Güncelleme Tarihi:
2011 yılında yaklaşık 17 milyar dolarlık ihracat geliri elde etmeyi hedefleyen Türk hazır giyim sektörünün çatı kuruluşu TGSD ile ticari alacak (kredi) sigortası kuruluşu Coface'in işbirliği, düzenlenen basın toplantısında duyuruldu.
TGSD Başkanı Cem Negrin, Türkiye'yi dünya pazarlarına taşıyan Türk tekstil ve hazır giyim sektörünün son kriz döneminin dışında sürekli olarak geliştiğini ve büyüdüğünü kaydetti.
Negrin, son 25 yılda hızla gelişen sektörün bugün 16-17 milyar dolar hazır giyim, 8,5-9 milyar dolar da tekstil ihracatı yapan bir güce ulaştığını dile getirerek, Türk hazır giyim sektörünün, dünyanın bilinen tüm markalarına ihracat yaptığını söyledi.
Sektörde hemen hemen 4 milyar dolarlık bir açık hesap riski bulunduğunu, tekstilin de hesaba katılması durumunda bu rakamın yaklaşık 5 milyar dolara ulaştığını ifade eden Negrin, “Bir yandan ödemeler gelirken diğer yandan sürekli olarak ihracat yapıldığı için hazır giyimdeki söz konusu 4 milyar dolarlık risk hiçbir zaman azalmıyor. Kesin rakamları bilememekle birlikte bu 4 milyar dolar içinde her sene 40-50 milyon dolarlık ihracatımızın ödeme güçlüğüne girdiğini tahmin ediyoruz” dedi
Rekabetin her geçen gün keskinleştiği pazar ortamında suyun akış yönünü görebilmenin ve nelerle karşılaşılabileceğini öngörebilmenin önemini vurgulayan Negrin, “Bir yandan hepimizin canını yakan Uzakdoğu baskısı, diğer yandan artan maliyetler karşısında fiyat tutturmada yaşadığımız sıkıntılar önümüzde aşılması gereken büyük sorunlar olarak duruyor” dedi.
Artan pamuk fiyatları, sürekli olarak yükselen enerji maliyetleri, istihdam ve üretim üzerindeki ağır vergi yükleri nedeniyle geçmişe göre bugün sektör olarak daha da zorlanmaya başladıklarını belirten Negrin, şunları kaydetti:
“Ancak bütün bunları göze alarak daha fazla ihracat için çaba harcayan hazır giyimciyi bugüne kadar yeterince gündeme gelmeyen başka riskler bekliyor. Önceki yıllarda daha ihraç ettiği ürünler yoldayken, ödemesi banka hesabına yatan hazır giyimci bugün artan rekabet koşulları nedeniyle açık hesap çalışmak zorunda. Bir başka ifadeyle siparişi alacak, üretecek, teslim edeceksiniz, karşı taraf dilediği zaman size ödemesini yapacak ya da bir takım gerekçeler ortaya koyarak ödemenizi yapmayacak.
Dünyanın pek çok ülkesinde bizimle rekabet halinde olan şirketler ticari alacak sigortasını çoktan keşfetti. İhracat sigortası alanında dünyanın en önemli kurumlarından olan Coface ile yaptığımız anlaşma ile tekstili de kattığımızda yaklaşık 5 milyar dolarlık bir ihracat riskini minimize edecek bir işbirliğinin ilk adımını atıyoruz.”
Negrin, bu işbirliği ile ihracatın tamamını sigorta ettirme ve karşı tarafın ödememesi halinde alacaklarını Coface üzerinden tahsil etme imkanı sunduklarını bildirerek, ihracatçının bir yandan alacağını garanti ederken diğer yandan pek çok diğer riski ortadan kaldırdığını ifade etti.
“Biz Coface ile başlattığımız projeyle sadece hazır giyim ihracatını değil Türkiye'nin de geleceğini sigorta ettiriyoruz” diyen Negrin, işlerinde riski minimize etmenin en iyi yolunun, Coface'ın liderliğini üstlendiği hizmet alanlarından yararlanmak olduğunu dile getirdi.
COFACE TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ ALPERGUN
Coface Türkiye Genel Müdürü Belkıs Alpergun ise sigorta kuruluşunun, 60'tan fazla ülkede 130 bin müşteriye, yaklaşık 7 bin çalışanıyla doğrudan hizmet verdiğini kaydetti.
