Alper YOLDAŞ
Oluşturulma Tarihi: Mart 20, 2006 00:00
Türk Telekom’u Oger’in, Telsim’i de Vodafone’un almasının ardından planlarını bu sektörde rekabetin daha da artacağı üzerine kuran IBM, Türkiye’ye olan ilgisini artırdı. Yapılacak yatırımlardan pay almayı planlayan IBM’in Global Telekomünikasyon Endüstrisi Müdürü Micheal G. Hill, "Hızlı büyüyen Türkiye bizim için önemli, pazarda etkin olacağız" dedi.
TELEKOM şirketlerine teknoloji ve çözüm paketleri geliştiren IBM, Vodafone ve Oger Telekom’un Türkiye pazarına girmesiyle harekete geçti. Özellikle GSM operatörleri arasındaki rekabetin sektörde yeni yatırımların önünü açmasını bekleyen IBM, bu dönemde pazarda etkin bir rol oynamayı amaçlıyor. Türk Telekom özelleştirmesiyle Oger’in, Telsim’in satışıyla Vodafone’nun da pazara girdiği Türk telekom sektörünün oldukça hareketlendiğini belirten IBM Global Telekomünikasyon Endüstrisi Müdürü Micheal G. Hill, "Bu şirketlerin yatırımları hız kazanacak, rekabet daha da artacak. Gelişen pazarlarda daha etkin olmayı planlıyoruz. Bu nedenle hızlı büyüyen Türkiye bizim için önemli" dedi.
POTANSİYEL YÜKSEK: Türkiye’nin telekomda potansiyeli yüksek bir ülke olduğuna dikkat çeken Hill, "Gelişen pazarlarda daha etkin olmayı planlıyoruz. Bu nedenle hızlı büyüyen Türkiye bizim için önemli" dedi. Oger ve Vodafone gibi yeni oyuncuların girdiği sektörde fiyat ve sunulan hizmetler açısından rekabetin daha da artacağını vurgulayan Hill, "Bu şirketlerin yatırımları hız kazanacak. Türkiye 70 milyonun üzerindeki nüfusuyla henüz doygunluğa ulaşmamış bir pazar. Ama bu noktaya yaklaşıldığında şirketler birbirlerinden müşteri çalmak için daha fazla çalışacaklar" diye konuştu. "Gerek mevcut gerekse yeni oyuncular, sabit ve mobil pazarda büyük yatırımlar yaparak, yeni servisleri tüketicilerin kullanımına sunmaya hazırlanıyor" diyen Hill, ileride numaranın taşınabilir olmasının da rekabette etkili olacağını kaydetti.
MÜŞTERİ KAZANMAK MALİYETLİ: Hill, artan rekabet ortamında fiyatların dolayısıyla da telekom şirketlerinin gelirlerinin düştüğüne dikkat çekerek, "Daha fazla müşteriye hizmet veriyorsunuz. Daha gelişmiş bir alt yapıya ihtiyaç duyuyorsunuz. Bu da maliyetleri artırırken, kár marjlarını da düşüyor" dedi. Müşterilerin çok çabuk operatörlerini değiştirdiklerini belirten Hill, "Gelişmiş birçok pazarda operatör değiştirme oranı yüzde 10 ile 20 arasındadır. Yeni bir müşteri kazanmanın maliyeti ise firmalar için çok yüksek. Bu nedenle müşteriye kendini özel hissettirecek hizmeti sunmak zorundasınız" dedi.
BİZ DEVREYE GİRİYORUZ: IBM olarak Japonya, Çin, Hindistan, ABD ve Avrupa’da önde gelen GSM şirketleriyle çalıştıklarını söyleyen Hill, şöyle konuştu: "GSM operatörleri için en önemli konu olan müşterinin talep ve ihtiyaçlarının karşılanması noktasında sunduğumuz hizmetlerle biz devreye giriyoruz" dedi. Hizmet yelpazelerinin oldukça geniş olduğunu vugrulayan Hill, şöyle konuştu: "Bunlar arasında veri tabanı, call center, eğitim, iş süreçleri, network yönetimi, danışmanlık, sistem entegrasyonu ve altyapı hizmetleri bulunuyor. Ayrıca, donanım ve yazılım desteği sağlıyoruz. Telekom sektörüne bu kadar çok alanda hizmet veren en büyük firmayız. Şirketlerin bir anlamda çözüm ortağıyız."
Sesten veriye geçişi 10 yıl önce gördük
TELEKOM sektörünün gelişen teknolojilerle hızlı bir değişim içinde olduğunu söyleyen Micheal Hill, sektöre ilişkin şu değerlendirmeyi yaptı: "Sektörde rekabet sesten veri transferine kayıyor. Aynı şekilde cihazlar da gelişiyor. Cep telefonunuzla internete girip, video izleyebiliyorsunuz. IBM olarak sektördeki bu gelişim trendini 1996 yılında gördük. 10 yıl önce de bu anlamda yatırım yapmaya başladık. Şimdi de pazar bizim tahmin ettiğimiz noktaya geldi" diye konuştu.
Sabit ile mobil rekabetinde özelleştirme önem kazanıyor
MOBİL ve sabit telefon hatları arasında da önemli bir rekabet yaşandığına işaret eden Micheal Hill, şunları söyledi: "Bu noktada Türk Telekom’un özelleştirilmesi önem kazanıyor. Bu da altyapıya daha fazla yatırım yapılması, tüketiciye daha iyi hizmet sunulması ve genel anlamda ekonomiye katkı yapılması anlamına geliyor."