Güncelleme Tarihi:
Tüketiciler Birliği Genel Başkan Yardımcısı Mustafa Dinç, Ramazan ayında fiyat artışındaki en büyük nedenin tüketicinin dengesiz alışveriş yapması olduğunu söyledi. Reis Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Reis ise, tüketicilerin ihtiyaçları kadar ürün satın almaları önerisinde bulundu.
Dinç,yaptığı açıklamada, yaklaşan Ramazan ayı öncesi alışveriş yapmaya hazırlanan tüketicinin dikkatli olması gerektiğini belirtti.
Ramazan ayında insanların sofralarını daha canlı tutmak istemesinin özellikle gıda ürünlerinde tüketimi artırdığına değinen Dinç, bu durumu fırsat bilen bazı kişilerin haksız zam yapabileceğine dikkati çekti.
Reis Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Reis, özellikle pirinçte, Ramazan ayında, diğer aylara kıyasla yüzde 50-60’lık artış olduğunu söyledi. Mehmet Reis, tüketicilerin ihtiyacı kadar almaları tavsiyesinde bulunarak “Enflasyonun yüksek olduğu dönemlerde insanlar, daha uygun fiyatı ürün almak için fazladan ürün alıyordu. Ancak bu ürünlerin bir bölümü bozularak çöpe gidiyordu. Son yıllarda, tüketici davranışlarında da bir iyileşme, insanların daha rasyonel davrandığını görüyoruz.”
Mehmet Reis, pirinç, un, salça gibi temel ürünlerin yanı sıra, peynir, zeytine gibi ürünlere de Ramazan nedeni ile talebin arttığına işaret etti.
'FIRSATÇILIK YAPILIYOR'
Türkiye Ziraatçılar Derneği Başkanı İbrahim Yetkin, et, süt, bakliyat ile meyve ve sebze ürünlerine Ramazan ayı dolayısıyla yapılacak zamların hiçbir haklı gerekçesi olmadığını belirterek, yetkilileri ve kamuoyunu Ramazan fırsatçılığına izin verilmemesi konusunda uyardı.
Yetkin, yaptığı yazılı açıklamada, Ramazan ayının yaklaşması nedeniyle gıda maddelerinde her yıl yaşanan spekülatif artışların bu yıl da gerçekleşip gerçekleşmeyeceği konusunun giderek merak konusu olduğunu belirtti.
Türkiye'de son iki yıl içinde hayvan sayısında yaşanan artış nedeniyle kırmızı et ve süt ürünleri kıtlığı yaşanmadığını ifade eden Yetkin, şunları
kaydetti: "Ramazan dolayısıyla bu ürünlerde fiyat artışını gerektirecek bir durum söz konusu değildir. Kaldı ki son günlerde et fiyatlarında yüzde 7-10 arasında bir artış gerçekleşmiş bulunmaktadır ve bu artış da spekülatiftir. Daha çok Ramazan ayı fırsatçılığı suçlamalarını ortadan kaldırmak için et ticareti yapan kesimlerin bir taktiğidir. Nitekim 120 bin et üreticisini temsil eden Kırmızı Et Üreticileri Birliği adına yapılan açıklamada da bu artış Ramazan fırsatçılığı olarak değerlendirilmiştir.