Güncelleme Tarihi:
Rusya’da en çok tüketilen buğday olan greçkanın son dönemde azalmasıyla beraber alternatif ürünler arandığını ifade eden Tiryakioğlu, “Tam bu dönemde bizim bulgurumuzu keşfettiler. Bulgurla yapılan yemekler çok beğenildi. Rusya’ya bulgur ihracatımız bir anda ikiye katlandı. Rusya’da bulguru tadan, greçkayı bir daha yemiyor" dedi.
Gıdanın artık stratejik bir ürün olduğunu vurgulayan Tiryakioğlu, Türkiye’nin gıdada bir liman konumunda bulunduğunu kaydetti. Dünyadaki bakliyat piyasasını Türkiye’nin oluşturduğunu anlatan Tiryakioğlu, Suudi Arabistan gibi bazı ülkelerin stratejik gıda ürünlerini Türkiye’de depolama gibi projeleri olduğunu söyledi.
Makarnada İtalya'yı geride bıraktık
Dünyanın en iyi durum buğdayının Türkiye’de yetiştiğini açıklayan Tiryakioğlu, bu nedenle Türk makarnasının dünyada daha çok tutulmaya başladığını söyledi.
Makarnada dünyada İtalya’yı kapasite olarak geçtiklerini belirten Tiryakioğlu, sözlerine şöyle devam etti:
“Dünyada 100’e yakın ülkeye ihracat yapıyoruz. Makarnada en çok Nijerya, bulgurda ise Irak en büyük ihraç pazarımız. Uzak Doğu ve Güney Amerika yeni hedef pazarlarımız. Japonya’ya girmek istiyoruz ancak bu ülkeye gıda ürünü sokmak hiç de kolay değil. Japonlar makarna sektörünü İtalyanlara teslim etmiş durumdalar. Yerel pişirme teknikleriyle makarnamızı Japonlara sevdirmeye başladık. Güney Amerika da bizim için stratejik. Brezilya, Arjantin ve Meksika gibi ülkelerin damak tatları bizimkine yakın. Bununla beraber Ortadoğu ve Afrika bizim en önemli pazarlarımız olmayı sürdürecek. Suudi Arabistan’da marketlerde ürünlerimizi tattıracağız. Bu yılın ilk 10 ayında, geçtiğimiz yılın ilk 10 ayına göre yüzde 40 oranında bir ihracat artışı var. 2014 yılında dünyanın her coğrafyasında tanıtım yapacağız.”
Makarna ve bulgurda sadece dünyaya değil, Türkiye’ye de tanıtım yaptıklarını belirten Tiryakioğlu, “Bulgur ve makarna üzerinde yanlış algılar var. Bu ürünlerin kilo yaptığı söyleniyor ancak bununla ilgili bilimsel bir veri yok. Bu yüzden tanıtım bütçemizin yüzde 10’u kadarını Türkiye için tanıtıma ayırdık. Kamu spotları hazırlayacağız. Çok izlenen dizilere makarna ve bulguru yerleştireceğiz. Hedefimiz, Türkiye’nin kişi başı yıllık 6 kilogram makarna ve 12 kilogram bulgur tüketimini daha da artırmak” diye konuştu.
Avrupa'dan kota darbesi
Avrupa Birliği ülkelerinde uygulanan kotalar makarna ve bulgur ihracatına darbe vuruyor. Avrupa'nın, Türkiye'ye yıllık olarak makarnada 20 bin ton, bulgurda 10 bin ton kota uyguladığını açıklayan Tiryakioğlu, bu durumun ihracatı olumsuz etkilediğini söyledi. Tiryakioğlu, 'Bu bir yıllık bir kota zaten üç günde doluyor. Gümrüğünü ödeyerek bu defa satmaya çalışıyorsunuz. O zamanda yüzde 40 vergi ödüyorsunuz' diyerek tepkisini dile getirdi.
Rusya'daki bulgur tanıtımından iyi sonuç aldıklarını açıklayan Tiryakioğlu, 'Rusya'da 250 milyon insan yaşıyor ve orada greçka denilen bir ürün var. Biz bulguru tanıttıktan sonra Rusya'ya 3 bin tonlarda olan satışımız 6 bin tonlara çıktı. Türk bulguru, Rusya'da 1 milyon tirajlı gazeteye haber oldu. Bulguru tadan bir daha greçka yiyemiyor' dedi.