat pazarlarında önemli değişimler var. İtalya, Fransa gibi ülkelerin yer aldığı Güney Avrupa’ya ihracat bitti. Kuzey Afrika, Ortadoğu ve komşu ülkelere ihracat vardı. Arap baharıyla birlikte bunların bir kısmı önemli dar boğazdan geçiyor.
Suriye sıfırlandı. Libya’da sezonun nasıl açılacağını bilmiyoruz. Suriye’deki gelişmelerin yakından takip edilmesi gerekiyor. Suriye ihracatını ikame edecek başka bir yer bulmak zor. Büyük oranda karayoluyla gerçekleşen Suriye’ye ihracat 2-2.5 milyon ton civarında idi. Şu anda en büyük pazar Irak.3 milyon ton ihracat var. Şimdi Batı Afrika’ya daha çok gidiyoruz, Rusya bu yıl biraz canlanıyor gibi. Suriye’ye yapılan ihracat iç pazara yönelebilir.”
“ÇİMENTONUN KİLOSU 10 KURUŞ”
Çimento fiyatları konusunda da bilgi veren Mehmet Göçmen ihracatın daralması nedeniyle bu miktarın iç piyasaya gideceğini ve bunun da fiyatların aşağı çekilmesine neden olacağını vurgulayarak şunları söyledi:
Türkiye’de çimento çok pahalılaştı fırtınası kopuyor. Pahalılaşmış hali ile çimentonun kilosu sadece 10 kuruş. Çimentonun inşaat maliyetindeki payı yüzde 4’ten azdır. Dünyada Türkiye’den daha ucuz çimento satan başka bir ülke yok. Çin kendi enerji politikaları gereği o kadar fazla ihracat yapmayı desteklemiyor. Örneğin dünyada toplam üretim olan 3.6 milyar tonun yüzde 60’ını üreten Çin 10 milyon ton ihracat yapıyor.
Bu bir ülkesel tercihtir. Türkiye’nin bir ithalat riski yok. Çünkü Akdeniz havzasında Türkiye’ye ihracat yapacak konumdaki bütün ülkelerde çimento fiyatı 80 dolarla 130 dolar arasında değişiyor. Bizim en çok artmış halimizle 60 dolar civarında. Çimentonun iç pazara daha çok satılması normalde fiyatın artması yönümde baskı yapar. Ama Türkiye’de tersi oluyor ve aşağı doğru bir fiyat baskısı oluşuyor. Türkiye bugün kendi bölgesinde çimentonun en ucuza satıldığı yer. İhracat geçen sene iç piyasadan daha pahalı oldu. İhracat fiyatı da 50-60 dolar arasında. İç fiyat da 60 doların biraz altında seyretti.”
“BEŞ YILDA 200 MİLYON DOLAR SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK YATIRIMI”
Sabancı Çimento Grubu’nun sürdürülebilirliğe ciddi yatırım yaptığını ve bu yaklaşımın devam edeceğini söyleyen Göçmen, “5 yılda 200 milyon dolar sürdürülebilirliğe yatırım yapacağız demiştik. Geçen sene 72 milyon dolar yatırım yapmışız, bu sene de 50 milyon doların üzerinde sürdürülebilirliğe yatırım yapacağız. İçeride ve dışarıda büyüme hedefindeyiz.
Çimento şirketlerimizin kendi bilançolarından kaynaklı olarak ciddi bir finansal gücümüz var. Dünyadaki finansal konjonktür de yeni alımlara müsait. Tabi ki bu satın alma süreçleri biraz uzun sürüyor. Dünyanın zor coğrafyalarında hukuki ve çevresel görüşmeler yapmanın ne kadar zor olduğuna tanık oluyoruz. Bazı ülkelerde arsa sahipliği hukuku yok. Fabrikayı alıyorsunuz sonra biri geliyor hak iddia ediyor. Şu aşamada kamuoyuna açıklama yapacak bir aşamada bulunmasak da bu süreçte sona yaklaştık” dedi.
“AKÇANSA VE ÇİMSA AYRI SATIN ALMALARLA İLGİLENİYOR”
Göçmen, yakın coğrafyanın Türkiye’ye 2 saat uçuş mesafesindeki ülkelerin tümünü kapsadığını belirtirken, ülke adı vermedi. Göçmen bu konuda şu değerlendirmede bulundu:
“Şirketlerimizin bilançolarına açıp baktığınızda, bizim iki şirketimizin bugünkü bilanço büyüklüklerinin çok ciddi milyar TL’nin üzerinde kendi öz kaynakları ile yatırım yapma gücünde olduğunu görürsünüz. Bugün en basit şirket yarattığı faaliyet kârının nakit akımının 4 misli borçlanabilir. Bizim de Grup olarak 1-1.5 milyar TL civarında bir satın alma yapabilmeye yönelik öz kaynak gücümüz var.
Bu yatırımların bir kısmını Akçansa’yı, bir kısmını da Çimsa’yı lokomotif olarak kullanarak yapacağız. Ama bizim ortağımızla rekabet etmeme koşulu ortaklık anlaşmamızda yok.Yani bir müddet sonra iki şirket de aynı ülkeye gidebilir. Akçansa için ve Çimsa için ayrı ayrı baktıklarımız var. Yurtiçinde de satın almalarla ilgileniyoruz. Afyon Çimento’ya teklif verdik bekliyoruz. Yurtdışı yatırımları ve Türkiye’deki satın alma fırsatlarını değerlendireceğiz. Afyon gibi, başka satın alma fırsatları olursa onlarla da ilgileneceğiz.”
AKÇANSA VE ÇİMSA TOPLAM 225 MİLYON TL YATIRIM YAPACAK
Akçansa Genel Müdürü Hakan Gürdal, şirket olarak 2012 yılında toplam 125 milyon TL düzeyinde bir yatırım planladıklarını belirterek, “İhracat anlamında ana ortağımızla Hiedelberg Cement ile yeni pazar arayışlarımız sürüyor. 9 aylık verilerimize bakıldığında bir önceki yıla göre ciro bazında yüzde 20-22 civarında bir artış oldu. Son çeyreğin de buna paralel olmasını bekliyoruz” dedi. Çimsa Genel Müdürü Mehmet Hacıkamiloğlu da şirketin 2011 yılı 9 aylık sonuçlarıyla cirosal bazda yüzde 16 büyüdüğünü ve yıl sonu rakamlarının da buna paralel düzeyde gerçekleşeceğini öngördüklerini söyleyerek, “2012 için 100 milyon TL yatırım harcaması yapmayı hedefliyoruz” açıklamasını yaptı.