Hayri ÇETİNKAYA
Oluşturulma Tarihi: Aralık 23, 2006 00:00
2006’da 1 milyar Euro’luk ciro yapan Mey İçki’nin CEO’su Galip Yorgancıoğlu, üzüm ve anason üreticisi, dağıtıcı, bayi ve servisler dahil Türkiye’de toplam 4 milyon kişinin başta rakı ve şarap olmak üzere alkollü içki sektöründen geçimini sağladığını söyledi.
TEKEL’in alkollü içki bölümünü özelleştirmeden alan Mey İçki’nin CEO’su Galip Yorgancıoğlu, bu yıl üreticilerden 90 bin ton üzüm aldıklarını söyledi. Yorgancıoğlu, "Üzüm ve anason üreticisinden başlamak üzere, dağıtıcı, bayi, bizim işçilerimiz ve servisler dahil Türkiye’de toplam 4 milyon kişi rakı ve şarap başta olmak üzere alkollü içki sektöründen geçiniyor, ekmek yiyor" dedi. Yorgancıoğlu, alkollü içkiler üzerindeki özel tüketim vergisini yüksek tutan hükümetin, sektöre biraz da bu açıdan bakması gerektiğini söyledi.
1 MİLYAR EURO CİRO: Alkollü içkide, piyasa araştırmalarına göre, açık ara önde görünen Mey, 2006’da 60 milyon litre içki üretirken, 1 milyar Euro’luk da ciroyu yakaladı. Başta Almanya olmak üzere 30 ülkeye ihracat yapan Mey, bu yıl yaklaşık 18.5 milyon Euro ihracat gerçekleştirdi. Yüksek vergi kesintileri alkollü içki satışlarının önündeki en büyük engel olarak gösteriliyor. Mey, 2007’de hem ciro hem de üretimde yüzde 7’lik artış hedefliyor.
SAKIZLIYA VİSKİ VERGİSİ: Galip Yorgancıoğlu, bir şişe şaraptaki ÖTV’nin 3 YTL olduğunu hatırlatarak, "Markette 2 YTL’ye bir şişe şarap satılıyor. Bir şişe şarabın üzerine, şişe, etiket, üretim ve dağıtım maliyeti, kár marjı eklenecek. Üzerine de 3 YTL ÖTV eklenecek ve bu şarap 2 YTL’ye satılacak. Nasıl olabilir?" diye konuştu. Şarapta kayıtdışı üretimin yüksek olduğunu, rakıda ise sahteciliğin ortadan kaltığını hatırlatan Yorgancıoğlu, "Rakıda biraz çaba harcadık ama çok yüksek standartlı üretimi de yakaladık" dedi. Yorgancıoğlu, şunları söyledi: "13 farklı rakı üretimi yapıyoruz. Bunlardan biri de, sakızlı rakı. Bu ürünümüzü de yeni ve farklı bir ürün olması amacıyla hazırlayıp izin için başvurduğumuzda bir sürprizle karşılaştık. Bu rakının içinde sakız olduğu için daha yüksek vergi alınacağı söylendi. Normal rakıdan yüzde 150 civarında vergi alınırken, sakızlı rakıya yüzde 350’ye denk gelen oranda bir vergi konuldu. Bu oranda vergi, viskilerden alınıyor. Vergi yüksek olduğu için raflarda bu rakının fiyatı da daha yüksek oluyor. Mesela normal rakının fiyatı 24 YTL iken sakızlı rakı 35 YTL’den satılıyor. Bu fark ÖTV’den kaynaklanıyor."
