Oluşturulma Tarihi: Ağustos 05, 2010 14:39
Reklamcılar Derneği Başkanı Yiğit Şardan, 2010 yıl sonu tahminlerine göre, reklam yatırımlarının 2009 yılına göre yüzde 30'un üzerinde büyüyerek 3,6-3,7 milyar lira civarında olacağının tahmin edildiğini bildirdi.
Reklamcılar Derneği üyesi medya ajanslarının verileriyle hazırlanan 2010 yılı ilk yarı reklam yatırımlarına ilişkin düzenlenen basın toplantısında konuşan Şardan, bu yılın ilk 6 ayında toplam 1 milyar 835 milyon lira olarak gerçekleşen reklam harcamalarında, 2009 yılının aynı dönemine göre yüzde 36,33'lük büyüme gerçekleştiğini söyledi.
Bu dönemde televizyon reklamlarının geçen yıla göre yüzde 45,92 büyümeyle 699 milyon liradan 1 milyar 20 milyon liraya çıktığını, artışta en fazla büyümenin ise 74 milyon liradan 121 milyon liraya yükselen internet reklam yatırımlarında görüldüğünü kaydetti.
Şardan, yatırımların yüzde 55,59'unun televizyon, yüzde 26,70'inin basın, yüzde 7,03'ünün açık hava, yüzde 6,59'unun internet, yüzde 2,78'inin radyo ve yüzde 1,31'inin
sinema reklamlarından oluştuğunu belirtti.
Piyasalardaki hareketliliğin reklam sektörüne olumlu biçimde yansımaya devam ettiğini vurgulayan Şardan, Reklamcılar Derneğinin 2010 yıl sonu tahminlerinin bu olumlu havanın süreceği yönünde olduğunu söyledi.
Geçtiğimiz yıl reklam yatırımlarının yüzde 15 oranında daraldığını hatırlatan Şardan, “Reklamcılar Derneği üyelerinin beklentilerine göre, reklam yatırımlarının 2010 yıl sonunda ise yüzde 30'ün üzerinde büyüyerek 3,6-3,7 milyar lira civarında olacağı tahmin ediliyor. Bu oran, Avrupa ölçeğinde en hızlı büyüyen ülkenin Türkiye olacağına işaret ediyor” şeklinde konuştu.
2010'da reklam yatırımlarında büyümenin itici gücünü iletişim, finans, gıda, otomotiv ve inşaat sektörlerinin oluşturduğunun altını çizen Şardan, ayrıca mecra fiyatlarının, kriz öncesi normallerine kavuşmasının da belirleyici bir faktör olduğunu ifade etti.
“TELEVİZYON İZLEME VE ARAŞTIRMA KOMİTESİ ŞİRKETLEŞECEK”
Konuşmasında Televizyon İzleme ve Araştırma Komitesinin (TİAK) şirketleşmesi sürecine de değinen Şardan, Rekabet Kurumunun TİAK'ın daha kurumsal bir yapıya kavuşması gerektiği talebi doğrultusunda bu yönde çalışmalar yapıldığını, Komitenin bir şirket halini alacağını ve önümüzdeki birkaç hafta içinde şirket kuruluşunun gerçekleşebileceğini bildirdi.
Soruları da yanıtlayan Şardan, ilaç şirketlerinin reklam verebilmesine ilişkin çalışmalara dair bir soru üzerine, bu konunun uzun süredir gündemde yer aldığını belirterek, “Sektör olarak ilaç, ciro kazanamadığımız bir alan. İlgili kanunun çıkması için uzun zamandır uğraşılıyor. Dünyanın gelişmiş tüm ülkelerinde olan bir kanunun Türkiye'de çıkmasını arzu ediyoruz. Zannediyorum önümüzdeki dönemlerde kanun yapıcıların önüne bu konu gelecektir. Ama şimdiye kadar çıkarılmaması, büyük hayal kırıklığı yarattı” şeklinde konuştu.
Yiğit Şardan, siyasi gündemin sektöre etkisine ilişkin bir soru üzerine, reklam yatırımlarının siyasi krizlerden eskisi kadar etkilenmeyeceğini düşündüğünü, siyasi krizlerin olmaması halinde reklam yatırımlarında öngörülen rakamların üzerinde büyüklüklere ulaşılabileceğini söyledi.
“İLAÇ ŞİRKETLERİ, YÜZDE 5-10 ARASINDA PAZAR YARATABİLİR”
Reklamcılar Derneği Genel Müdürü Ayşegül Molu da Avrupa İletişim Ajansları Birliği (EACA) araştırması sonuçlarına değinirken, 2009'da krizin etkisiyle reklam veren taleplerinde önemli değişiklikler olduğunun görüldüğünü, reklam verenlerin esnek, çabuk ve etkili sonuç alma, düşük bütçeli/etkin maliyet çözümleri beklentilerinin arttığını anlattı.
Stratejik danışmanlığa ve yaratıcı çözümlere daha az önem verilmesinin, krizin reklam veren davranışlarındaki olumsuz etkileri arasında yer aldığını gösterdiğine işaret eden Molu, araştırma katılımcılarının üçte birinin bu yıl cirolarda artış, yüzde 40'ının istikrarlı bir iş ortamı öngördüğünü, yüzde 33'ünün ise Avrupa genelinde düşüş beklediğini söyledi.
Molu, cirolarda büyüme beklentilerinde Türkiye'nin Avrupa'nın “en önde gelen” ülkesi olacağının beklendiğini kaydetti.
İlaç şirketlerinin reklam vermesine ilişkin de Molu, Avrupa'da ilaç şirketlerinin reklamlardaki payının yüzde 30'a kadar çıkabildiğinin söylendiğine dikkati çekerek, “Kanunun, AB ile uyumlaşma çerçevesinde tekrar gündeme gelmesini bekliyoruz. Eğer kanun çıkarsa, ilaç şirketlerinin reklam sektöründe yüzde 5-10 arasında bir pazar yaratacağını tahmin ediyoruz” dedi.