Reklamveren için araştırıldı ’kıroyum, para bende’ çıktı

Güncelleme Tarihi:

Reklamveren için araştırıldı ’kıroyum, para bende’ çıktı
Oluşturulma Tarihi: Mart 29, 2009 00:00

Reklam ve pazarlama dünyasının gözdesi AB grubu, geliri ve sosyal statüsüyle ayrı ayrı incelenince ortaya ilginç bir tablo çıktı. Ipsos KMG’ye göre, geliriyle ’en üsttekiler’ arasındaki yüzde 22’lik kesim, sosyal statüsü ile en alttakiler arasında yer alıyor. Sosyal stütüsü ile AB olan yüzde 26’lık bir kesim ise, geliriyle orta ve alt gelir grubunda bulunuyor.

BİR ara araba arkalarına ’kıroyum ama para bende’ diye bir cümle vardı. Rivayete göre, bir Ferrari’nin arkasında bile bu yazı görülmüştü. Ipsos KMG’nin müşterileri yani reklamverenler için yaptığı bir araştırma, ’sonradan zengin’ olan bir kitlenin bu mottosunu hatırlatırken, AB gelir grubuna dair bazı gerçekleri de gün yüzüne çıkardı. Çalışma, bugüne kadar kadar geliri ve sosyal statüsüyle reytinglerin, reklamverenin gözdesi olan AB grubunu irdeliyor. Sonuç ise geliriyle AB grubuna giren birinin sosyal statüsüyle en alt grupta olabildiğini gösteriyor.

Türkiye’de gelir ile sosyal statü örtüşmüyor

Aslında bu bilinen bir durum. Ancak Türkiye’de ilk kez Ipsos KMG tarafından gerçekleştirilen "Gelir Düzeyi ve Sosyal Statü İlişkisi Araştırması", gelir düzeyi ile sosyal statünün örtüşmek bir yana, arada dağlar kadar fark olabileceğini gösteriyor. Ipsos KMG’nin "Hane Tüketim Paneli"nde gelir grupları ve sosyal statü grupları olarak ayrı birer kavram olarak incelenen AB grubu, bir bütün olarak ele alınınca şu sonuçlar ortaya çıkıyor.

Yüzde 43 hem geliriyle hem de statüsüyle üstte

AB grubunun yüzde 26’dan fazlası orta ve alt gelir grubundayken, sadece yüzde 43’ü en üst gelir grubunda yer alıyor.

Türkiye’deki gelir dağılımında büyük uçurum var. Üst gelir grubu, tüm gelirin yüzde 45’ine sahip.

Bu da üst gelir grubunun alt gelir grubundan 6 misli daha fazla gelire sahip olduğunu gösteriyor.

Bu durum rakamla ’alt gelir grubu ortalama 100 birim kazanırken üst gelir grubu 628 birim kazanıyor" şeklinde ifade ediliyor.

Yüzde 32’lik kesim her koşulda en altta

’Eğitim seviyeniz yüksekse gelir seviyeniz de yüksektir ya da geliriniz düşükse eğitim seviyeniz de düşüktür’ gibi genelleme, özellikle krizle birlikte çöktü.

’En düşük sosyal statü’ grubu olarak kabul edilen DE grubunda, yer alanların yüzde 22’si gibi önemli bir kısım üst gelir grubunda yer alıyor.

Sosyal statüsü ile DE grubunun yüzde 36’sını oluşturan kesim, geliriyle de en altta yer alıyor.

Gelir ile eğitimin arası kriz yüzünden iyice açıldı

SON ekonomik kriz sürecinde artan işsizlik, AB grubunun yapısını da etkiledi. Başlangıçta daha çok mavi yakalılar, ardından beyaz yakalı eğitimli işgücü de işsizler ordusuna katıldı. Kıvanç Bilgeman, "Ekonomik krizin eğitimli işsiz sayısını artırdığını ve bunun da gelir dağılımını etkilediğini" söylemenin mümkün olduğunu söylerken, gelir ile eğitim arasındaki dengeyi bozan diğer etmenleri de de şöyle açıkladı: "Son on yılda üniversite ve fakülte sayısının hızla artarken, yüksek eğitimlilerin istihdam olanakları aynı hızda artmadı. Türkiye zaten OECD’ye göre gelir dağılımı en bozuk ülkelerden birisi. Bu durum sosyal statü gelir ilişkisini de etkiliyor."

Eğitim şart

GELİR düzeyimizle AB grubuna girip girmediğimizi çok kolay anlayabiliriz. Eğer aylık geliriniz ortalama 2 bin 984 TL ise AB’siniz. (Bunun üst limiti 60 bin liraya kadar çıkıyor.) Sosyal statümüzün AB olup olmadığını nasıl anlayacağımıza gelince, görüyoruz ki ’eğitim şart’. Bunu tespit etmek için Ipsos’çuların elinde uzun bir liste var. Ancak işin en kolay yolu şu kriterlere uymak:

Ailedeki eşlerden en az birisi yüksek okul diğeri lise mezunu olmalı.

Her iki tarafın anne ve babalarından en az iki tanesi lise veya üstü eğitim görmüş olmalı.

Zihinsel bir emek gerektiren, eğitime bağlı olarak yapılabilen bir işte serbest veya ücretli olarak çalışıyor olmak lazım.

Reklamverene hata yaptıran genelleme

BUNDAN sonra müşterilerinin ürün özelliklerine göre sosyal statünün yanısıra gelir grupları bazında da analiz yapma kararı alan Ipsos KMG, bu sonuçları reklamverenlerin değerlendirmesini öneriyor. Ipsos KMG Tüketici Panelleri ve Medya Koordinatörü Kıvanç Bilgeman, birçok firmanın ’sosyal statü ile gelir grubu tanımını aynı imiş gibi’ düşünerek strateji oluşturduğuna dikkat çekerken, reklamverene şu uyarıları yaptı: "Sosyal statünün aynı zamanda geliri de yansıttığı gibi bir imaj vardı. Yani AB grubunu hedefleyenler üst geliri de otomatikman hedeflediklerini düşünebiliyorlardı. Veya üst gelir grubununa hizmet vermek isteyenler doğrudan AB grubu deyince buraya ulaşacaklarını sanıyordu. Şimdi gelir ve statünün tam olarak örtüşmediğini de bilerek hareket etmelerinde fayda olacak. "
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!