Güncelleme Tarihi:
TOFAŞ Oto Ticaret'in İtalyan Murahhas Azası Ferrucio Raspino, ‘‘Bursa'daki fabrikamızla gurur duyuyoruz. Makina, robot teknoloji aynı, ama işçiler farklı. Bursa'da diğer fabrikalardan daha kaliteli üretim yapıyoruz’’ dedi.
TOFAŞ Oto Ticaret Murahhas Azası Ferrucio Raspino, Fiat ve Koç Grubu'nun Bursa'daki fabrikayla gurur duyduğunu söyledi. Bursa fabrikasının bugün Avrupa'daki diğer fabrikalardan daha kaliteli üretim gerçekleştirdiğini belirten Raspino, ‘‘Aynı makina, aynı robot, aynı teknoji ama işçiler farklı. Fabrikalarından gurur duydukları için üretimde daha hassas davranıyorlar. Bu ürünlere de yansıyor’’ dedi.
Türkiye'de üretilen otomobillerin kalitesini bir süre önce yaptıkları bir testle de kanıtladıklarını belirten Raspino şöyle devam etti:
‘‘Marea Türkiye'de üretilmeye başlandığında, fabrikada bir test yaptık. İthal Marea ile yerli üretim Marea'ları yan yana koyduk. Müşterilerden hangi aracı tercih ettiklerini sorduk. Sonuçta, yerli Marea tercih edildi.’’
2003'DE 800 BİN SATAR
Para programının otomobil talebine etkileri olacağını, 2000 yılının ilk aylarında kış sezonunun da etkisiyle satışların düşeceğini belirten Raspino, ‘‘İnsanlar alınan tedbirlerin etkilerini gözleyecekler. Yılın ilk üç ayında düşme bekliyoruz. Daha sonra pazar yükselişe geçecek’’ dedi.
Raspino, şöyle devam etti:
‘‘Bu yılı 280 bin otomobil satışıyla tamamlayacağız. Gelecek yıl satışların 300 bine çıkmasını bekliyoruz. Avrupa'da otomobil yenileme talebi yüksek. Türkiye'de ise otomobil satın alanların büyük bir kısmı ilk defa otomobil sahibi oluyorlar. Bu nedenle, otomobilden alınan yüksek vergiler Avrupa seviyesine çekilir, yüzde 25-30'a indirilirse otomobil talebi 2000'li yıllarda ikiye katlanır. Alınan tedbirler sonrasında ekonomide istikrar da sağlanırsa, 3 yıl içinde otomobil satışları 600-800 bin adetlere ulaşır. 2001 yılı Türk otomobil pazarı için önemli bir atlama yılı olacak.’’
MAREA VE BRAVA
Yıl içinde yerli üretimine başladıkları Marea ve Brava'nın büyük ilgi gördüğünü belirten Raspino, her iki otomobil için kuyruk olduğunu söyledi. Bu nedenle yeni yılda artacak olan vergileri göz önüne alarak, aralık ayında otomobil veremedikleri müşterilerin vergi farkını Tofaş-Fiat tarafından ödeneceğini kaydetti.
KARGAŞA
Otomotiv firmaları tarafından açıklanan satış rakamları ve pazar paylarının kafaları bulandırdığını belirten Raspino, en doğru rakamın Devlet İstatistik Enstitüsü tarafından verildiğini söyledi.
DİE araştırmasının iki ay gecikmeli yapılmasına rağmen doğruyu yansıttığını söyleyen Raspino, ‘‘Bazı firmalar ihracat rakamlarını, bazıları ticari araç satışlarını ve bayiiye yaptıkları satışları, perakende satış gibi yansıtıyorlar. Bu nedenle satış rakamları ve pazar payları için Devlet İstatistik Enstitüsü'nün trafiğe çıkan araç sayısı baz alınmalı’’ dedi.
Türkiye, Brezilya'ya göre daha avantajlı
FİAT'ın Türkiye'ye güveninin tam olduğunu belirten Raspino, şöyle devam etti: ‘‘Fiat Türkiye'ye inanıyor. Bunu her türlü faaliyette görmek mümkün. Fiat Auto Başkanı Roberto Testore çok yoğun iş programına rağmen, Marea ve Brava'nın lansmanı için Türkiye'ye gelmişti. Biz Türkiye'ye kısa vadede bakmıyoruz. Uzun vadede bakıyoruz. Kısa vadeli bakan kaybeder. Brezilya'da 20 yıl önce, çok para kaybettik. Fakat daha sonra pazar aniden büyüdü. Ve biz oradaydık sonuçta kazançlı çıktık. Şimdi 1.6 milyon adetlik pazarda yüzde 25'lik pazar payına sahibiz. Para Programı ve bankalara el koyma gibi ekonomik tedbirler, Türkiye için olumlu gelişmeler. Türkiye ekonomisi bunu başarabilir. Brezilya ekonomisini düzeltti. Türkiye, Brezilya'dan daha avantajlı.’’
Kuş Serisi'nin dayanılmaz ağırlığı
TOFAŞ-Fiat'ın toplam otomobil satışları içinde Kuş Serisi'nin payı 1999'da yüzde 42'i oldu. Toplam satışlarda Tipo'nun payı yüzde 2, Uno'nun payı yüzde 13, Palio, Siena ve Weekend'in payı ise yüzde 34 oldu. Geri kalan satışlar ise Brava ve Marea oldu. 2000 yılında Tofaş-Fiat'ın satışlarının yüzde 35-40 arasında Kuş Serisi, yüzde 40-45'i Palio Siena, Weekend, Uno, yüzde 20 ise Brava ve Marea olacak.