Oluşturulma Tarihi: Ağustos 07, 2004 00:00
Rusya Parlamentosu'nun alt kanadı Duma, dün yapılan oturumda ülkede sayısı giderek artan “bira bağımlıları” nedeniyle bira reklamlarına kısıtlamalar getiren bir yasayı onayladı.Yasaya göre, saat 07.00 ve 22.00 arasında televizyonlarda bira reklamlarının yayınlanması kesinlikle yasak. Bu saatlerin dışında yayınlanan reklamlarda da insanların ve hayvanların olması yasaklanıyor. Rusya'da bira, son zamanlarda, halkın en gözde içkisi olan votkaya rakip olmaya başlamış, tüm dünyada en hızla büyüyen bira pazarı olan Rusya'da satışlardaki artış siyasetçileri endişelendirmeye başlamıştı.Bira reklamlarının gençleri hedef aldığını düşünen siyasetçiler, hazırladıkları yasayla bira satışlarının özendirilmesini engellemeyi, gençler ve çocuklar arasında artan alkol bağımlılığını azaltmayı amaçlıyorlar. Onaylanan yasa, televizyonların en çok izlendiği saatlerde, bira reklamlarının yayınlanmasını tamamen yasaklıyor. Reklam sektörü ve bira üreticileri elde ettikleri karın yasak nedeniyle önemli oranda azalacağını savunuyorlar. Yasanın yürürlüğe girebilmesi için meclis üst kanadı Rusya Federasyon Konseyi (Senato) ve Devlet Başkanı Vladimir Putin tarafından onaylanması gerekiyor. Votka reklamlarına getirilen benzer bir yasağın ardından üretici şirketler, şirket logolarını kullanarak kuruyemiş gibi yiyeceklerin reklamlarını yapmışlardı. Aynı logo kullanılmış olsa da pazarladıkları ürün alkollü bir içecek olmadığı için yasayı ihlal etmemişlerdi. EFES: “BİZİ OLUMLU ETKİLER”Rusya'daki bira piyasasının önemli isimlerinden ve Rus milli takımının sponsoru olan Efes Grubu'nun Pazarlama Direktörü Tuğrul Ağırbaş A.A'ya yaptığı açıklamada, bira reklamlarına yönelik getirilen yasağın, piyasaya yeni giren ve markalaşmaya çalışan firmalara olumsuz etki yapacağını söyledi. Efes'in Rus milli takımının sponsorluğunun yanı sıra konserler gibi birçok etkinliğe yaptığı sponsorlukla Rusya piyasasında tanınan bir marka olduğunu kaydeden Ağırbaş, şunları söyledi: “Yasanın bu halinden anladığımız kadarıyla sponsorlukları etkileyecek bir şey yok. Çünkü yasada sponsorluk yapamaz denmiyor. Ancak yasa bira reklamlarının saat 07.00-22.00 arasında yapılmasını engelliyor. Bu saatler arasında sponsorluğu yapılan takımların maçları ne olacak. Onu bilemiyoruz. Bu konuyu avukatlarımız inceliyor.” Bu yasakla birlikte pazara yeni girmiş veya girecek olan firmaların tanıtım zorluğu yüzünden büyük dezavantajları olacağını söyleyen Ağırbaş, “Biz sonuçta yıllardır burada piyasada önemli yer edinmiş bir markayız. Bize, piyasaya yeni giren biraların aksine olumlu etkisinin olacağına inanıyoruz” dedi. Efes İçecek Grubu'nun bira markası Stary Melnik (İhtiyar Değirmenci), Moskova'da piyasaya sürülen bira markaları arasında ciro üzerinden elde ettiği yüzde 11,4'lük pazar payıyla ilk sırada bulunurken, Efes Grubu'nun tüm bira markalarının Rusya pazarındaki payı yüzde 15,7 oranında. Efes İçecek Grubu'nda yurtdışı bira faaliyetlerini yürüten Efes Breweries International'ın Rusya'daki iştiraki olan Moskova Efes Biracılık tarafından üretilip pazarlanan Stary Melnik, 600 farklı markanın yer aldığı Rus bira pazarının da üçüncü büyük markası olma özelliğini taşıyor. “Global bira pazarında” en büyükler arasında yer alan, bu yıl ABD, Çin ve Almanya'nın ardından dördüncü sıraya yükselmesi beklenen Rusya'da, dünyanın en büyük 5 beş bira üreticisi faaliyet gösteriyor.
button