Güncelleme Tarihi:
BAŞBAKAN Recep Tayyip Erdoğan’ın gündeme getirdiği yerli oto projesine, İtalyan Fiat’tan sonra Fransız Renault da talip oldu. Renault Euromed Bölge Başkanı Jean-Christophe Kugler, “Renault, Türkiye’deki otomotiv üreticilerin ‘En Türk’ olanı biziz. Biz Türkiye’de üretim yapıyormuşuz gibi çalışmıyoruz, tamamen Türk bir üretim yapıyoruz. Eğer Türk markası ile otomobil üretme arzusu varsa, doğal ortak Oyak Renault olur” dedi.
Motor ve vites üretiyoruz
Cenevre Fuarı’nda gazetecilerin sorularını yanıtlayan Kugler, Türkiye’de entegre teknolojileri sayesinde yerli oto projesini en hızlı Renault’un gerçekleştirebileceğini söyledi. Kugler, şöyle konuştu: “Türkiye ile bütünleşmiş bir üreticiyiz. Otomobil üretiminde en deneyimli şirket biziz ve ayrıca motor ve vites kutusu üreten de tek üreticiyiz. Günün birinde Türk markası ile otomobil üretme arzusu gündeme gelirse en doğal ortak Oyak Renault olacaktır. Şu ana kadar hükümetten bize resmi bir talep gelmedi. “
Türk mühendisler yapar
Kugler, şunları dile getirdi: “Türkiye’de teknolojimiz var. Bu tür projeye her an katılabiliriz. Türk mühendisleri böyle bir markayı çıkarabilir ve üretebilir. Ancak, projenin içeriği de tam açık olarak bilinmiyor. Hükümetin bu konuda getireceği aydınlatmayı heyecanla bekliyoruz.”
Yüzde 70 yerlilik müthiş
Renault’un Türkiye’deki ortağı Oyak’ın Otomotiv ve Çimento Grubu Başkanı Celal Çağlar ise, yerli otomobile ilişkin şunları söyledi: “Ürettiğimiz otomobiller yüzde 70 yerlilik oranına sahip. Türk markasının yerlilik oranının yüzde 70’leri bulması da ‘müthiş bir şey’ olur. Onu zaten biz yapıyoruz. Aradaki fark, isminin Fluence olması. Onun yerine ismi Murat veya Osman olması haline dönüşecek.”
Nissan projesi rafa kalkmadı
NİSSAN ile Oyak’ın Türkiye’de yatırım projesine ilişkin soruları yanıtlayan Celal Çağlar, bu projenin rafa kalkmadığını kaydetti. Çağlar, şunları söyledi: “Bu projeyi her zaman akılda olan, her zaman gözlenen, hava koşullarının uygunluğuna bakılan bir proje olarak düşünmek lazım. Yeni projeleri getirmek, yeni yatırımlara başlamak çok çok güzel ama biz şu anda devam eden mevcut üretimleri korumak için de gerekli özeni ve ihtimamı göstermemiz gerekir. Dünyada bir çok Türkiye yok dünyada bir çok ülke var. Dünyada bir çok ülke olduğu için bu tip firmalarda hangi ülkedeki hava koşullarına bağlı olarak önceliklerine oraya veriyorlar. Stratejik öncelik Çin ve Hindistan’a verildi ama bu Türkiye’de stratejik öncelikler içerisinde, ama birinci sırada değil. Dolayısıyla Nissan projesi prensip olarak devam ediyor.”
Renault olmazsa yerli oto 2 yılda üretilir
CELAL Çağlar, yerli otomobilin piyasaya çıkma süresine ilişkin bir soruya da “Eğer Renault gibi çok güçlü bir şirketi destek olarak yanınıza almadıysanız yerli otoya geliştirip üretmek minimum 2 yıl sürer. Bu teknolojiye sahip olmayan bir şirket olursa minimum 2 yıl sürebilir. Ama Renault gibi bir şirketle birlikte çok daha kısa bir sürede ortaya test edilebilen bir araç çıkma ihtimali vardır. Türk otomobili yapmak başka bir şey, onun dünyada pazarlanabiliyor olması başka bir şey” diye konuştu.