Almanya’da dönerle 400 bin şişe rakı dağıttık İHRACAT yaptıkları bütün ülkelerde Yeni Rakı ismini tescil ettirdiklerini belirten Galip Yorgancıoğlu, şunları söyledi: "Almanya’da geçen yıl rakı-döner promosyonu da yaptık. Döner restoranları ile anlaşıp, buralarda döner alana 5 cc’lik (küçük şişe) Yeni Rakı verdik. Bu promosyon yoluyla 400 bin şişe 5 cc’lik rakı sattık. 500 bin Euro tanıtım ve reklam harcaması yapıldı. YUnanistan’a rakı sattık. Şimdi Yunan adalarınının yanısıra, 2007’de Avusturya ve Hollanda gibi ülkelere de yöneleceğiz. 2007 tanıtım ve reklam harcamaları için 1 milyon Euro ayırdık."
Tatil kampanyası yaptık Alman 2 milyon litre içti
MEY İçki CEO’su Galip Yorgancıoğlu, Almanya’ya 3 milyon litre rakı ihraç ettiklerini, bunun tam 2 milyon litresinin Almanlar’a satıldığını söyledi. Hedeflerinin ülke dışına çıkıp dünyaya açılmak ve Türk rakısını dünya markası yapmak olduğunu belirten Yorgancıoğlu, "Almanya Türkiye’den sonraki en büyük pazar. Burada Türklerin dışındakiler de içmeye başladığı için satışlarımız yüksek. Dışarıya ilk açılımımızı Almanya ile başlattık. Geniş bir pazarlama ve tanıtım kampanyası yaptık. Almanların gittiği marketlere pazarladık. 10 rakı kapağı getireni çekilişe dahil ederek 8 çifte Türkiye’de tatil olanağı sağladık. Büyük ilgi oldu. Bugün sadece Berlin’de 76 markette ışıklı Yeni Rakı tabelası var. Seneye bu tabelalar Stutgart’ta da olacak" dedi. Galip Yorgancıoğlu, Yunanlılar’ın Uzo’su sayesinde bilinir hale gelen Türk Rakısı için de önümüzde böyle bir fırsat olduğuna dikkat çekti. Yorgancıoğlu şunları söyledi
: "Almanya’da 2 milyon Türk 35 bin Yunanlı var. Ama Uzo, Almanya’da daha çok biliniyor. Yunanistan bunu 15 yılda yakaladı. Şarap eskiden İtalya, İspanya ve Fransa’da yaygındı. Şimdi Orta ve Doğu Avrupa ülkelerinde de turizm sayesinde bilinir hale geldi. Bu bölgeye tatile giden dönüşte şarap kültürünü de götürdü ve bu ülkelerin şarapları söz konusu bölgelere açıldı. Ardından turizm halkasına Yunanistan girdi. Bu ülkeye gelen turistler de ülkelerine dönüşte Uzo kültürünü taşımaya başladı. Şimdi sırada Türkiye var. Türkiye’ye gelenler, dönerken Türk rakısı ve şaraplarının kültürünü ülkesine götürmeye başlayacak."
Texas Pasific yeni yatırım peşindeAMERİKA’dan Avrupa ve Asya’ya kadar pek çok ülkede ve farklı sektörlerde yatırımları ulunan ABD’de merkezli Texas Pasific Group (TPG), Türkiye’de perakende sektöründe başka yatırımlarla da ilgileniyor. Yaklaşık 25 milyar dolarlık bir fon yöneten TPG, bugünlerde yabancı yatırımcılar için cazip merkezlerden biri haline gelen Türkiye’de Mey İçki’nin dışında farklı gruplarla görüşmeler yaptığı belirtiliyor. Mey İçki CEO’su Galip Yorgancıoğlu, "Yatırım fonlarının genelde işleyişleri bellidir. Portföylerindeki hisseleri belirli bir süre sonra ya halka açarlar veya blok olarak devrederler. Ancak Mey’deki stratejilerini tam olarak bilemeyiz" dedi. Yorgancıoğlu, TPG’nin Mey İçki hisselerini elinde tutma süresi ile ilgili sorumuza ise "Daha yeni geldiler. En azından 2010’a kadar burada olacaklarını tahmin ediyorum" yanıtı verdi.