Oluşturulma Tarihi: Nisan 30, 2010 10:55
Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Asım Güzelbey, hafif raylı sistemde kullanılacak vagonların Almanya'dan alınan eski vagonlar olarak bilindiğini, aslında olayın öyle olmadığını belirterek, “biz vagonların karoserini ve şasesini alıp getirdik. Ama onun dışında elektrifikasyonunu, aküsünü, konvektörünü, klimasını, koltuğunu, kanepesini, ön panelini, sürücü koltuğunu hepsini Türkiye'de yaptırdık. Yani Türkiye'de bugün bunu yapabilecek muhteşem bir bilgi birikimi ve teknoloji birikimi var” dedi.
Güzelbey, hafif raylı sistem çalışmalarının devam ettiğini, Haziran ayında deneme sürüşlerine başlanılmasının planlandığını belirtti.
Hafif raylı sistemin önemli bir proje olduğunu ve projenin planladıkları süre içinde ilerlediğini dile getiren Güzelbey, “Bir kere kendi insanımıza güvenmemiz lazım. Kendi mühendisimize, kendi teknisyenimize, kendi plancımıza, kendi sanayicimize, kendi yatırımcımıza güvenmemiz gerekiyor. Bizim raylı sistemdeki işin sırrı bu. Büyük firmalar bunu parsellemişler ve bunu sadece kendilerinin yapacaklarını sanıyorlar. Ama biz, kendi insanımıza güveniyoruz” dedi.
100 yıl önce Çek Cumhuriyeti, Macaristan, Ukrayna, Belarus gibi ülkelerin, 100 yıl öncenin teknolojisiyle bunu yaptığını anlatan Güzelbey, şöyle konuştu:
“Biz, raylı sistemde şöyle bir çalışma yaptık ve 'biz bunu Türklerle yaparız, Türk teknolojisiyle, Türk mühendisiyle Türk yatırımcısıyla yaparız' dedik. Bunun içinde araştırmalar yaptık. Gördüğümüz şu, raylı sistemin 3 ayrı aşaması var. Birincisi inşaat işi, Türkiye'de inşaatı yapabilecek son derece başarılı firmalar var. İkincisi elektrifikasyon ve sinyalizasyon, bu da atla deve değil. Üçüncüsü ise vagon...
Vagonda şu ortaya çıktı. Henüz Türkiye'de vagon imalatı yok, ama eğer vagonun iskeleti gelirse iç aksamının Türkiye'de yapılması mümkün. Biz bu yolu tercih ettik. Yani herkes zannediyor ki Almanya'dan eski vagonlar alındı Gaziantep'e getirildi. Aslında olay böyle değil. Biz onları kullandık. Ama onun dışında elektrifikasyonunu, aküsünü, konvektörünü, klimasını, koltuğunu, kanepesini, ön panelini, sürücü koltuğunu hepsini Türkiye'de yaptırdık. Türkiye'de bugün bunu yapabilecek muhteşem bir bilgi birikimi ve teknoloji birikimi var.”
Hafif raylı sistem çalışmalarına başlamadan önce Slovakya'da, Belarus'ta fabrikaları gezdiklerini dile getiren Güzelbey, “Şuna inanıyoruz ki bizim yaptığımız sistemdeki makinamız, mekanik aksamı kuvvetli olduğu için elektronik aksamla çalışanlardan daha randımanlı olacak” dedi.
GAZİANTEP'TE VAGON İMALATI
Türkiye'nin tozlu bir ülke olduğunu, kendilerinin yaptığı makinalarda pnömatik aksam bulunmadığını, mekanik aksam bulunduğunu vurgulayan Güzelbey, şunları söyledi:
“Bizim makinalarımızın pnömatik aksamı yok, bizimki mekanik aksam üzerine kurulu. O zaman niye arıza yapsın, yani yaparsa da çözümünün mümkün olacağına inanıyoruz. Hatta biz buradan bir adım daha ileriye gitmek istiyoruz, şu anda Almanya'da görüştüğümüz bir vagon fabrikası var, o vagon fabrikasını getirip Gaziantep'te bu işin imalatını yapmayı düşünüyoruz. Bu konuyla ilgili olarak zaman zaman sanayicilerimizle müteşebbislerimizle görüşüyoruz, Gaziantep Sanayi Odası (GSO) ile bu konuyla ilgili olarak görüşmemiz oldu. Özellikle Örnek Sanayi Sitesi bu konuyla ilgileniyor.”