Güncelleme Tarihi:
ULUSLARARASI Futbol Federasyonları Birliği’nin (FIFA) adının karıştığı 2018 ve 2022 Dünya Kupası ev sahipliğine ilişkin rüşvet iddiaları, kuruma pahalıya patladı. Önce Sony ve Emirates şimdi de Castrol, Continental ve Johnson and Johnson şirketleri FIFA’nın sponsorluğundan ayrıldığını açıkladı. Continental’in 2003, Castrol’ün 2008, Johnson and Johnson’ın ise 2011 yılından bu yana FIFA ile sponsorluk anlaşması bulunuyordu.
6 SPONSOR DEVAM EDİYOR
Sponsorluktan çekilen şirketler kararla ilgili açıklama yapmadı ancak 2018 Dünya Kupası’nın Rusya’ya, 2022 Dünya Kupası’nın da Katar’a verilmesiyle ilgili rüşvet iddialarının bu kararda etkili olduğu yorumları yapılıyor. FIFA’nın mevcut sponsorları arasında ise Adidas, Coca-Cola, Gazprom, Hyundai, KIA Motors ve Visa bulunuyor.
FEDERASYONLAR ETKİLENECEK
Dört yılda bir Dünya Kupası’nı düzenleyen ve sponsorlarından yaklaşık 1.5 milyar dolar gelir elde eden FIFA’nın yeni sponsor bulamaması durumunda birçok federasyon gelir kaybına uğrayacak. Bu federasyonların başında ise Afrika ülkeleri geliyor. Gelirlerinin önemli bir bölümünü oluşturan Dünya Kupası ödüllerinin azalmasıyla bu federasyonların ayakta kalmasının zor olduğu belirtiliyor. FIFA, Dünya Kupası boyunca federasyonlara toplam 476 milyon dolar ödül dağıtıyor.
Blatter isyanı
RÜŞVET iddialarının ardından İngiltere başta olmak üzere çok sayıda ülke FIFA’ya 1998 yılından bu yana başkanlık eden 78 yaşındaki Sepp Blatter’a bu yıl yapılacak seçimde yeniden aday olmama çağrısında bulunmuştu. 209 üyenin oy kullanacağı seçim için perşembe gününden itibaren adaylar resmen kampanyalarına başlayacak.
FIFA Başkan Yardımcısı ve Ürdün Prensi Ali bin el-Hüseyin’in yeterli imzayı toplayarak Blatter’a karşı yarışması bekleniyor. İngiliz basını, UEFA Başkanı Michel Platini’nin de Prens Hüseyin’e destek vereceğini kaydetti.
Süper Lig’de de sponsor krizi var
FIFA’daki sponsor krizinin benzerini Süper Lig takımları da yaşıyor. Türk futbolunun içinde bulunduğu sponsor krizinin nedeni olarak da şike soruşturması ve taraftar olayları gösteriliyor. Turkcell, Türk Telekom ve Ülker gibi dev şirketlerin futboldan çekilmesinin ardından Süper Lig’de birçok kulüp sponsor bulamadı. Bu sezon Fenerbahçe başta olmak üzere birçok takımın formasında sponsor yer almadı. Sponsor krizine bir de Passolig uygulaması eklenince takımların gelirleri önemli ölçüde azaldı.