Güncelleme Tarihi:
Koç Grubu'na bağlı RMK Marine şirketi, dünyaca ünlü yat üretim şirketi Oyster ile seri olarak yelkenli süper yat üretimi için hazırlanan projeye imza attı.
Kalamış Setur Marina'daki Divan Suchi Restoran'da düzenlenen törende, RMK Marine adına sözleşmeye imza atan Koç Grubu Şeref Başkanı Rahmi Koç yaptığı konuşmada, “Yatların tasarımını ve satışını Oyster üstleniyor. Biz üretimi yapacağız. Bir nevi yan sanayi gibi çalışacağız. Ama tüm üretim burada, bizim tesislerimizde gerçekleştirilecek” dedi.
Koç, Oyster şirketinin kurulduğu 1973 yılından beri 1.200 yat ürettiğini belirterek, şunları söyledi:
“Oyster, yat sanayinin 'Bentley'i sayılır. Kalitesi, performansı ve modern dizaynı ile kendi sınıfındaki yatların iki katı fiyatına satılır. Oyster, dünya çapında sağladığı servis hizmeti sayesinde sadece üretim ve satışta değil, satış sonrası da müşterilerine birçok olanak sunmakta. Bugün Türkiye'de Arçelik'in revaçta olması da aynı sebepten, verdiği iyi servis ve bakım hizmetlerinden kaynaklanmaktadır.
Dünyada, petrol fiyatlarının artması ile dünyadaki dolaşan para miktarı da arttı. Bu artış, motorlu yatlardan ve yelkenli yatlardan süper yatlara doğru bir eğilim başlattı. Süper yatlar, 30 metreden yukarı olan teknelerdir. Yat üretimi, boyutu büyüdükçe maliyeti artan bir şey. Rekabeti çok olan bir sektör. Oyster firması, daha önce süper yat üretimi yapmamış. Ama bu eğilimle birlikte onlarda üretim için İstanbul'u ve bizi en iyi tersane seçmişler. Bu projeyi başlatmak için de bugün buradalar. Dünyada gemi üretimi, Uzak Doğu ülkelerine kaymakta, yat ve süper yat üretimleri ise Türkiye gibi ülkelerde ön plana çıkmakta. Bu bir fırsat ama bu rüzgar iyi değerlendirilmezse, bu da Uzak Doğu'ya kaçabilir.”
“OYSTER İLE SERİ ÜRETİME GEÇECEĞİZ”
Tasarımı Dubois Naval Architects Şirketi tarafından yapılacak olan 30 ve 37 metrelik yelkenli süper yatların tüm üretimini kendi tersanelerinde gerçekleştirileceğini kaydeden Koç, “Yılda 4 adet üretim planlıyoruz. Biz kendimiz zaten özel üretim yapıyoruz. Oyster ile seri üretime geçeceğiz. İlk Oyster teknesinin yapımına bu sene sonunda başlanacak. Yelkenli süper yatlar modern teknoloji ve kompozit kalıp olarak, Tuzla'daki tersanemizde inşa edilecek. İlk yelkenli süper yat 2009 yılı sonunda inşa edilmiş olacak” diye konuştu.
RMK Marine şirketinin sadece yat üretimi yapmadığının da altını çizen Koç, “Biz üç dalda hizmet veriyoruz. Bir tanesi gemi üretimi. Bunun içinde koster, tanker ve askeri gemiler var. En son kazandığımız ihale ile Sahil Güvenlik Komutanlığı'na 4 adet 88 metrelik arama kurtarma gemisi üretmeye başladık. Ayrıca, yat üretimi ve gemi bakımı da yapıyoruz. Özel yat üretimimiz sürecek. Oyster bizim seri üretimimiz olacak” şeklinde konuştu.
Bir basın mensubunun sorusu üzerine de Koç, yeni bir marina inşaatı için Türkiye ve Kıbrıs'ta yer aradıklarını belirterek, “İstanbul'da yeni bir marina yapmak istiyoruz. Türkiye çapında bir değerlendirme içindeyiz. Ayrıca Kıbrıs'tan da bir teklif aldık. Bunu da değerlendiriyoruz” yanıtını verdi.
OYSTER'İN SAHİBİ
Toplantıda konuşan Oyster şirketinin sahibi Richard Matthews ise Türkiye'de bulunmanın kendisi için büyük bir mutluluk olduğunu belirtti.
Matthews, “Koç Grubu ile olan ilişkimizin süper yat üretiminde çok daha iyi bir hal alacağına inanıyorum. Bizim güvendiğimiz, bizim inandığımız ve Oyster markasını seven bir grupla çalışmak, bizim için büyük memnuniyet” dedi.
Yaptıkları işte başarılı olmak için dört önemli faktör olduğunu belirten Matthews, şunları kaydetti:
“Öncelikle harika bir tasarımcı. Bizim tasarımlarımızı Ed Dubois yapacak. Süper yat tasarımlarında dünyanın 1 numarası olarak tanınıyor. Kritik bir şey daha var; bunlar kalite ve iyi değer. Bunları yakalayabilmek için Türkiye'de bulunuyoruz. Türkiye'de RMK Marine'nin çok iyi kalitede üretim yaptığını biliyoruz. İşçilik, hem ahşap hem de diğer üretimlerde çok iyi. Maliyet açısından da bakıldığında, Türkiye'de üretim yaptığınızda diğer üreticilerle rekabet yapabiliyorsunuz.
Bu iş kolunda başarılı olabilmek için en önemli konu ise iyi bir servis sağlayabilmek. Oyster'ın en önemli özelliği ne acentası ne de bayisi olmasıdır. Biz bütün müşterilerimizle birebir ilgilenir ve onları yakından tanırız. Bizim bu proje ile amacımız müşterilerimizin, RMK Marine ve Oyster'ın ürettiği süper yatlara geçişlerini sağlamak.”
Konuşmaların ardından Koç ve Matthews, Oyster Süper Yatlarının RMK Marine tarafından üretilmesi projesini imzaladı.
SABİHA GÖKÇEN İHALESİ
Toplantı çıkışında Rahmi Koç'a bir gazeteci, Sabiha Gökçen Hava Limanı yeni dış hatlar terminal binası ve ilgili tesislerin yap-işlet-devret modeliyle yaptırılmasına ilişkin ihale bedelini nasıl bulduğunu sordu.
Rahmi Koç bu soruya, “Verilen fiyat için ne az ne de çok diyebilirim. İhaleye giren firmalar zaten muteber firmalar. Her şeyin hesabını onlar önceden yapmıştır” şeklinde yanıt verdi.