Alpergun, küresel ekonomik krizin etkilerinin başladığı 2008 ve bu etkilerin derinleştiği 2009 yılı ve sonrasında Türkiye'de toplam 53 milyon liralık hasar ödemesi gerçekleştirdiklerini belirtti.
Bu desteğin, ticari işletmelerin gerek nakit yönetimi gerekse verimlilikleri açısından önemli bir kaynak yarattığını, bir anlamda satıcı–alıcı ilişkilerinin “Coface Yaklaşımı” ile daha az zarar görmesine aracılık ettiklerini dile getiren Alpergun, “Bugün itibariyle Coface, ticari alacak sigortası hizmeti kapsamında 18 bin Türk şirketinin üzerinde yaklaşık 4.5 milyar avroluk riski yönetiyor” dedi.
Alpergun, büyüme yolunda özellikle ihracatçı şirketlerin en önemli ihtiyacının, tedarikçisinden müşterisine kadar ticari ilişki içinde olduğu her kurum hakkında doğru ve yeterli bilgiyi edinmesi olduğunu vurgulayarak, Coface'in hem dünyada hem de Türkiye'de üreticiler ve ihracatçılar için çok önemli bir misyonu olduğunu söyledi.
Belkıs Alpergun, “Hazır giyim ve tekstil Türkiye'nin can damarı iki sektör. Bu sektörler her türlü konjonktürel ortama rağmen büyüyorlar, üretiyorlar ve ürettiklerini dış pazarlara satıyorlar. Bu sektördeki alacak riskinin minimize edilmesi, ekonominin bütünü için çok önemli bir tedbirdir. TGSD ile işbirliği çerçevesinde; tekstil ve hazır giyim firmalarına ticari alacak sigortası alanında özel paketler sunacağız. Aynı zamanda bu işletmeler, başta ticari bilgilendirme olmak üzere bizim tüm hizmet paketlerimizden kendilerine tanınan özel avantajlarla yararlanabilecekler” diye konuştu.
Türk hazır giyim sektörünün tüm rekabetçi sektörler gibi, vadeli satışı bir rekabet unsuru olarak kullandığına işaret eden Alpergun, müşteriye vade tanımanın ödenmeme riskini de beraberinde getirdiğini belirtti.
Alpergun, borçlarını tahsil edemeyen bir işletmenin kar marjlarının ve cirosunun daralacağını, belki müşteri kaybedeceğini ifade ederek, istatistiklerin dünyada her beş şirket iflasından birinin temel nedeninin, alıcılarının ticari borçlarını ödeyememesinden kaynaklandığını gösterdiğini söyledi.
Bugünün şartlarında risklerin sadece ekonomik olmadığını belirten Alpergun, “Hepimizin yakından takip ettiği, hemen yakın coğrafyamızda gelişen siyasi çalkantılar da en az ekonomik riskler kadar kritiktir. İşte böyle bir ortamda bilgi, şirketler için en büyük hazinedir. Biz Coface Türkiye olarak, uluslararası şirketlerden küçük ve orta boy şirketlere kadar geniş bir müşteri yelpazesine hizmet verirken yurt içi ve ihracat ticari alacak sigortasının yanı sıra, ticari bilgi ve alacak yönetimi konularında da hizmetler sunuyoruz” dedi.
Alpergun, geçmiş dönemlere göre daha stratejik ve tedbirli davranan KOBİ'lerin, ticari alacak (kredi) sigortasına ilgilerinin, son krizde belirgin
bir şekilde artış gösterdiğini bildirerek, “Türkiye'de şirketlerin artık daha
sistemli bir şekilde kriz yönetim planı yapmaları ve bu planlar içerisinde ticari alacak sigortasının öncelikli bir ihtiyaç haline gelmesi nedeniyle, krizden bu yana Coface Türkiye'ye başvuran şirketlerin sayısında yüzde 100 artış gördük. İhracatın lokomotif sektörlerinden hazır giyim ve tekstil sektörlerindeki işletmelerin TGSD aracılığıyla bu konuya gösterdikleri duyarlılık, gelecek adına umudumuzu artırıyor. TGSD ile işbirliğimizin pek çok sektöre ve işletmeye örnek teşkil edeceğini düşünüyoruz” diye konuştu.